Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه اعتماد و همدلی در دوران کرونا باعث کاهش استرس می‌شود، گفت: وقتی مردم ببینند مسؤولان صادقانه صحبت می‌کنند، مردم هم به آن چیزی که دارند قناعت می‌کنند.

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه کاهش اضطراب و استرس در دوران کرونا ابعاد مختلفی دارد و از زوایای مختلفی قابل بحث است، بیان داشت: یکی از راه‌ها ایجاد «همدلی» میان مسؤولان و مردم است که باعث کاهش استرس و اضطراب در مردم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: منظور این است که مردم مانند مسؤولان فکر کنند و وقتی این رابطه یا صداقت دوطرفه وجود داشته باشد، مردم به صحبت‌ها، پیام‌ها و دستورات دولت، اعتماد پیدا می‌کنند و استرس مردم کاهش می‌یابد.

 اعتماد و همدلی در دوران کرونا باعث کاهش استرس می‌شود

حاتمی، نبود اعتماد و همدلی را عامل تشدید‌کننده اضطراب و استرس در جامعه توصیف کرد و ابراز داشت: به عنوان روانشناس توصیه می‌کنیم مقوله همدلی هم بین رسانه‌ها و مسؤولان و هم بین مردم و مسؤولان ایجاد شود. البته اکنون این همدلی بهتر از گذشته است که نمونه آن را در روز طبیعت مشاهده کردیم.

وی با تأکید بر اینکه ترس منطقی باعث می‌شود، افراد خود را با شرایط جدید تطبیق دهند که همین امر از خیلی عوارض روانی ناشی از استرس حاد ویروس کرونا جلوگیری می‌کند، ادامه داد: البته اینکه مردم دچار ناایمنی روانی به خاطر قرنطینه خانگی شده‌اند و به تبع آن مشکل اقتصادی گریبانگیر آن‌ها شده است، از موضوعاتی است که از سوی روانشناسان در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است.

ایجاد سبک زندگی جدید برای هر خانواده

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اظهار داشت: وقتی مردم ببینند مسؤولان آن‌ها صادقانه صحبت می‌کنند، مردم هم به آن چیزی که دارند، قناعت می‌کنند. اما وقتی ببینند بین افراد تمایز و تبعیض قائل می‌شوند یا به مردم حقیقت را نمی‌گویند، این باعث استرس افراد می‌شود.

وی با اشاره به ۲ ماه قرنطینه خانگی از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: سبک زندگی جدید برای اقشار مختلف با توجه به سن، جنس، امکانات، منطقه جغرافیایی و نوع شغل سبک زندگی تفاوت‌هایی دارد. پس بهتر است هر فرد یا خانواده برای خود یک سبک زندگی تدوین کند.

حاتمی با بیان اینکه در سبک زندگی جدید، حتماً مسأله اقدامات بهداشتی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و شیوه‌های آرام‌بخشی در خانواده مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: در این ۲ ماه که اقشار مختلفی بیکار شدند و داخل خانه هستند، در‌آمد بخشی از این اقشار، روزانه است و با مشکلاتی مواجه هستند که علاوه بر استرس و مشکلات در خانه ماندن، فشارهای اقتصادی هم به آن‌ها فشار می‌آورد.

تکیه بر فرهنگ غنی مهم‌ترین کلید رهایی از سختی‌ در دوران کرونا است

وی افزود: تاکنون بر اساس داشته‌های دینی و فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی همیشه از سختی‌ها موفق و سربلند بیرون آمده‌ایم. در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی چنین شرایطی وجود داشت، ولی مردم بخشی از چیزی را که داشتند به جبهه‌ها می‌فرستادند. مثلاً مادری که درآمدش تنها از تخم‌مرغ‌های داخل خانه‌اش بود، بخشی از آن‌ها را برای رزمنده‌ها می‌فرستاد.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: اینها در تاریخ کشور و فرهنگ شیعی ما وجود دارد و مردم می‌توانند با «قناعت» وضعیت را پیش ببرند. البته در این اثنا معتقدم باید به فکر کسانی باشیم که معیشت آن‌ها وابسته به کار روزانه است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اضطراب استرس فرهنگ روانشناسی محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دانشگاه خوارزمی کرونا قناعت دوران کرونا سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۹۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاران ما در جنگ نرم دشمن آسیب می‌بینند و طعنه می‌خورند | نباید از چشم مردم مخفی و جهادشان مغفول بماند

به گزارش همشهری آنلاین، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور در جلسه شورای عالی حفظ ارزش‌های انتظامی و دفاع مقدس با تاکید بر ادبیات‌سازی در این حوزه اظهار کرد: برای این دوران که همکاران ما برای مقابله با جنگ نرم دشمن در میدان هستند و از طرق مختلف مورد هجمه قرار می‌گیرند و طعنه می‌خورند، باید نامی برازنده برگزید؛ (پیشگامان جنگ نرم و دوران دفاع جنگ نرم) و این نام را برای آنان و دیگران تبیین کرد.

فرمانده کل انتظامی خاطرشان کرد: در این روزها تعدادی از همکاران ما در جنگ نرم دشمن آسیب می‌بینند و طعنه می‌خورند و باید با تعریف یک شاخص از مجروحان و شهدای این جنگ نیز همانند دیگر مجروحان و شهدایی که در دیگر ماموریت‌ها تقدیم می‌کنیم، قدردانی کنیم و این عزیزان نیز نباید از چشم مردم مخفی و جهاد آنان مغفول بماند و عزیزان در این راه باید به اقدامات خود افتخار کنند.

وی ادامه داد: دفاع مقدس برای مجموعه انتظامی پایان نیافته است و امروز همکاران ما در جنگ نرم با دشمن آماده جانفشانی هستند و در خط مقدم قرار دارند.

سردار رادان با تاکید بر لزوم بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان از مناطق مختلف عملیاتی و یادمان شهدایی که در استان‌های مختلف وجود دارد، اظهار داشت: باید سهم بخش‌های مختلف مجموعه انتظامی در این میان مشخص شود و از ظرفیت‌های مختلف برای تسهیل و برنامه‌ریزی برای هرچه مناسب‌تر این برنامه‌ها اقدام شود.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور با تاکید بر تهیه یک نرم افزار خاص برای معرفی یادمان‌های شهدا در استان‌های مختلف برای مردم اظهار داشت: باغ موزه دفاع مقدس ظرفیت‌های بسیار بالایی برای معرفی دوران دفاع مقدس به نسل جوان دارد که تاکید می‌کنم باید در سال ۱۴۰۳ تعداد زیادی از همکاران در این موزه برای بازدید و آشنایی با دوران دفاع مقدس و آشنایی با نقش انتظامی اعزام شوند.

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: باید در کلانتری‌های ما شهدای محله آن بخش به عنوان نماد و یادمان تعریف شود و خلاصه‌ای از زندگینامه آنان در کلانتری‌ها در معرض دید همگان باشد و مراجعان از خصوصیات اخلاقی و خانوادگی آنها آشنا شوند.

کد خبر 849388 منبع: ایرنا برچسب‌ها احمد رضا رادان خبر ویژه زنان - حجاب فراجا دفاع - جنگ نرم

دیگر خبرها

  • همکاران ما در جنگ نرم دشمن آسیب می‌بینند و طعنه می‌خورند | نباید از چشم مردم مخفی و جهادشان مغفول بماند
  • پاسخگویی به مطالبات مردم، در دستور کار مدیران خراسان جنوبی
  • همدلی مدیران سرمایه بزرگی برای قزوین است
  • معاون رئیس‌جمهور: امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
  • امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
  • فاجعه در حمل و نقل ریلی یزد
  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی
  • قطار سریع‌السیر یزد حذف شد
  • امام صادق(ع) در گسترش مذهب شیعه نقش برجسته ای داشتند
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند