Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسوول پروژه بازسازی کلیسای «‌نوتردام»، بازگشایی این بنای تاریخی را که سال گذشته طعمه حریق شده بود تا سال ۲۰۲۴ امکان‌پذیر دانست اما این رویداد را مشروط به همت همگانی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین،‌ «ژان لویی ژورژلین» تاکید کرد به تاخیر افتادن غیرمنتظره و مکرر پروژه بازسازی کلیسای قرن سیزدهمی «نوتردام»‌ نباید موعد ۵ ساله بازگشایی این بنا را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ژورژلین» بیان کرد:« اگر همه همت کنند و کار را مطابق برنامه پیش ببرند، ‌تبدیل کلیسا به محلی برای عبادت در طول پنج سال هدفی غیرممکن نخواهد بود. مسلما تا آن زمان تمامی فضای پیرامون کلیسا بازسازی نخواهد شد و شاید مناره هم تمام و کمال مرمت نشود، اما کلیسا می‌تواند بار دیگر  به محلی برای عبادت تبدیل شود و این هدف ماست.»‌

آتش‌سوی مهیب کلیسای «نوتردام»‌ ساعت ۶ و۴۳ دقیقه عصر به وقت محلی روز پانزدهم آوریل سال ۲۰۱۹ رخ داد و مناره‌ای که در سال ۱۸۵۹ به این بنا اضافه شده بود را در برگرفت. شعله‌های آتش به سرعت به سقف چوبی این کلیسا که با استفاده از صدها تیرک چوبی بلوط با قدمت چندین قرن ساخت شده بود،‌ سرایت کرد.

ساعاتی پس از آتش‌سوزی مناره این بنای تاریخی فرو ریخت. تنها چند روز پس از حادثه آتش‌سوزی نحوه بازسازی مناره به چالش کشیده شد.

حدود ۵۰۰ آتش‌نشان به مدت ۱۵ ساعت تلاش‌ کردند تا از سرایت آتش از سقف کلیسا به برج‌های ناقوس جلوگیری کنند. اگر آتش به چهارچوب چوبی برج ها می‌رسید سبب سقوط ناقوس‌ و فروپاشی کامل ساختار کلیسا می‌شد.

 آتش‌ درنهایت در ساعت ۹ و نیم  صبح  به وقت محلی  روز بعد خاموش شد. در آن لحظه دو سوم سقف کلیسا از بین رفته بود، چیزی از الوار تاریخ سقف باقی نمانده بود،‌ بخشی از سقف طاقدار فرو ریخته بود،‌ حدود ۴۰۰ تن از سرب سقف و مناره ذوب شده بود و بخشی از آن با باد همراه شد، اما «نوتردام‌» همچنان استوار بود.

«امانوئل ماکرون» به  سرعت موعد پنج ساله را برای اتمام بازسازی و بازگشایی این بنا مقرر کرد. او در جریان سخنرانی بیان کرد :« ما این کلیسا را به همراه یکدیگر بازسازی خواهیم کرد. این بخشی از سرنوشت فرانسه است. من قول میدهم که اینکار را انجام دهم.»

از آن زمان،‌ ۴۰ کمیته عمومی نظارت بر بازسازی «‌نوتردام» ‌به سرپرستی «ژورژلین» با چالش‌های مختلفی روبه‌روشده‌اند.

در شانزدهم جولای، یعنی ۹۵ روز پس از آتش‌سوزی مهیب کلیسای نوتردام، قانون آغاز رسمی بازسازی کلیسای نوتردام بالاخره توسط پارلمان فرانسه به تصویب رسید.

پس از حادثه آتش‌سوزی ویرانگر این کلیسا،‌ کمک‌های مالی پیشنهاد شده توسط کمپانی‌های مختلف و حتی کمک‌های مالی شخصی به رقم حیرت‌آور یک میلیارد یورو رسید.

پروژه بازسازی یکبار در تابستان سال گذشته به دلیل نگرانی‌های ناشی از مسمومیت سرب، ‌یکبار در پاییز به دلیل وزش بادهای به سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت در پاریس و اخیرا نیز به دلیل شیوه ویروس «کرونا»به تعوق افتاد.

کارشناسان مختلف که برای مرمت این بنا از سراسر جهان گردهم آمده بودند، در تاریخ ۱۷ «مارس» به دلیل شیوع ویروس «کرونا» به خانه‌هایشان بازگشتند.

روند جمع‌آوری ۴۰ هزار تیر داربست آسیب‌دیده که در زمان حادثه آتش‌سوزی به بنا وصل شده‌ بودند،‌ قرار بود از ماه «‌مارس» آغاز شود اما به دلیل قوانین قرنطینه متوقف شد.

ساخت بنای اصلی این کلیسا در سال ۱۱۶۳ در دوران حکومت لوئی هفتم آغاز شد و در سال ۱۳۴۵ میلادی به پایان رسید. این اثر را می‌توان به عنوان جواهری از دوران قرون وسطی که به سبک معماری گوتیک ساخته شده محسوب کرد.

این ساختمان در سال‌های ۱۷۹۰ میلادی و در جریان انقلاب کبیر فرانسه مورد غفلت و آسیب قرار گرفته بود. رمان «گوژپشت نوتردام» که در سال ۱۸۳۱ میلادی توسط «‌ویکتور هوگو» به نگارش درآمد، وضعیت نامناسب این کلیسا را برای خوانندگان شرح می‌دهد. این کتاب کمک شایانی به ایجاد تغییرات اساسی در این کلیسا بین سال‌های ۱۸۴۴ تا ۱۸۶۴ شد. در آن زمان معماران برجسته‌ای همچون «اوژن ویوله لودوک» مناره و آتشدان‌های این ساختمان را مرمت و تعمیر کردند.

کلیسای نوتردام میزبان مجموعه‌ای مهم از مجسمه‌ها بود که مهم‌ترین آنها مجسمه‌های سنگی از ۱۲ پادشاه عهد قدیم است که بالای در ورودی کلیسا قرار دارد و گالری پادشاهان نام دارد. شرایط این مجسمه‌ها مشخص نیست اما این آثار پیش از این نیز حوادث دشواری را پشت سر گذاشته‌اند. در زمان انقلاب فرانسه، نیروهای دشمن این مجسمه را با مجسمه پادشاهان فرانسوی اشتباه گرفتند و همه مجسمه‌ها را در سال ۱۷۹۳ به میدان کلیسا بردند و با گیوتین سر آنها را جدا کردند. ۲۱ عدد از سر این مجسمه‌ها که قدمت آنها به قرن ۱۳ بازمی‌گشت در سال ۱۹۷۷ درون دیواری در یکی از محله‌های پاریس کشف شدند.

در سال ۱۸۰۴، «ناپلئون بناپارت» در همین کلیسا تاج پادشاهی را بر سر گذاشت و در سال، ۱۹۰۹ «ژان دارک» قهرمان ملی فرانسه که بعدها به صلیب کشیده و سوزانده شد در همین کلیسا توسط «پیوس دهم» مورد آمرزش قرار گرفت.

با این حال این اولین باری نیست که این کلیسا قربانی تخریب یا حتی بازسازی می‌شود. در قرن شانزدهم، «اوگنو» ها - گروهی از پروتستان‌های فرانسوی – به برخی از مجسمه‌های این کلیسا به این دلیل که آن‌ها را با کفر و بی‌دینی مرتبط می‌دانستند، آسیب رساندند. در سال ۱۷۹۳، در جریان انقلاب کبیر فرانسه نیز گروهی از نیروهای دشمن به این کلیسا هجوم آوردند. آن‌ها مجسمه‌هایی را که گمان می‌داشتند پیکره‌های پادشاهان فرانسوی است، از کلیسا خارج و سر از بدن آنها جدا کردند. این مجسمه‌ها در سال ۱۹۷۷ توسط باستان شناسان کشف و بازگرداننده شدند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کلیسای نوتردام آتش سوزی کلیسای نوتردام مجسمه ها آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۸۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران

عصرایران ؛‌ رضا غبیشاوی - خبرگزاری رسمی دولت کره شمالی روز چهارشنبه گذشته (5 اردیبهشت) خبر داد هیات اقتصادی به ریاست یک وزیر این کشور (وزیر تجارت بین المللی) پیونگ یانگ را به مقصد تهران ترک کرد.

این اتفاق نادری بود که در عرصه اطلاع رسانی کره شمالی رخ می داد. 

خبرگزاری دولت کره شمالی ، اولین رسانه ای بود که خبر سفر وزیر  را اعلام کرد. بعد از آن هم خبرگزاری رویترز آن را در قالب گزارش خبری،  منتشر کرد. در گام بعدی هم خبرگزاری ها و رسانه های جهان و ایران آن را بازنشر کردند. 

این خبر با ارزشی بود. کره شمالی کشور منزوی است و با همسایگان و کشورهای جهان، رفت و آمد سطح بالا و گسترده ای ندارد.

 روابط نزدیک تجاری و اقتصادی کره شمالی به چین و روسیه محدود می شود. در جهان هم دوستان کره شمالی علاوه بر روسیه و چین محدود می شود به بلاروس، کوبا و ایران و احتمالا چند کشور دیگر.

سفر مقامات کره شمالی به ایران هم اتفاقی کم‌رخداد است. بعد از انقلاب 57 تاکنون،‌ هیچ کدام از رهبران کره شمالی به ایران سفر نکرده اند. تنها یک بار نخست وزیر کره شمالی به ایران آمد (سال 91 نشست سران کشورهای عضو عدم تعهد). 

آخرین باری که یک وزیر کره شمالی به ایران آمد مربوط به 5 سال یعنی سال 97 قبل است.  وزیر خارجه کره شمالی در سفر به تهران با روحانی رئیس جمهوری و ظریف وزیر خارجه وقت دیدار و گفتگو داشت. در  سه دهه اخیر هیچ وزیر خارجه ای از ایران، به کره شمالی سفر نکرده است.

از روز انتشار اولین خبر درباره سفر وزیر کره شمالی به ایران بیش از 5 روز می گذرد اما هیچ خبرگزاری در ایران هیچ خبری دیگری درباره این سفر و این وزیر کره شمالی  منتشر نکرده است.  اینکه سرنوشت این هیات و این وزیر کره شمالی چه شد؟ به ایران آمد یا نیامد؟ اگر آمد با چه کسی در ایران دیدار داشت؟ هدف از سفر چه بود؟ درباره چه موضوعاتی با مقامات ایران گفتگو کرد؟ 

اگر نیامد یعنی سفرش لغو شد؟ اگر بله چرا سفر لغو شد؟ 

به ویژه که وزیر تجارت بین الملل کره شمالی است. قرار است دو کشور تحت تحریم چه چیزی باهم مبادله و خرید و فروش کنند؟ ما قرار است چه چیزی بخریم و چه چیزی می توانیم بفروشیم؟ کلا داستان جذاب و مهمی است.

 

"یون جونگ هو" وزیر روابط اقتصادی خارجی کره شمالی (سمت راست) در عکس آرشیوی در پیونگ یانگ در کنار سفیر روسیه در کره شمالی

 هیچ خبرگزاری در ایران از هیچ مقام ایرانی درباره سرنوشت این هیات سوال نکرد. هیچ خبرگزاری در ایران نتوانست از منابع آگاه خود سوال کند و خبری اختصاصی در این باره منتشر کند که این هیات کره شمالی چه شد؟

هیچ مقام مسوولی هم در ایران، در این مدت، احساس مسوولیت نکرد تا به افکار عمومی توضیح دهد آیا این وزیر آمده یا نیامده ؟ اگر آمده ...

این است وضعیت اطلاع رسانی در ایران. خبرگزاری کره شمالی به عنوان بسته ترین کشور جهان ، خبر سفر وزیرشان به ایران را منتشر می کند اما در ایران خودمان، خبری از سرنوشت این سفر و این وزیر نیست. انگار نه انگار. خلاصه اینکه هیچ ارزشی برای مخاطب ایرانی قائل نشدند.

نکته دیگر اینکه، سکوت در برابر اتفاقات با ارزش خبری ،‌ آن اتفاق را از بین نمی برد بلکه به ابهامات و گمانه زنی های اطراف آن رنگ واقعیت می دهد. 

 سکوت در ایران و کره شمالی بعد از انتشار خبر اول سفر وزیر کره شمالی به تهران، به ایران آسیب می زند. بزرگترین آسیب این است که گمانه زنی ها و احتمالات رسانه ها را درباره روابط دو کشور تایید می کند.

خبر را اولین بار خبرگزاری کره شمالی اعلام و بعد از آن، رویترز این خبر را در قالب گزارش خبری منتشر کرد. خبر رویترز به صورت گسترده در همه رسانه های جهان و ایران بازنشر شد. خبر رویترز احتمالات و گمانه زنی هایی را درباره روابط و همکای های نظامی مطرح می کند که به لحاظ چارچوب افکارعمومی، سکوت دربرابر آنها، یعنی تایید غیرمستقیم و ضمنی.

این رفتارها نه تنها به اعتبار رسانه ها و مسوولان ایرانی آسیب می زند بلکه ابهام ها را تقویت و راه رای برای تولید و تقویت شایعه ها و گمانه زنی ها باز می کند.

 

بعد از متن

بعد از انتشار متن مشخص شد وزیر تجارت بین المللی کره شمالی دیروز در نمایشگاه صادراتی اکسپو تهران حاضر بوده و از جمله از غرفه سایپا هم بازدید داشته است. این خبر را هم روابط عمومی سایپا اعلام کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: صداوسیما، برکناری معاون سیاسی و مشکل اطلاع رسانی رسانه ، بالاتر از خانواده سلطنتی چگونه رسانه قوی داشته باشیم؟  / ایران نیازمند خودکفایی رسانه ای وزیر نفت یا وزیر ابهام بنزینی؟ آیت الله کاظم صدیقی ؛ زنده باد ابهام 10 نکته درباره اختلاس ۲ میلیون دلاری در بندر امام / چرا رسانه ها اختلاس را کشف نکردند؟ / روابط با کانادا را عادی کنید 10 ویژگی سخنگوی خوب برای قوه قضائیه موشک های ایران در آسمان قدس ؛ عکس تاریخی  سفر یک وزیر کره شمالی به ایران 

دیگر خبرها

  • بازگشایی جاده سه هزار تنکابن پس از ۵ ماه (فیلم)
  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • بازگشایی راه ارتباطی مازندران به قزوین
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران
  • زمان بازگشایی سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان بندرعباسی
  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند
  • تأکید شهردار مشهد بر تملک پلاک‌های در مسیر و بازگشایی بولوار کرامت
  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد