Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:17:45 GMT

کنسرت آنلاین یا تصوری که پنج دقیقه طول کشید

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۵۸۷۵

کنسرت آنلاین یا تصوری که پنج دقیقه طول کشید

شب گذشته (سه شنبه ۲۶ فروردین)، یانیس کریسومالیس مشهور به یانی، موسیقیدان شهیر یونانی که خاطره  کنسرتهای او با بهره گیری از خیل عظمی از نوازندگان بین المللی از سراسر جهان سالهاست در آرشیو دیداری و شنیداری مردم جهان ثبت شده، شب گذشته طبق وعده ای که از مدتها قبل به هوادارانش که این روزها برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا خانه نشینی را انتخاب کرده بودند مقابل دوربینی از منزل خود نوازندگی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسیقی مردم جهان را به هم نزدیک می‌کند

هواداران این موسیقیدان مشهور هرچند از قبل باور داشتند که بخاطر شرایطی که کرونا در کل جهان ایجاد کرده یانی را روی صحنه ای بزرگ و با انبوه نوازندگان بین المللی نخواهند دید، بعد از اینکه تصویر زنده این هنرمند را دیدند دریافتند که این بار یانی، هنرمندی که با تبلیغاتی با مضمون « یانی در خانه های شما خواهد بود» وعده داده بود مهمان خانه های ما باشد، تنها در خانه و با یک پیانو این مهمانی مجازی را ترتیب داده است. او در این اجرای خانگی به مردم که از ساعتها قبل برای اجرای او ثانیه شماری می کردند، گفت: موسیقی مردم جهان را به هم نزدیک می‌کند.

تصور زیبایی که پنج دقیقه بیشتر طول نکشید

این هنرمند در آغاز برنامه خود خطاب به هوادارانش گفت: تصور کنید که در این لحظه من میهمان خانه های شما هستم و با این تصور نواختن را آغاز کرد. اجرای این هنرمند مشهور که کمتر از ده دقیقه طول کشید، بداهی ای بود با بهره گیری از فضای رمانتیک غالب بر اکثر آثار این هنرمند.

یانیس کریسومالیس مشهور به یانی، موسیقی‌دان، پیانیست، نوازندهٔ کیبورد و آهنگساز اهل یونان و ساکن ایالات متحده است. موسیقی یانی تلفیقی از سبک‌های جاز، موسیقی دوره کلاسیک، سافت راک و موسیقی جهان است و بخش عمدهٔ آهنگ‌های او را سازهای موسیقی تشکیل می‌دهند.یانی با کنسرت زنده در آکروپولیس به شهرت رسید.

انتظاری که از یانی داشتیم

بسیاری از هواداران یانی، انتظار داشتند که اجرای آنلاین این هنرمند را در روزهای کرونایی بسیار متفاوت تر از آن چیزی که یانی به نمایش درآورد ببینند. همگان به حکم منطق پذیرفته بودند که قطعا در شرایط کرونایی این روزهای جهان با کنسرت بزرگ یانی مواجه نخواهند شد. اما ایکاش این هنرمند بین المللی بیشتر از این زمان مینواخت و ای کاش یانی به احترام مخاطبان میلیونی خود محل مناسبت تری برای این اجرا در نظر بگیرد. دستکم میتوانست این اجرای چند دقیقه را در جایی برگزار کند که از لحاظ نورپردازی هوادارانش با تصویری زیباتر این اجرا ببینند تا اینکه با یانی با تصویری ضدنور ناشی از نور پنجره رو به دوربین مواجه شوند. 

بیست و پنج سال در اوج شهرت

 آلبوم این اجرا با فروش بیش از ۷ میلیون نسخه، دومین کنسرت موسیقی ویدئویی پرفروش تاریخ است. علاوه بر آن، یانی به دلیل اجرا در مکان‌های تاریخی از قبیل تاج محل در هند، شهر ممنوعه در چین، برج خلیفه در امارات متحده عربی، کاخ کرملین در روسیه، دژ اِل‌مورو در پوئرتوریکو، شهر باستانی جبییل در لبنان، تئاتر رومی کارتاژ در تونس، کاخ لاکشمی ویلاز در هند، اهرام مصر و ابوالهول بزرگ جیزه و جبل القلعه در اردن بیش از پیش شناخته شده‌است.

دست‌کم ۱۶ آلبوم یانی رتبهٔ نخست را در دسته‌بندی «آلبوم عصر نوی برتر» مجله بیلبُرد به‌دست آورده‌اند و دو آلبوم در زمان من و جرئت آرزو نامزد جایزه گرمی شده‌اند.تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی، یانی دربرابر بیش از ۲ میلیون نفر در ۲۰ کشور دنیا کنسرت زنده اجرا کرده و آلبوم‌هایش فروشی بیش از ۲۰ میلیون نسخه داشته‌اند.

ساخته‌های یانی در برنامه‌های تلویزیون‌های تجاری و به ویژه برای رخدادهای ورزشی استفاده شده‌اند و از دیرباز در جمع‌آوری کمک‌های مالی برای تلویزیون‌های همگانی مؤثر بوده‌اند. او موسیقی فیلم نیز کار کرده‌است و ساخت موسیقی برای یک آگهی تلویزیونی شرکت بریتیش اِروِیز که برندهٔ جایزه شد را عهده‌دار بوده‌است.

این هنرمند به ترکیب موسیقی الکترونیک سینی سایزر با ارکستر سمفونی، محبوبیت کامل بخشید. او در خلق موسیقی خود از موسیقی‌دانانی با ملیت‌های گوناگون از جمله آرمن آناسیان، شهرداد روحانی ، پدرو اوستاچه،کارن بریجز و حسین جفری و تعداد زیادی از هنرمندان بین المللی استفاده نموده‌است و انواعی از سازهای جالب توجه را بکار گرفته‌است. درپی تأثیراتی که یانی از فرهنگ‌های گوناگون جهان پذیرفته‌است، او را «هنرمند جهانی حقیقی» و موسیقی‌اش را بازتابی از فلسفهٔ «یک دنیا، یک‌نفر»  و «آمیزه‌ای از گلچین نواهای قومی» لقب داده‌اند.این هنرمند در حال حاضر و بعد از انتشار کنسرت آکروپولیس خود بیش از ۲۵ سال است که در اوج شهرت است.

مبارزه با کرونا روی خط نت

از نخستین روزهای انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در ایران و لزوم قطع زنجیره انتقال این ویروس، لغو برنامه های فرهنگی و هنری از جمله کنسرت‌های موسیقی از طرفی و از سوی دیگر در خانه ماندن و خانه نشینی، از راه‌های بسیار مهم برای تسریع قطع این زنجیره انتقال مطرح شد. خانه نشینی طولانی مدت تبعات و الزاماتی دارد و تلطیف اذهان با استفاده از محصولات فرهنگی یکی از الزامات برای کاستن از تبعات منفی تلقی می‌شود.

در همین راستا هنرمندان موسیقی از نخستین روزهای آغاز خانه نشینی مردم که همزمانی آن با شب های عید نوروز آن را سخت تر کرده بود، با حضور فعال در فضای مجازی موفق شدند تا خود را بعنوان مبارزان خط مقدم جنگ با کرونا از سنگر فرهنگ معرفی کنند.

برگزاری کنسرت‌های آن‌لاین و رایگان نوروزخانه با همت شهرداری تهران و مساعدت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار رایگان قطعات موسیقی در فضای مجازی و برگزاری اجراهای تکنوازی و کنسرت به صورت آنلاین و استفاده هنرمندان موسیقی از صفحات شخصی خود در فضای مجازی برای اطلاع رسانی، تشویق مردم به در خانه ماندن از طریق فضای مجازی از جمله اقدامات هنرمندان موسیقی در این ایام بوده است.

شیوع عالمگیر ویروس کرونا در جهان باعث شده که اقدام به برگزاری کنسرت های آنلاین به ایران محدود نباشد و بسیاری از هنرمندان جهان از طریق فضای مجازی اقدام به برگزاری کنسرت های آن‌لاین و یا اجرای همزمان گروهی در اینترنت پرداخته اند. از جالب توجه ترین این اقدامات می‌توان به کلیپ تاب خواهم آورد اثر مشترک هنرمندان موسیقی اسپانیا،  اجرای آن‌لاین ارکستر ملی فرانسه، اجرای آن‌لاین ارکستر ملی ایران، اجرای آن‌لاین آندره‌آبوچلی در روز عید پاک در کلیسای جامع میلان، تا کنون بوده است.

برچسب‌ها بازار موسیقی آنلاین یونان کنسرت موسیقی پروندهٔ خبری سهم اهالی فرهنگ در مهار کرونا کنسرت‌های آن‌لاین در شب‌های خانه‌نشینی کرونایی پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یونان کنسرت موسیقی یونان کنسرت موسیقی هنرمندان موسیقی کنسرت های آن فضای مجازی خانه نشینی اجرای آن آن لاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۵۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس