Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:53:06 GMT

مبارزه با آفت سن گندم در ابرکوه آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۲۰۴۷

مبارزه با آفت سن گندم در ابرکوه آغاز شد

حسن زارع عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کشاورزان ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با شیوع بیماری کرونا در مبارزه با آفات سن جدی باشند ، افزود: بهره برداران در سطح سه هزار و ۶۵۰ هکتار مزارع گندم و اراضی زیرکشت جو  منطقه با این آفت مبارزه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی عملیات مبارزه با سن گندم به صورت زمینی و با استفاده از ۷۰۰ دستگاه انواع ادوات و ناوگان‌های سمپاش بومی، تراکتور و کوله پشتی توسط کشاورزان و با نظارت کارشناسان این نهاد انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زارع ، ادامه داد: ۱۱ نفر به عنوان شبکه مراقب و کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی کار بررسی وضعیت مزارع و نظارت بر مبارزه سن گندم را بر عهده دارند.

مسوول بهبود تولیدات گیاهی ابرکوه با اشاره به اینکه مزارع گندم و جو در بخش‌های مرکزی و بهمن در قرار دارند اظهار کرد: در صورتی که کشاورزان تلاش بیشتری در طرح مبارزه با آفات سن داشته باشند ، محصول گندم  کیفیت بالایی دارد.

همکاری کشاورزان در مبارزه با آفات سن

همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه کشاورزان هر سال در مبارزه با آفات سن همکاری خوبی دارند، افزود: گندم این شهرستان برای تولید نان از کیفیت بالایی برخوردار است .

مهدی غیب الهی با بیان اینکه در سال زراعی جاری سه هزار هکتار مزارع شهرستان به صورت مکانیزه کشت شد، گفت: به طور متوسط در هر هکتار چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گندم تولید می شود.

وی پیش بینی کرد از این میزان حدود ۱۴ هزار تن گندم از کشتزارهای این شهرستان  برداشت شود. 

این مسوول بخش کشاورزی ابرکوه یادآور شد:  باتوجه به اینکه امسال دولت قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم را ۲۵ هزار ریال تعیین کرد از کشاورزان خواست در موقع برداشت ، گندم خود را تحویل مراکز خرید تعاونی روستایی و معتبر بدهند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه پیش بینی کرد که امسال پنج هزار تن گندم توسط کشاورزان خریداری شود.

تلاش کشاورزان در افزایش تولید گندم

همچنین مسوول امور آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به محدویت منابع آبی کشاورزان با استفاده از کمک های بلاعوض دولت نسبت به تجهیز و توسعه مزارع گندم به آبیاری نوین ( تیپ نواری ) تلاش ‌کنند.

احمدرضا زرنگار افزود: کشاورزان شهرستان از ۲ دهه گذشته با تبعات خشکسالی و کم‌آبی رو برو هستند ،  برای حفظ شرایط موجود با استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی نسبت به افزایش تولید گندم تلاش خوبی دارند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل ۲ دهه است که جهاد کشاورزی با کمک‌های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه و بهره‌وری از آب،  اجرای طرح‌های آبیاری نوین را در دستور کار خود  قرار داد .

زرنگار اضافه کرد: در این مدت برای استفاده و بهره‌ وری بهتر از منابع آب، چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌ها و اراضی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شد و ابرکوه رتبه نخست اجرای این طرح را در استان یزد کسب کرد.

این کارشناس حوزه آب و خاک بخش کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد چاه های کشاورزی از سوی اداره منابع  آب به کنتور هوشمند تجهیز شد ، افزود: کشاورزان برای استفاده بهینه از آب کشاورزی در سال های اخیر  طرح خاموشی چاه های کشاورزی را از ۱۵ روز تا ۶۰ روز، مدیریت کردند.

تولید ۲۰۰هزارتن محصول درابرکوه

۱۵ هزار هکتار اراضی شهرستان ابرکوه به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه اختصاص دارد و بقیه اراضی هم زراعی است و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است که در این زمینه  هشت هزار خانوار امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب از ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولیدمی شود.

  مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها گندم ابرکوه اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم ابرکوه اراضی کشاورزی گندم ابرکوه اراضی کشاورزی مبارزه با آفات سن کشاورزی ابرکوه جهاد کشاورزی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۲۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

فرشته صادقی‌نسب مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون مبارزه با عوامل خسارت‌زا در سطح ۲۴۶ هزار هکتار از مزارع غلات استان انجام شده که ۲۶۱ هکتار آن مربوط به بیماری برگی زنگ زردگندم است.

وی افزود: باتوجه به شرایط جوی مناسب برای ایجاد و گسترش بیماری برگی بویژه زنگ زردگندم در مزارع غلات استان، لازم است کارشناسان شبکه مراقبت ضمن پایش دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری هرچه سریع‌تر اطلاع‌رسانی لازم را در خصوص کانون‌کوبی و سم‌پاشی مزارع با سموم توصیه شده به کشاورزان انجام دهند.

صادقی‌نسب اضافه کرد: با توجه به نقش بیماری‌ها در کاهش عملکرد محصول، عملیات مبارزه بایستی با نظر کارشناسان شبکه مراقبت و در اسرع وقت انجام گیرد تا علاوه بر اثربخشی مناسب از وارد آمدن خسارت به مزارع جلوگیری شود.

به گفته وی، عملیات ردیابی و پایش در مزارع همچنان ادامه دارد و توصیه‌های مدیریتی لازم توسط کارشناسان به کشاورزان انجام می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید