آثار عکاسان منجر به مشارکت آحاد جامعه در مبارزه با کرونا شد
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۴۹۹۸
به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر افراسیابی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: امروزه عکس جزئی جدا نشدنی از زندگی انسانها بوده و از اهمیت ویژهای در رسانهها برخوردار است.
وی با اشاره به میزان تأثیرگذاری تصویر در مقایسه با دیگر ابزارهای رسانهای عنوان کرد: عکس زبانی بینالمللی است که به قومیت، نژاد و فرهنگ محدود نمیشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این هنرمند عکاس خاطرنشان کرد: عکاسان چشمان بیدار مردم هستند که از طریق آثار خود میتوانند زوایای پنهان جامعه را به تصویر بکشند.
افراسیابی در خصوص نقش هنر و رسانه در آگاهیبخشی به جامعه و جریانسازی در مسائل مهم کشوری بیان کرد: رسانهها نقش برجستهای در موضوعات مختلفی مانند سبک زندگی، رفتارهای اجتماعی و فرهنگی مردم دارند.
وی تاکید کرد: به این ترتیب جریانسازی یکی از مهمترین تأثیرات رسانهها است که میتواند ضمن بیان ویژگیهای راهبردی، علاوه بر اطلاعرسانی و آگاهیبخشی، آموزش محیطی را به دنبال داشته باشد.
داور جشنواره سراسری عکس «مدافعان سلامت» افزود: به طور مثال در شرایط کنونی عکس به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای رسانهای توانسته از یک سو تأثیر بسیار درخشانی در آموزش محیطی داشته و از سوی دیگر سهم ویژهای در انعکاس خدمات کادر درمانی در مقابله با ویروس همهگیر کرونا داشته باشد.
افراسیابی تصریح کرد: به عبارت بهتر آثار عکاسان در بیان خدمات مدافعان سلامت تأثیر شگرفی بر نگاه و اندیشه مردم گذاشته و موجب افزایش مشارکت آحاد جامعه در مبارزه با این ویروس شده است.
وی اظهار کرد: در این روزهای کرونایی انتشار تصاویری از پوشش حفاظتی پزشکان و پرستاران و یا کبودی جای ماسک و شیلد بر روی صورت آنها علاوه بر بیان گوشههایی از تلاشهای شبانهروزی مدافعان سلامت، تأثیر زیادی بر روی مخاطبان گذاشته و همراهی هر چه بیشتر آنان را در اتحاد ملی مبارزه با ویروس کرونا به دنبال داشته است.
این هنرمند عکاس بیان کرد: بر اساس آنچه که گفته شد، عکس میتواند در همه حوزهها انقلابی به پا کرده و جریانسازی کند.
افراسیابی ادامه داد: در این روزها با تلاش مسئولان و کادر درمانی و مشارکت و همراهی مردم و البته به میدان آمدن هنر عکاسی وفاق و اتحادی ملی برای مبارزه با ویروس منحوس کرونا شکل گرفته است.
وی سپس به اهداف برگزاری جشنواره سراسری عکس مدافعان سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: این جشنواره علاوه بر تبیین زبانی مشترک در شرایط کنونی، به ایجاد و تقویت زیرساختهای کشور در حوزه سلامت کمک میکند.
منبع: جماران
کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اجتماعی و فرهنگی جامعه سبک زندگی عکاسی ماسک بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مدافعان سلامت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۴۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
حمید مولانا، استاد بینالملل علوم ارتباطات که روز دوشنبه سوم اردیبهشت سال 1403 در جمع مدیران و برنامهسازان سازمان صداوسیما در نشست اندیشهورزی شورای فرهنگی رسانه ملی حضور یافته بود، نظام رسانهای سازمان صداوسیما را امتی و جهانی دانست و گفت: در روزگار کنونی میتوان دو نظام رسانهای را برای رادیووتلویزیونهای جهان ترسیم کرد. اولین نظام رسانهای که بسیار هم در دنیا فراگیر است، نظام دولتی و حکومتی است که تلاش میکند خدمات مختلفی را به جامعه ارائه دهد و بنگاه خبری برای نظام خودش باشد. شبکههای بیبیسی انگلستان، ان. اچ. کی. ژاپن و سی. بی. اس کانادا از مدعیان این نظام رسانهایاند.
وی افزود: نمونه دوم نظام رسانهای که کاملاً خصوصی و بازرگانی است، رسانههای آمریکاییاند که هدف اولیهشان تنها اطلاعرسانی نیست، بلکه ماهیت بازرگانی دارند.
مولانا نظام رسانهای ایران را نظامی متفاوت از دیگر رسانههای جهان دانست و گفت: روند شکلگیری سازمان صداوسیما مفهومیبرخاسته از نظام امتی است که تنوع اجتماعی و سیاسی را در دل خود دارد و بهلحاظ نظری نیز با دیگر نظامها متفاوت است؛ چراکه نه مبتنی بر خصوصی و بازرگانی است و نه بر پایه نظام دولتی و خدماتی شکل گرفته است.
این استاد رشته علوم ارتباطات دانشگاه آمریکن واشنگتن آمریکا تصریح کرد: آنچه این نظام را از نظامهای رسانهای دنیا متمایز میکند، دو عنصر استقلال فکری و اصالت رسانه است. رسانه ملی باید با عدم وابستگی به جریان خاص به ویژگی امتی خود که برخاسته از مردم است، توجه کند و در کنار آن در تولیداتش خلاقیت داشته باشد؛ چراکه نماینده طبقه وسیعی از جامعه متکثر ایران است.
وی افزود: این روند تغییرناپذیر است، به این معنی که یک نظام رسانهای نمیتواند در میانه راه تغییر هویت دهد؛ کمااینکه هیچگاه رسانه بی. بی. سی. تغییر دیدگاه نداده و مسیر نظام رسانهایاش را تغییر نمیدهد.
مولانا در خصوص نظام رسانهای صداوسیمای ایران اظهار کرد: این نظام رسانهای ریشه در اندیشه اسلامی دارد و مبتنی بر قانون اساسی، وصیتنامه امام (ره) و فرهنگ ایرانی است و جلوه آن را در انعکاس حضور مردم در رسانه میبینیم. این رسانه بر حضور فعال مردم و لایههای مختلف اجتماع استوار است و بیشتر حول محور مخاطب گستره داخلی برنامهسازی میکند. این استاد دانشگاه گفت: در رسانه امتی باید پیشرفتهای کشور دیده شود؛ چراکه مردم میخواهند روند روبهرشد کشورشان را مشاهده کنند.
مولانا با اشاره به لزوم مشروعیت افرادی که در تولیدات رسانهای سهیماند، اظهار کرد: این مشروعیت برخاسته از مشروعیت حرفهای، علمی و تجربی است که صاحبان رسانه را قدرتمند میکند و به نظامهای رسانهای اعتبار و قدرت میبخشد. بهگفته این کارشناس رسانه، رسانه ملی باید همسو با رسانههای مردمیباشد و در مسیر بهتر شدن نماینده همه گروههای جامعه باشد، چراکه بنیان این رسانه بر امت نهاده شده است.
مولانا بر اهمیت پژوهشهای بنیادی در رسانه تأکید کرد و گفت: بخش مهمی از کارکرد و بقای رسانه مبتنی بر پژوهشهای علمی و رسانهای است که باید در کنار پژوهشهای معمول رسانه ملی انجام شود. این پژوهشها بازوی عملیاتی رسانهها در سطح ملی و بینالمللی خواهند بود.
مؤلف کتاب ارتباطات جهانی درحال گذار در پایان، درخصوص تهیه آرشیو تاریخی و اجتماعی بهعنوان آرشیو ملی بیان کرد: رسانه ملی در کنار آرشیو صوتی و تصویریای که از محتواهای تولیداتش دارد، باید با اهتمام برای گردآوری منابع مختلف رسانهای، مرجعی برای رسانههای داخلی و بینالمللی باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون