Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@05:59:35 GMT

شورایی که در کردستان وجود خارجی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۹۲۸۳

شورایی که در کردستان وجود خارجی ندارد

شورای اطلاع‌رسانی موظف است ساز و کار اطلاعات را بین بخش‌های مختلف برقرار نموده و بر آن نظارت نماید تا در نتیجه با پاسخگویی فعال، استانداری و دستگاه‌های اجرایی را در پیشبرد اهداف خود یاری نماید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، گستردگی حیطه وظایف و نقش محوری استانداری به عنوان رکن اساسی دستگاه‌های اجرایی استان و نوع تعامل با سایر نهادهای حکومتی در ایفای وظایف حاکمیتی خود در همه زمینه‌ها اعم از سیاسی امنیتی اجتماعی و عمرانی موجب شده است که استانداری درجایگاه منبع اخبار نقش ثابت و موثری در فضای رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی استان ایفا نموده و بعنوان مرجع اصلی پاسخ گویی درزمینه‌های متنوع مورد پرسش قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب ضرورت تاسیس ساختاری که علاوه بر محوریت در حوزه سیاست گذاری و هماهنگی در امر اطلاع‌رسانی صاحب صلاحیت و دارای ضمانت اجرایی بوده و در جهت ایجاد و ترویج گفتمان غالب منطبق بر سیاست‌های کلان نظام بین دستگاه‌های اجرایی، بخش‌ها و سازمان های مطبوع تلاش نماید، کاملا احساس می گردد.
این ساختار به منظور ایفای نقش اساسی درحوزه اطلاع رسانی موظف است سازوکار اطلاعات را بین بخش‌های مختلف برقرار نموده و بر آن نظارت نماید تا در نتیجه با پاسخگویی فعال، استانداری را در پیشبرد اهداف خود یاری نماید.

شورای اطلاع رسانی دراستان‌ها در اجرای سیاست‌های کلان دولت مبنی بر اطلاع‌رسانی شفاف به افکار عمومی در مورد طرح‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های عمرانی، اقتصادی، ساماندهی وضعیت سیاسی، اجتماعی و امنیتی تشکیل شده‌اند و این شورا علاوه بر محوریت در حوزه سیاست‌گذاری و هماهنگی در امر اطلاع رسانی در جهت ایجاد و ترویج گفتمان غالب منطبق بر سیاست‌های کلان نظام بین دستگاه‌های اجرایی، بخش‌ها و سازمان‌های متبوع  گام برمی‌دارد.

شورای اطلاع‌رسانی  موظف است ساز و کار اطلاعات را بین بخش‌های مختلف برقرار نموده و بر آن نظارت نماید تا در نتیجه با پاسخگویی فعال، استانداری و دستگاه‌های اجرایی را در پیشبرد اهداف خود یاری نماید.

تحلیل خط مشی و سیاست‌های رسانه‌ای و تحلیل محتوای رسانه‌های استان و همچنین سیاست‌گذاری رسانه‌ای از وظایف کمیته  امور رسانه‌ای و مطبوعاتی است که اعضای این کمیته از بین رسانه‌های تاثیر گذار استان‌ها انتخاب می‌شوند.

رصد فضای مجازی استان، انتشار  اخبار در شبکه‌های اجتماعی و رفع ابهامات ، چالش‌ها و شایعات کاذب در  فضای مجازی از جمله وظایف کمیته فضای مجازی شورای اطلاع‌رسانی در استان‌هاست که متأسفانه طی چند سال اخیر نه تنها شاهد اقدامات مؤثر در این عرصه در کردستان نبوده‌ایم بلکه به نوعی شاهد منفعل‌بودن شورای اطلاع‌رسانی و یا شاید تعطیلی این شورای تأثیرگذار در استان بوده‌ایم.

استان کردستان یکی از استان‌های ویژه ایران اسلامی از لحاظ منابع آب و خاک، شرایط مرزی و جغرافیایی، تنوع قومی و مذهبی است و این ویژگی‌ها موجب شده است که اخبار و رویدادهای کردستان به عنوان سوژه‌ای درجه اول برای رسانه‌های داخلی و خارجی قلمداد شود.

با وجود این شرایط ویژه کردستان متأسفانه طی سنوات اخیر هیچ همتی برای سامان‌دادن به وضعیت اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی اطلاعاتی به اصحاب رسانه و در نهایت به مردم استان صورت نگرفته است.

کم‌کاری شورای اطلاع‌رسانی استان و منفعل‌بودن این شورا در حوادث و اتفاقات مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی طی سنوات اخیر صدمات بسیاری را به استان وارد کرده است و این منفعل بودن موجب شده است که بازار شایعات در استان داغ شده و موج‌سواری رسانه‌ای نیز به دست رسانه‌های خارجی و معاند بیافتد.

ضعف و یا به بیانی دیگر تعطیلی شورای اطلاع‌رسانی استان کردستان نه تنها خدمات دولت را در اذهان عمومی ضعیف جلوه داده است بلکه موجب شده است که رسانه‌های استان از دریافت اطلاعات درجه اول محروم شده و بر تأثیرگذاری آن‌ها در جامعه اثرات منفی بگذارد.

شورای اطلاع رسانی استان که زیر نظر معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان فعالیت می‌کند باید بر عملکرد دستگاه‌ها در زمینه اطلاع رسانی اقدامات و دستاوردها نظارت داشته باشد تا امر اطلاع‌رسانی در دستگاه‌های اجرائی استان در اسرع وقت و به بهترین نحو انجام شود اما متأسفانه این شورا جزو منفعل‌ترین شوراها و ناکارآمدترین شوراهای استان کردستان طی سنوات اخیر بوده است.

باید به این مهم توجه کرد که اطلاع‌رسانی و انعکاس اقدامات و دستاوردهای نظام زمینه رضایتمندی و تقویت روحیه امید و نشاط در جامعه را فراهم می کند و اگر از این اصل بسیار مهم غفلت نماییم به آسانی سرمایه‌های اجتماعی را از دست خواهیم داد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شورای اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی اطلاع رسانی استان اطلاع رسانی موجب شده اطلاع رسانی دستگاه ها استان ها رسانه ای بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۹۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند

ایسنا/کردستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر آمادگی کامل برای واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق به کشور وجود دارد و تجار و بازرگانان قطعاً از این موضوع استقبال می‌کنند و زمینه رشد تجارت خارجی در استان فراهم خواهد شد.

پیمان اسکندری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دو مرز رسمی سیرانبند بانه و باشماق مریوان در سال‌های اخیر در حوزه تجارت خارجی فعالیت خوبی داشته‌اند و سالانه ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از طریق این مرزها به خارج از کشور صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: تجار و بازرگانان استان و سایر استان‌ها همواره درخواست ورود میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق داشته‌اند.

اسکندری با بیان اینکه بندر لاذقیه سوریه و بندر بصره در کشور عراق به این دو مرز نزدیک است و موجب کاهش قیمت تمام شده این محصولات در کشور می‌شود، بیان کرد: درخواست‌های این تجار و بازرگانان را طی یکی دو سال اخیر با حضور استاندار و همکاری سازمان حفظ نباتات کشور پیگیری کردیم و در نهایت خوشبختانه موفق به کسب این مجوز برای مرز باشماق شدیم.

وی اضافه کرد: مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان از ۱۲ اردیبهشت ماه جاری صادر شده است که این مهم موجب گسترش مبادلات مرزی خارجی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: یک سری مشکلات زیرساختی مانند آزمایشگاه قرنطینه، ساختمان و نیروی متخصص وجود داشت که با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور این مشکلات و موانع حل شد.

وی افزود: در حال حاضر آمادگی کامل برای واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق به کشور وجود دارد و تجار و بازرگانان قطعاً از این موضوع استقبال می‌کنند و زمینه رشد تجارت خارجی در استان فراهم خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساکنان رفح به هشدارهای تل آویو درباره تخلیه وقعی ننهادند
  • اطلاع‌رسانی به‌موقع به کشاورزان و عشایر در خصوص بارندگی‌ها انجام شود
  • دامداران مراقب احشام خود در بارندگی ها باشند
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • چرا در پارک لاله حصار کشیده شده/ شهردار تهران اطلاع‌رسانی درست انجام دهد
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری