Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترکیه بار دیگر به آمریکا پیشنهاد داد تا برای حل اختلافات بر سر خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه توسط آنکارا که واشنگتن با آن مخالف است، یک کارگروه فنی تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک رویداد مجازی شورای آتلانتیک گفت: موضع آنکارا درخصوص حل این مساله تغییر نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: ما به آمریکا پیشنهاد می‌دهیم تا با حضور ناتو یک کارگروه فنی تشکیل دهد و ناتو می‌تواند رهبری این کارگروه فنی را برعهده داشته باشد. و این پیشنهاد همچنان بر روی میز است و به قوت خود پابرجاست.
چاووش‌اوغلو در ادامه تصریح کرد: ترکیه همچنان قصد دارد که اگر پیشنهاد خوبی دریافت کند، سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت را خریداری کند.
واشنگتن بارها تاکید کرده که به ترکیه سامانه دفاع موشکی پاتریوت نمی‌فروشد مگر آنکه آنکارا از سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ صرف نظر کند.  
روابط میان این دو متحد ناتو سال گذشته هنگامی که ترکیه سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری کرد به شدت خدشه‌دار شد؛ اقدامی که واشنگتن را بر آن داشت تا آنکارا را به اعمال تحریم تهدید کند و سرمایه‌گذاری ترکیه در برنامه ساخت جنگنده‌های اف ۳۵ را به حالت تعلیق درآورد.
واشنگتن تاکید دارد که سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ با سیستم‌های ناتو سازگار نیست و توانایی رادارگریزی جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکا را تهدید می‌کند. این در حالی است که ترکیه ضمن رد این اظهارات تاکید دارد که سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ با تدابیر دفاعی اف ۳۵ ادغام نخواهد شد.
پیش از آنکه شیوع ویروس کرونا توجهات از این مساله را منحرف کند، روابط دوجانبه آنکارا و مسکو به خاطر حمایت روسیه از حملات نظامی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در شهر ادلب دچار ضربه شدیدی شد.   
از آن زمان به بعد ترکیه و آمریکا هر دو نسبت به مساله سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ سکوت اختیار کرده بودند. ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود که سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ را تا ماه آوریل به کار می‌اندازد اما تا کنون هیچ نشانه‌ای از این اقدام مشاهده نشده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نوامبر سال گذشته با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش دیدار کرد و آنها درباره تشکیل یک کارگروه توافق کردند اما این پیشنهاد پیشرفتی نداشته است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اس400 تركيه آمريكا سامانه های دفاع موشکی اس ۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۰۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در صورت اشتباه مجدد ، قدرتمندتر از قبل پاسخ می‌دهیم


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، امیر سرلشکر موسوی در اجلاسیه ۲۰۸ شهید ارتش استان در گچساران ، اقدام ایران در حمله موشکی به رژیم صهیونیستی را مشروع دانست و افزود: به زعم خیلی‌ها که فکر می‌کردند کسی نمی‌تواند به رژیم صهیونیستی حمله موشکی بکند، اما ایران دست به این اقدام مهم زد.
 وی اضافه کرد: علاوه برآمادگی کامل پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در عملیات آن شب، بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مختلف درآن طرف مرز‌های غربی کشور سامانه موشکی و پهبادی ایران را رصد می‌کردند.
 سرلشکر موسوی با اشاره به اینکه زدن و موشک باران کردن یک شهر ارزش نظامی ندارد گفت: اینکه در فاصله هزار کیلومتر یک نقطه نظامی مورد هدف قرار بگیرد دارای ارزش نظامی است و این مهم‌ترین هدف عملیات وعده صادق بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش از ارسال پیام‌های پشت سر هم مقامات آمریکایی حین و بعد از عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: آنها از طریق واسطه‌های مختلف مدام پیام می‌دادند که با آمریکا کاری نداشته باشید و این ترس و خوف آمریکا، یکی از برکات خون شهیدان است.

دیگر خبرها

  • در صورت اشتباه مجدد ، قدرتمندتر از قبل پاسخ می‌دهیم
  • تایفون آمریکا در راه آسیا و اقیانوسیه(+عکس)
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰؛ علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل می‌کند؟!
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند
  • درخواست مجدد برای بازگشایی گوگل پلی توسط وزارت ارتباطات
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • ارتش روسیه به سامانه ضدهوایی اس-۵۰۰ مجهز می شود
  • زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است
  • نگرانی اینترنشنال از تحویل سامانه اس۴۰۰ روسیه به ایران | این سامانه چه توانایی دارد؟