Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-30@08:43:02 GMT

افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب با شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۱۹۵۳

به گزارش ایسنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا، تاثیر کرونا بر منابع آب و فاضلاب» توضیح داده که این گزارش بعد از بررسی مدارک علمی و مقالات تحقیقاتی معتبر و گزارش‌های منتشر شده توسط دستگاه‌های بین‌المللی مهم مانند سازمان بهداشت جهانی و اداره حفاظت محیط زیست آمریکا و همچنین آمار و ارقام ارائه شده توسط برخی دستگاه‌های داخلی در بخش آب تهیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این گزارش درباره افزایش مصرف آب شرب و بهداشتی آورده است که به خاطر افزایش مصارف بهداشتی آب ناشی از افزایش شست‌وشوها شاهد مصرف آب در بخش‌های شرب و بهداشت بوده‌ایم. براساس آمار و ارقام دریافتی از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور میزان مصرف آب شرب در هفته اول فروردین‌ماه در کل کشور حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب بوده که این مقدار نسبت به زمان مشابه در سال قبل در استان‌های مختلف در برخی موارد تا حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. میزان مصرفی که مشابه مصرف پیک آب شرب در ماه تیر در کشور است.

این گزارش با اشاره به افزایش حدود ۲۳ درصدی میزان بارندگی‌ها در کل کشور و همچنین وضعیت مناسب مخازن سدهای کشور یادآور شده که ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب شرب ممکن است در صورت افزایش بیش از حد مصرف پاسخگوی نیازها نباشد و کارکرد تاسیسات تامین، تصفیه و توزیع آب از جمله پمپ‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و مخازن در حالت پیک و مداوم طی چند ماه در صورت تداوم شرایط فشار مضاعفی را متحمل شود. با توجه به در پیش بودن فصل گرما ممکن است کارکرد مداوم این تاسیسات در حالت پیک مشکلاتی را برای فصل تابستان در برخی شهرها ایجاد کند.

در بخشی از این گزارش در خصوص انتقال و ماندگاری ویروس کرونا در آب شرب تاکید شده که تحقیقات زیادی انجام شده که همه حاکی از آن است که ویروس سارس که از خانواده ویروس‌ کروناست قابل انتقال از طریق آب را دارد و قابلیت آن در این حالت بر بیماری انسان نامشخص است.

این تحقیقات و آمار و ارقام انجام شده برای خانواده کرونا ویروس‌ها تا قبل از ویروس جدید می‌باشد.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ویروس کووید ۱۹ می‌تواند در آب شرب وجود داشته و حتی توسط آن منتقل شود اما در حال حاضر شواهدی مبنی بر انتقال آن از آب‌های سطحی و زیرزمینی به انسان وجود ندارد. لذا در جمع‌بندی می‌توان گفت که براساس تحقیقات و توصیه‌ها نگرانی مهمی از این بابت وجود ندارد.

همچنین درباره‌ی انتقال و ماندگاری کرونا در فاضلاب شواهدی مبنی بر انتقال آن از فاضلاب به انسان وجود ندارد. لذا در صورت رعایت صحیح دستورالعمل‌های تصفیه فاضلاب این موضوع به عنوان یک عامل نگران‌کننده مطرح نیست.

متن کامل این گزارش را اینجا می‌توانید بخوانید.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: مصرف آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۱۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آبفای مرکزی از اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حشمت‌الله عباسی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اصلاح و بازسازی شبکه توزیع اب شهر خمین اظهار داشت: کنتور‌های فرسوده مشترکین آب، یکی از عوامل مهم در افزایش میزان آب بدون درآمد است. در این راستا 150 عدد کنتور خراب مشترکین خمین در راستای مدیریت مصرف آب تعویض و به‌روزرسانی شد.

وی افزود: با توجه به افزایش تعداد حوادث پیش آمده بر اثر فرسودگی شبکه آب و همچنین تغییر قطر لوله به دلیل افزایش مصرف آب‌ و در راستای تاب‌آوری در شرایط بحرانی و افزایش قدرت مانور و بهبود فشار شبکه نیز 550 متر از شبکه توزیع آب شهر خمین اصلاح و توسعه یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از واگذاری بیش از 3 هزار فقره انشعاب جدید فاضلاب در استان مرکزی خبرداد و گفت: شرکت آبفای استان مرکزی 197 هزار مشترک فاضلاب را تحت پوشش خدماتی خود دارد، به طوری که 3 هزار و 316 فقره  انشعاب جدید فاضلاب طی سال گذشته در  استان مرکزی به مشترکان واگذار شد. 

عباسی تصریح کرد: امسال نصب و واگذاری 4 هزار فقره انشعاب دیگر در استان در دست اقدام است. این در حالی است که نصب انشعابات فاضلاب به تناسب پیشرفت و توسعه خطوط انتقال فاضلاب در استان مرکزی ادامه دارد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی