Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم گفت: بنا ندارم در مورد انتخابات دوم اسفند 98 صحبت کنم اما مشارکت پایین در سطح شهر و کلانشهرها حاکی از فقدان گفتگو در جامعه ایران، نخبگان ایران و فعالان سیاسی ایران بود.

«احمد مازنی»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با «ضرورت گفت و گوی ملی» گفت: جامعه به گفت و گو  نیاز دارد و جای تأسف  است که در این چند سال اخیر گروه های مختلف سیاسی_ اجتماعی مسائل خود را کمتر از طریق گفتگو حل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه گروه ها از روش های دیگری مانند استفاده از قدرت، امکانات و یا در قالب خطبه‌ها و سخنرانی‌ها با یکدیگر حرف می زنند، کمتر دیده شده که چهره به چهره با هم گفتگو کنند. 

او ادامه داد: تا زمانی که به این نتیجه نرسیم گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی با هم گفتگو کنند تا از دل گفتگو حقیقت ها کشف شود به رشد و توسعه متوازن نخواهیم رسید و موجبات بی اعتمادی و کاهش سرمایه اجتماعی فراهم می شود. بنا ندارم در مورد انتخابات دوم اسفند 98 صحبت کنم اما مشارکت پایین در سطح شهر و کلانشهرها حاکی از فقدان گفتگو در جامعه ایران، نخبگان ایران و فعالان سیاسی ایران بود. خوشبختانه در ایام تعطیلی عید و خانه‌نشینی الزامی معطوف به کرونا، توفیق یافتم مطالعاتی داشته باشم. از قضا این مطالعات عموما مربوط به گفتگو بود. یکی از آن کتاب‌ها «راه دشوار آزادی» خاطرات نلسون ماندلاست؛ ماندلا رهبر کنگره ملی آفریقای جنوبی 27 سال در زندان بود و چند دهه، سیاه پوستان به صورت مسلحانه حتی با جنگ و خونریزی برای به دست آوردن حداقل مسائل انسانی، مبارزه کردند اما بعد از این همه سال جنگ و نزاع و قتل که بین سیاه پوستان و سفید پوستان اتفاق افتاد و بعد از 27 سال زندان در نهایت هم سفیدپوستان هم سیاه پوستان به این نتیجه رسیدند که باید با هم گفتگو کنند. باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم.

او اضافه کرد: ماندلا و دکلرک، رئیس جمهور سفید پوست کشور آفریقای جنوبی، بالاخره به این نتیجه رسیدند که براساس قانون اساسی جدید و براساس مراجعه به آرای مردم، کشورشان را اداره کنند و مشکل آپارتایت و نژادپرستی که منجر به تحریم خارجی شده بود را با گفت‌وگو حل کنند. در سایر مطالعاتم احساس کردم در داخل کشور اظهارنظرهای مطرح شده درباره گفتگو حاکی از این است که زمینه گفتگو فراهم است و افراد علاقمند هستند که مسائل کشور از طریق گفتگو حل شود و به تعبیر خودشان، گفتمان انقلابی اسلامی بین خودشان داشته باشند. همچنین درون گفتمان اصلاح‌طلبی هم باز گفتگوی تاجزاده و کرباسچی را دیدم. 

مازنی اظهار کرد: توصیه می کنم اصلاح‌طلبان درون خودشان گفتگوی درون گفتمانی را هر چه زودتر آغاز کنند و یا آنچه که بعضا شروع کردند، آن را ادامه دهند و چارچوب‌های مشخصی برای این گفتگو تعریف کنند و آسیب‌های موجود در حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و روابط بین‌الملل را شناسایی و موضوعات و دستور کارهای مشخصی را تعریف کنند. نقطه ضعف‌ها و نقطه‌های قوت جبهه اصلاحات را به بحث بگذارند. درون جبهه اصولگرایی و سایر گفتمان‌هایی که به ایران و انقلاب و تمامیت ارضی کشور و اشتغال کشور اعتقاد دارند، آنها هم به نوعی در درون خودشان گفتگو را آغاز کنند و گفتگوی ملی بین جریان‌های سیاسی مختلف، شکل بگیرد.

او در پاسخ به این سوال که گفتگوی ملی در چه مرحله‌ای است، گفت: تا قبل از انتخابات، جلسات منظم خارج از مجلس تحت عنوان شورای گفتگوی ملی برگزار می شد و اولین خروجی آن میثاق‌نامه انتخاباتی با تاکید بر منافع ملی بود. به هر حال برای مقامات ارسال کردیم و در رسانه‌ها منتشر شد و برای احزاب هم فرستادیم. یک مجمع گفتگوی ملی در پارلمان داشتیم که آن هم جلساتش تشکیل شد، بعد از انتخابات با معضل تعطیلی مجلس مواجه شدیم که به علت بحث مقابله با کرونا جلسات برگزار نشد اما با بعضی از دوستانی که قبل از انتخابات مرتبط بودیم، تماس می گرفتیم و صحبت می کردیم. احساس کردم دوستان جبهه اصولگرایی شاید نظرات آنها تغییر کرده اما آنها همچنان علاقمند هستند که گفتگوی ملی، ادامه پیدا کند ولی اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا، این وضعیت را تا چه زمانی با این محدودیت ها ادامه بدهد در شیوه پیگیری تاثیر دارد. اما اگر کرونا ادامه پیدا کند به صورت مجازی و از طریق ویدیو کنفرانس ها پیش می رویم. اگر هم شرایط برای جلسات حضوری فراهم‌‌ شود، بنای ما این است که این جلسات را ادامه دهیم و بحث گفتگوی ملی را دنبال کنیم.  

عضو کمیسیون فرهنگی با تاکید بر اهمیت گفتگوی ملی گفت: گفت‌وگوی ملی مربوط به کسانی است که نسبت به سرنوشت کشور ایران، اعتقادات و باورهای دینی مردم نگران هستند. برای همه جزو الزامات است که این مسأله را دنبال کنند. گفتگوی ملی یک پروژه نیست، پروسه است. اولین مسأله این است که اصل گفتگو پین شود یعنی همه ما اصل گفتگو را بشناسیم. در مواردی احساس کردم که گفتگو با منظره، مجادله و مذاکره و... از نظر ترجمه و تبیین اشتباه گرفته شده در حالی که گفتگو برای کشف حقیقت است. در مناظره ممکن است دو رقیب به دنبال این باشند که از سوال طرف مقابل اشکالی بگیرند تا در پاسخ دادن، او را محکوم کنند و یا در مذاکرات ممکن است منفعتی بین طرفین باشد که بخواهند بر سر آن با هم مذاکره کنند ولی در گفتگو، هدف کشف حقیقت است. یعنی با هم حرف می زنند تا حقیقت کشف شود و اگر حقیقت در طرف مقابل بود، بپذیرند.

او اضافه کرد: نمونه‌ای را مثال می زنم. در اوایل انقلاب جلسات بحث و گفتگو در تلویزیون پخش می شد که در یک طرف شهید مظلوم آیت الله بهشتی بودند و شخصیت های دینی و انقلابی مثل ایشان و در طرف مقابل، شخصیت های ملی بودند، شخصیت های ملی و مذهبی و مارکسیسم و از آن گفتگوها خاطره‌ای که ثبت شد، بحث تعهد و تخصص آن زمان بود که تعهد اولویت دارد یا تخصص. مثلا بخواهیم یک مقامی را به منسبی منصوب کنیم، این تعهد انقلابی و ایمانش مهمتر است یا تخصصش در آن کار، مرحوم بازرگان معتقد بود که تخصص اولویت دارد و مرحوم بهشتی معتقد به تعهد بود. آقای بازرگان از آقای بهشتی سوال کردند و گفتند اگر در جاده وسیله نقلیه شما خراب شود (نقل به مضمون) بعد یک نفر آدم متدین و مومنی پیدا شود که خیلی از تعمیر ماشین سر در نیاورد و یک نفر هم پیدا شود که می‌توانست ماشین را تعمیر کند، شما ماشین را دست چه کسی می‌دهید؟ به آدم نمازخوان بی‌اطلاع از تعمیر ماشین می‌دهید یا به آن آدم تعمیرکاری که به فن تعمیر ماشین آشنایی دارد اما ممکن است نمازش مثلا قضا شود؟ آقای بهشتی دستش را بلند کرد و گفتند من تسلیم شدم. گفتگو یعنی این. گفتگو چیزی نیست که اگر طرف مقابل چیزی گفت بپیچاند و بخواهد به یک شکل دیگری اتفاق بیفتد. ممکن است با هر کسی در جبهه اصلاح‌طلبی بحث کنیم و در طرف مقابل در جبهه اصولگرایی به این نتیجه برسیم که برادر و خواهر رقیب ما در جبهه اصولگرایی حرف درستی می‌زند بنابراین ما باید بپذیریم که مثلا در اینجا اشتباه کردیم عکسش هم همینطور، این مفهوم گفتگو است.

او ادامه داد: قدم بعدی ضرورت گفتگو است. اینطور نباشد که بعضی افراد که در حوزه قدرت نیستند بگویند ما به گفتگو نیاز نداریم و کسانی که در قدرت هستند، نیاز به گفتگو دارند. مناظره ای بین آقای دکتر سروش و فرخ نگهدار در یکی از شبکه های خارجی پخش شده بود که اخیرا گوش کردم. دکتر سروش در کنار آیت‌الله مصباح بودند در جبهه انقلاب و مذهبی و فرخ نگهدار به عنوان فدایی خلق و کمونیست در کنار احسان طبری که از تئوریسین های بزرگ حزب توده بود، الان هر دو به سن بالایی هم رسیدند. در آن برنامه دیدم که گفتگو کردند و فرخی نگهدار اینجا نقلی می‌کند از شهید بهشتی. او به نقل از شهید بهشتی می‌گوید: مرحوم دکتر بهشتی می‌گفت من طرفدار این هستم که جریان‌های مختلف داخل کشور با هم گفتگو کنند و جمهوری اسلامی و نظام برخواسته از انقلاب آرام آرام شکل گیرد و استمرار پیدا کند و می‌گفت شهید بهشتی گفته است که  دنبال این بوده مسعود رجوی و بنی صدر گفتگو کنند و بعد معلوم شد مثلا مسعود رجوی اعتقادی به گفتگو نداشت و تندروی آنها منجر به ترورهای سال 60 و بعد هم بقیه مشکلات شد. به هر حال این نگاه، نگاه درستی نیست و شهید بهشتی در اوج قدرت، معتقد بود که ما باید حتی با کسانی که مبانی اعتقادی ما را قبول ندارند، گفتگو کنیم مثل احسان طبری، فرخ نگهدار و کمونیست ها. الان به کجا رسیدیم به دلیل اینکه من نماینده مجلس هستم و در موضع قدرت هستم نیاز ندارم با کسی که نماینده نیست، گفتگو کنم. اگر با هم گفتگو کنیم مسایل مشترک مردم و کشور را می توانیم با کمک هم حل کنیم. 

این عضو کمیسیون فرهنگی گفت: اتفاقا ما اصلاح‌طلبان در دورانی که در اوج اقتدار و محبوبیت بودیم در مجلس دهم گفتگو را مطرح کردیم و بعضی از دوستان اصولگرا این را تحسین می‌کردند و  می‌گفتند ما را هم شریک کار خودتان حساب کنید.

او با اشاره به مجلس یازدهم گفت: توصیه‌ام به دوستان مجلس یازدهم این است که گفتگو ملی را دنبال کنند، ما هم کمک می کنیم و همچنین به سایر کسانی که در حوزه قدرت هستند. مسأله اول فهم گفتگو و فهم مشترک از گفتگو است و مسأله دوم ضرورت گفتگو و مسأله سوم اراده لازم برای گفتگو است. گام‌هایی برداشته شده اما متأسفانه عناصر افراطی در کار گفتگوی جریان های سیاسی و بخش های مختلفی که درون نظام جمهوری اسلامی هستند، اخلال ایجاد می کنند. این عزیزان راضی نیستند که بعضی از این گفتگوها علنی شود ولی استنباط ما این است که هم در فهم گفتگو و هم در ضرورت گفتگو و اراده گفتگو تا حد زیادی پیش رفتیم ولی پروسه‌ای است که باید با حوصله و صبوری دنبال کنیم و برسیم به این مسأله که، راه حل اساسی ما، فقط گفتگو است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: احمد مازنی گفت و گوی ملی عضو کمیسیون فرهنگی هم گفتگو کنند جبهه اصولگرایی شهید بهشتی گفتگوی ملی طرف مقابل ضرورت گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۵۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت

دکتر نور محمد خالد اندیشمند اهل نیجریه در گفتگو با خبرگزاری تقریب با تاکید بر اینکه بیت المقدس همواره یک موضوع محوری در جهان اسلام بوده است، افزود: بیت المقدس به عنوان قبله اول مسلمانان به اشغال اسرائیلی درآمده است و به همین دلیل اتفاقات خونینی در سرزمین فلسطین رقم خورده است. این امر نتیجه جداسازی هایی است که میان کشورهای مسلمان اتفاق افتاد و برخی از این کشورها ناآگاهانه در دام کشورهای غربی افتادند.

دکتر نور محمد خالد ادامه داد: هدف اولیه تفرقه افکنی میان کشورهای مسلمان، پیشبرد اهدافی بود که غرب برای تحقق امیال سیاسی و مادی خود در میان کشورهای مسلمان جستجو می کرد. اشغال فلسطین یکی از این اهداف بود که اسرائیل با حمایت متحدان غربی اش ان را به دست اورد و در حالی که کشورهای مسلمان مشغول اختلافات داخلی میان خود بودند، این هدف را توسعه داد. اختلافاتی هم که با وجود اوج گیری جنگ در منطقه میان اسرائیل و مردم فلسطین همچنان پابرجاست.

او در ادامه افزود: یعنی در این شرایط انتظار می رفت که دولت های مسلمان علاوه بر موضع گیری سیاسی در حمایت از مردم فلسطین اقدام عملی هم انجام دهند اما همچنان فاصله خود را با یکدیگر حفظ کرده اند. بنابراین ضروری است که تمام مسلمانان جهان با هوشیاری و با تکیه بر اصول مشترکی که دارند انسجام خود را بیش از پیش حفظ و دشمنان اسلام را ناامید و ناکام سازند.‏

دکتر نور محمد خالد به نقش متفکران و نخبگان کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی متفکران دینی نقش مهمی دارند و درصورتی که از قالب مرزهای مجازی و طبیعی فراتر روند  که به جای اندیشه ملی، اندیشه امت را برجسته سازند، می توانند ظرفیت های بالقوه برای وحدت میان مسلمانان را بالفعل سازند. در حال حاضر امروز وحدت اسلامی هنگامی جنبه عملی به خود خواهد گرفت که منشور مهم امت اسلامی به عنوان یک اصل مهم و بنیادین قرآنی و تنها مفهوم غالب اسلامی مورد توافق و تعهد فقها، اندیشمندان ودولتمردان کشورهای مسلمان قرار گیرد. وحدت مذاهب اسلامی یک هدف متعالی و حیاتی در به همپیوستگی امت اسلامی می باشد که پرداختن به آن بیش از گذشته حائز اهمیت است.
 

دیگر خبرها

  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد
  • نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
  • چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
  • درگیری مرگبار نیروهای نظامی فلسطینی؛ فرمانده سرایا القدس ترور شد +تصویر
  • کشته شدن فرمانده نظامی سرایا القدس در درگیری با تشکیلات خودگردان (+عکس)
  • ترور فرمانده نظامی سرایا القدس به دست تشکیلات خودگردان (+عکس)
  • اتحادیه اروپا در هیچ حوزه سیاسی درست عمل نکرده است
  • وقوع درگیری در کرانه باختری در جریان حمله نظامیان صهیونیست