Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاروق سخنور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از بارش‌های مناسب اخیر بهاری در این شهرستان، ۷۰ تا ۸۰ درصد از مساحت ۵۰۰ هکتاری تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» آبگیری شده و هم‌اکنون ارتفاع آب در این تالاب به طور میانگین به بیش از ۳۰ سانتی‌متر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بخش‌های زیادی از این تالاب به خاطر کم‌آبی، خشک شده بود اضافه کرد: آبگیری تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» خبر خوبی برای دوستداران محیط زیست در این شهرستان است و پرندگان مهاجر نیز در ادامه کوچ بهاری خود وارد این منطقه می‌شوند و در آن لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد «یونسکو» است و پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می‌کنند.

«سخنور»، از اهالی روستاهای اطراف این تالاب خواست که در این فصل که پرندگان مهاجر و بومی به منظور لانه‌سازی وارد این تالاب می‌شوند از نزدیک شدن و ایجاد مزاحت برای آنها خودداری کنند و در صورت مشاهده شکارچیان متخلف مراتب را به اطلاع ماموران یگان حفاظت اطلاع دهند.

وی افزود: با افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق جنوبی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، دسته‌های چند هزارتایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی همزمان با آغاز کوچ بهاره پرندگان وارد تالاب‌های این شهرستان شدند و هم‌اکنون تالاب‌های مهاباد میزبان بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر هستند.

هم اکنون تالاب‌های مهاباد میزبان بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی هستند

وی گفت: این پرندگان از گونه‌های آبزی و کنارآبزی شامل غاز خاکستری، اردک‌ تاج‌دار، اردک سرحنایی، اردک سرسفید و اردک بلوطی چنگر،کشیم، فلامینگو، خروس‌کولی سینه‌سیاه و دم‌سفید است.

وی اظهار داشت: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب‌ها متفاوت بوده و برخی از گونه‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه‌ها نیز در تالاب کانی‌برازان و دیگر تالاب‌های منطقه لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کنند.

تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» با مساحت ۵۰۰ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال شهر مهاباد و در مسیر جاده مهاباد - میاندوآب و در نزدیکی روستای «قوپی‌باباعلی» قرار دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد و در این شهرستان علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا پرندگان پرندگان مهاجر تالاب حفاظت محیط زیست دیپلم بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی تالاب بین المللی پرندگان مهاجر قوپی باباعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۱۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یزد؛ میزبان مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا

استاندار یزد گفت: یزد آمادگی برگزاری و میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، مهران فاطمی در نشست مشترک با رئیس فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحول و طلایه داری والیبال استان طی سال های اخیر، بر بهره‌گیری حداکثری از این ظرفیت به منظور رشد والیبال کشور تاکید کرد.

فاطمی با اشاره به اعلام آمادگی استان یزد برای میزبانی از مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا، گفت: براساس هماهنگی صورت گرفته، زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این رویداد بزرگ، در استان فراهم می‌شود.

وی مسابقات مذکور را رویدادی فاخر در حوزه ورزش دانست و افزود: امید است با برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی ورزشی به میزبانی استان، شاهد رونق و افتخار آفرینی بیش از پیش شاخه‌های مختلف ورزش استان به ویژه در شاخه والیبال باشیم.

استاندار یزد در ادامه یکی از رویکردهای مورد پیگیری را برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی در استان عنوان و خاطرنشان کرد: برگزاری این رویدادها، فرصت بسیار خوبی برای معرفی ظرفیت‌های مختلف استان و به تبع آن رونق گردشگری است.

فاطمی با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی بدمینتون جام فجر به میزبانی یزد، گفت: در پرتو برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این مسابقات به بهترین شکل ممکن در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: از برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی فرهنگی، ورزشی و گردشگری؛ به میزبانی استان استقبال می‌کنیم.

کد خبر 749546

دیگر خبرها

  • صحنه ای زیبا از تخم‌گذاری یک پرنده روی آب در تالاب انزلی | ویدئو
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم
  • میزبانی از دختران افغان در دومین روز نمایشگاه قرآن کابل
  • ارائه ۲۰۰ مقاله در کنفرانس بین المللی برق به میزبانی زنجان
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • مسجد مقدس جمکران آماده میزبانی از پیکر پاک دو شهید گمنام
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • یزد؛ میزبان مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا