Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان حسین امیری با اشاره به وسعت فضای سبز شهر اصفهان اظهار داشت: کلان‌شهر اصفهان دارای حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز اکولوژیک است که از این مساحت، حدود ۳۸۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری اصفهان است.

وی افزود: با توجه به نیاز جمعیت دو میلیونی شهر اصفهان و حضور صنایع مختلف نزدیک اصفهان، مهاجرپذیری شهر و آلایندگی‌های حمل و نقل نه تنها بر حفظ فضای سبز باید تاکید کنیم بلکه برای افزایش آن نیز باید قدم برداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون شهردار اصفهان گفت: بخش زیادی از اعتبارات شهرداری اصفهان به توسعه و نگهداری فضای سبز و نظافت و خدمات شهری و تمیز نگاه داشتن شهر از جمله حمل زباله، دفن زباله و نظافت معابر تعلق می‌گیرد که از نیازهای اساسی شهر می‌باشد.

ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین برای نگهداری و توسعه فضای سبز شهر

امیری افزود: برای ایجاد فضای سبز شهری باید از فناوری‌های روز دنیا در زمینه ارتقای سطح کیفی و کاهش هزینه‌های نگهداری استفاده کرد. استفاده از فناوری‌های نوین برای نگهداری و توسعه فضای سبز شهر از مهمترین نیازهای مدیریت شهری است.

معاون شهردار اصفهان تاکید کرد: پارک‌ها و فضای سبز بخش جدانشدنی شهرسازی و نیازهای اولیه زندگی شهری محسوب می‌شوند در همین راستا توسعه فضای سبز یکی از شاخص‌های مناسب شهرها برای زندگی تعریف می‌شود و از نظر تأثیرات اکولوژیکی و اقلیمی و فضای سبز تفرجگاهی مورد توجه قرار می‌گیرد که مدیران شهری به‌عنوان یکی از شرایط محیط زیستی به آن توجه می‌کنند.

وی با اشاره به هزینه‌های شهرداری اصفهان در خصوص نگهداری از فضای سبز گفت: سالانه برای نگهداری فضای سبز شهری حداقل ۲۰ درصد به هزینه‌های شهر اضافه می‌شود که تأمین آن برای مدیریت شهری میسر نمی‌باشد که در این خصوص می‌بایست راه‌های جدید و علمی در دستور کار قرار گیرد.

مدیریت منابع و مصارف آبی در اصفهان

وی مدیریت منابع آبی و مصارف آب را دارای اهمیت ویژه دانست و ادامه داد: علی‌رغم نزول بارش‌های مناسب در سال‌های اخیر، نسبت به میانگین طولانی مدت در حوزه آبریز زاینده‌رود، لزوم مدیریت منابع و مصارف آب در محدوده شهر اصفهان ضروری است.

معاون شهردار اصفهان تاکید کرد: این مهم شهرداری اصفهان را بر آن داشت تا به‌منظور استفاده از منابع آب پایدار مانند پساب، به منظور آبیاری برخی از عرصه‌های فضای سبز، همزمان با اجرای تمهیدات مدیریت بهینه مصرف آب، اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر تصفیه‌خانه‌های تکمیلی، ذخیره‌سازی، پمپاژ و ایجاد شبکه‌های انتقال را دراولویت اقدامات خود قرار دهد.

استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز اصفهان

امیری به استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز اشاره و ادامه داد: بر اساس برنامه عملیاتی شهر اصفهان، حدود ۳۵ درصد از منابع آبی فضای سبز شهر اصفهان از طریق پساب تأمین خواهد شد و مناسب‌سازی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی کیفیت پساب، مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست، از دغدغه‌های اصلی شهرداری اصفهان است.

وی گفت: در سال‌های اخیر استفاده بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت این مایع حیاتی مورد توجه جدی شهرداری اصفهان قرار گرفته است و در این راستا دوره‌های آموزشی مختلفی برای متولیان حفظ پارک‌ها و فضای سبز شهر اصفهان برگزار شده است.

امیری ادامه داد: گام‌های مهمی برای استفاده از گونه‌های گیاهی مناسب با اقلیم اصفهان در فضای سبز این شهر انجام شده و کاشت درختان کم آب‌بر در طرح‌های جدید در دستور کار سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان قرار گرفته است و برنامه‌ها و راهبردهای عملیاتی برای سازگاری و صرفه‌جویی در حوزه مصرف آب فضای سبز شهر اصفهان بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، محقق شده است.

تصفیه خانه تکمیلی سپاهان شهر با ظرفیت ۷۰ لیتر بر ثانیه در دست بهره برداری است

معاون شهردار اصفهان در خصوص توسعه تصفیه خانه‌های شهر گفت: برای استفاده از منابع پایدار (پساب) تصفیه خانه تکمیلی سپاهانشهر با ظرفیت ۷۰ لیتر بر ثانیه در دست بهره برداری است و افزایش ظرفیت تصفیه خانه تکمیلی تا ۱۴۰ لیتر بر ثانیه در دستور کار معاونت خدمات شهری قرار دارد، همچنین با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته تصفیه خانه تکمیلی شاهین شهر نیز با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در دست بهره برداری است.

وی ادامه داد: به منظور استفاده از منابع آب‌های پساب جهت کاربرد در فضای سبز شهر اصفهان، عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب شمال با ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه به زودی آغاز می‌شود و در مناطقی که پساب جایگزین آب مصرفی فضای سبز شده، شهرداری اصفهان به منظور افزایش سطح آب‌های زیرزمینی نسبت به عدم استفاده از چاه‌های آب فضای سبز اقدام نموده است.

امیری گفت: باید به این نکته توجه داشت که فضای سبز شهری به خودی خود ایجاد نمی‌شود و کیفیت آن مگر به پشتوانه تفکرات زیست محیطی، صرف منابع گسترده مالی به همراه سخت کوشی کارشناسان ارتقا نخواهد یافت که شهر اصفهان طی سالیان اخیر از این امر بهره برده و باعث شده اصفهان به عنوان نگینی سبز با رعایت الگوهای توسعه پایدار در قلب ایران بدرخشد.

وی افزود: سودمندی‌های استفاده از آب پساب فاضلاب شامل حفظ منابع آب، تغذیه مجدد سفره‌های آب زیرزمینی، کاربرد در فضای سبز و مدیریت پایدار منابع آبی است.

تلاش برای رفع کمبود منابع آبی برای آبیاری فضای سبز اصفهان

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در خصوص سیاستهای شهرداری اصفهان به منظور تأمین منابع آبی گفت: عدم پایداری جریان آب در رودخانه زاینده رود و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در محدوده شهر اصفهان، در سال‌های اخیر موجب گشته فضای سبز شهر اصفهان با کمبود شدید منابع آبی مواجه شود.

وی افزود: بر این اساس در کنار اقداماتی نظیر تغییر الگوی کاشت و مدیریت توزیع و مصرف آب فضای سبز، بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب‌های شهری به منظور استفاده در آبیاری فضای سبز، از سیاست‌های اصلی شهرداری اصفهان در تأمین منابع آبی است. در این راستا استفاده از پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر اصفهان نظیر پساب تصفیه‌خانه سپاهان شهر در جنوب شهر اصفهان به ظرفیت ۷۰ لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شاهین شهر در شمال شهر اصفهان به ظرفیت ۱۰۰ لیتر در ثانیه در دستور کار قرار گرفت.

استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شمال و جنوب شهر اصفهان

امیری ادامه داد: اکنون با اجرای پروژه‌های مرتبط از جمله اح داث دو تصفیه‌خانه تکمیلی، مخازن ذخیره، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال، قابلیت استفاده از این پساب در عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است.

وی افزود: استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شمال شهر اصفهان به ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر اصفهان به ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه در دستور کار شهرداری اصفهان قرار دارد.

امیری گفت: شهرداری اصفهان به منظور تأمین آب عرصه‌های فضای سبز غرب اصفهان و عرصه‌های جنگلی ناژوان، برداشت و تصفیه فاضلاب از شبکه جمع‌آوری فاضلاب را پیگیری می‌کند و با تکمیل پروژه‌های مذکور، حدود ۳۵ درصد از عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان از طریق پساب آبیاری خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار احداث زیرساخت پمپاژ و انتقال این میزان پساب، مناسب‌سازی و تصفیه تکمیلی پساب خروجی از این تصفیه‌خانه‌ها به منظور رساندن کیفیت آن‌ها به استانداردهای بهداشتی و زیست‌محیطی، مهم‌ترین دغدغه شهرداری است و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت آب و فاضلاب را می‌طلبد.

برنامه ریزی برای استفاده از آب‌های خاکستری

حسین امیری با اشاره به برنامه‌های شهرداری اصفهان برای استفاده از آب‌های خاکستری گفت: شهرداری اصفهان در راستای استفاده از آب خاکستری با سایر دستگاه‌های اجرایی استان در تدوین «سند اجرایی تصفیه و بازچرخانی آب‌های خاکستری» همکاری دارد تا بتواند ساختمان‌های گروه «ج» و «د» یعنی ساختمان‌هایی با مساحت بیش از ۲۰۰۱ متر مربع و شش طبقه به بالا را به تصفیه، ذخیره‌سازی و پمپاژ آب‌های خاکستری تصفیه‌شده ملزم کند.

وی افزود: در صورت تضمین و تأمین کیفیت پایدار آب، مطابق استانداردها و شرایط مورد تأیید شهرداری و قابلیت اتصال آن به شبکه آبیاری فضای سبز، شهرداری می‌تواند از مازاد نیاز آبی فضای سبز خصوصی و محوطه آن، به منظور آبیاری فضای سبز شهری استفاده کند.

وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی و تعریف پروژه‌های زیرساختی در شهرهایی که در اقلیم خشک و با منابع آب محدود هستند، می‌توان بخشی از پساب را به صورت اصولی و علمی به چرخه محیط زیست بازگرداند و از موهبت فضای سبز در کاهش آلودگی هوا و اثرات مخرب آن بر سلامت جامعه استفاده کرد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اصفهان تغذیه شهرداری فضای سبز محیط زیست بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی پساب تصفیه خانه فاضلاب برای آبیاری فضای سبز معاون شهردار اصفهان شهر اصفهان به ظرفیت فضای سبز شهر اصفهان تصفیه خانه تکمیلی شهرداری اصفهان شهرداری اصفهان عرصه های فضای سبز لیتر بر ثانیه برای استفاده فضای سبز اصفهان استفاده از پساب آب های خاکستری فضای سبز شهری لیتر در ثانیه استفاده از آب تصفیه خانه ها دستور کار برنامه ریزی خدمات شهری فضای سبز منابع آبی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۱۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۳۰ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۴ اصفهان

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان از نصب ۳۰ هزار پلاک آبی هوشمند در سطح این منطقه خبر داد و گفت: عملیات نصب این پلاک‌ها تا پایان خرداد به پایان می‌رسد.

محسن زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از خدماتی که شهرداری این کلان‌شهر با همکاری سازمان فاوا و شرکت پست استان برای شهروندان در نظر گرفته است، نصب پلاک‌های آبی هوشمند است.

وی با بیان اینکه در گذشته پلاک‌ها دارای رنگ‌ها، اندازه‌ها و ابعاد مختلفی بوده است، افزود: در حال حاضر با طراحی پلاک‌های جدید، استانداردسازی لازم انجام شده و از نظر زیباشناسی طراحی‌های لازم صورت گرفته است.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان تصریح کرد: در الگوی جدید، پلاک منازل با استفاده از نقشه‌های مکان‌مند در اختیار شهرداری و اطلاعات و داده‌های شرکت پست همسان‌سازی و سپس راستی‌آزمایی شده و پلاک‌های آبی رنگ دارای بارکد هوشمند پستی تهیه و طراحی شده است.

زمانی با اشاره به اینکه از طریق این بارکدهای روی پلاک‌های آبی رنگ هوشمند، اطلاعات عمومی ملک قابل بازخوانی است، گفت: این امر می‌تواند به ارائه خدماتی که متناظر به اطلاعات و مشخصات مکان‌مند ملک است کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: این خدمت برای راهنمایی مسیر، مکان‌یابی و ارائه خدمت با کیفیت‌تر نهاد و ارگان‌های خدمت‌رسان به شهروندان کمک می‌کند.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان با اشاره به مزیت‌های پلاک‌های آبی رنگ هوشمند گفت: چنانچه هرگونه تغییر کاربری در ملک اتفاق افتد، اطلاعات توصیفی پلاک به‌صورت خودکار بر اساس اطلاعات موجود در دیتابیس شهرداری به‌روزرسانی می‌شود و نیازی به تعویض و تغییر پلاک نیست.

وی اضافه کرد: در حالت کلی، اصل موضوع مزیت پلاک‌های هوشمند، اطلاعات عمومی ملک است که در پایگاه‌های اطلاعاتی شهرداری اصفهان به‌نوعی در بطن پلاک‌ها نهفته و توسط گوشی‌های هوشمند قابل بازخوانی است و حتی شهروند می‌تواند اطلاعاتی مانند کد نوسازی، نقشه‌های هوایی، عوارض نوسازی، میزان عقب‌نشینی و سرویس‌های سایر ارگان‌های خدمت‌رسان مانند آب، برق، گاز و اورژانس را مشاهده کند.

زمانی با بیان اینکه تعداد کل پلاک‌های این منطقه بالغ بر ۵۰ هزار عدد است، گفت: تاکنون ۳۰ هزار پلاک آبی هوشمند در سطح منطقه ۴ نصب شده است و عملیات نصب این پلاک‌ها تا پایان خرداد به پایان می‌رسد.

وی تصریح کرد: برای این طرح که در کل شهر اصفهان در حال اجراست، معاونت برنامه‌ریزی، سازمان فاوا و سازمان زیباسازی در معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان دخیل هستند.

کد خبر 749218

دیگر خبرها

  • اسراف در مصرف آب به لطف آبیاری گل‌ها در محدوده پل آذر اصفهان + فیلم و تصاویر
  • برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان تشریح شد
  • نصب ۳۰ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۴ اصفهان
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  • ارزیابی ایمنی بیش از ۱۰۰۰ بوستان در تهران
  • راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • اضافه شدن ۱۰۴ بوستان طی ۸ سال در قم
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • شرنگ شیرابه در کام خزر