Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:45:05 GMT

رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید نان ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۰۰۴۹

رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید نان ضروری است

«بهروز گراوندی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه برای خرید نان باید نکات بهداشتی حتما رعایت شود، افزود: پیش از پوشیدن لباس‌های بیرون در منزل، سفره نان (پشت پلاستیکی - رو پارچه‌ای) تمیزی را به صورت تا شده آماده کنید، به نحوی که روی پلاستیکی آن بیرون قرار گیرد سپس لباس‌های بیرون را بپوشید و با دست غیر غالب سفره نان را بردارید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه از دست غالب برای پوشیدن کفش، باز و بسته کردن درب منزل و غیره استفاده کنید، گفت: در نانوایی با همان دستِ غالب (آلوده) امور پرداخت را انجام دهید و سفره خود را با دستِ غیرغالب (تمیز) بر پیشخوان پهن کنید.

او توصیه کرد از نانوا خواهش کنید نان‌ها را با انبر بر روی سفره شما قرار دهد. البته حتی اگر با دست هم نان را به شما تحویل دهد انتظار می‌رود گرمای نان ویروس‌ها را از بین ببرد به شرط آن که نان واقعا داغ باشد.

این کارشناس مواد غذایی در ادامه با بیان اینکه لبه‌های سفره را با دست غیرغالب (تمیز) جمع کنید و نان‌ها را پوشانده و بردارید، گفت: همچنان نان‌ها را فقط با دست تمیز تا منزل حمل کنید و در منزل بدون تماس دادن سفره با میز، از گوشه‌ سفره گرفته و نان‌ها را بر روی میز که پیش از این سطح آن تمیز و ضد عفونی شده است و یا سبد مخصوص نان خالی کنید.

گراوندی در ادامه با اعلام اینکه سفره نان را در سبد لباس‌های در انتظار شستشو قرار دهید، افزود: لباس‌های بیرون خود را از تن خارج کنید و دست‌های خود را به شیوه صحیح بشویید.

وی در ادامه مهم‌ترین نکات بهداشتی ضروری در نانوایی‌ ها را مربوط به کارکنان نانوایی دانست و گفت: آگاهی کارکنان نانوایی از علائم شایع ویروس کرونا (تب، سرفه خشک و تنگی نفس) بسیار ضروری است و افراد شاغل در نانوایی در صورت داشتن علائم ابتلا هرگز نباید به محل کار خود مراجعه کنند و از ورود افراد متفرقه به داخل کارگاه نانوایی باید خودداری شود.

وی تصریح کرد: در نانوایی‌ها یک فروشنده صرفاً برای اخذ وجه باید به کار گرفته شود و این فرد به هیچ عنوان نباید با تهیه و توزیع نان در تماس باشد و تا حد امکان باید از تبادل پول نقد خودداری شود.

او با تاکید بر اینکه نانواها از ماسک و کلاه مناسب استفاده کنند، افزود: شستشوی مکرر دست نانواها هر نیم ساعت یکبار ضروری است و تمام تجهیزات نانوایی و سطوحی که نان روی آن قرار می‌گیرد به صورت روزانه و قبل از شروع کار ضدعفونی و گندزدایی شود و تمام پرسنل نانوایی باید هر روز حمام کنند و حداقل یکبار در روز لباس خود را تعویض کنند.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: با توجه به ازدحام جمعیت و تشکیل صف‌های نانوایی مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و در غیر این صورت، نانواها، باید مردم را آگاه کنند که فاصله را رعایت کنند.

گراوندی اظهار داشت: اگر از رعایت اصول بهداشتی مطمئن نیستید از نان‌های بسته بندی صنعتی استفاده کنید و  اگر در خود علائم بیماری را حس می‌کنید هرگز برای خرید نان به نانوایی نروید و از دست زدن به نان مشتریان دیگر خودداری کنید.

وی در پایان افزود: یکی از لزومات تجهیز نانوایی‌ ها به دستگاه‌ های کارتخوان است چون رد و بدل شدن اسکناس به عنوان یکی از منابع اصلی آلودگی تهدیدی برای بهداشت و سلامت افراد محسوب می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز تا روز ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۴ هزار و ۸۷۷ نفر رسید.

کیانوش جهانپور اعلام کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تا امروز چهار هزار و ۶۸۳ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند. 

برچسب‌ها ویروس کرونا نانوا کرمانشاه بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا نانوا کرمانشاه بهداشت و سلامت ویروس کرونا نانوا کرمانشاه بهداشت و سلامت نکات بهداشتی نان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۰۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی

در این فصل از سال انواع گیاهان کوهی با خاصیت‌های غذایی و دارویی از دامن طبیعت برداشت و برای تهیه انواع غذا‌های سنتی استفاده می‌شود.

هر سال از اردیبهشت بازارچه‌ای برای عرضه گیاهان کوهی در مراغه راه اندازی و ده‌ها گونه توسط روستاییان حاشیه مراتع از دامن طبیعت چیده و عرضه می‌شود.

علاقه مردم مراغه و شهر‌های منطقه به تهیه غذا‌های محلی و سنتی از جمله آش، آبگوشت، بورانی با این گیاهان رونق این بازار را دو چندان کرده است.

در این بازار بیشتر از ۱۵ نوع انواع تره کوهی از جمله قارترسی، کنگر، ریواس، قازی یاغی، سورولو، گل آقا و بزگوش به فروش می‌رسد.

البته برداشت و فروش بی رویه و غیر اصولی این گیاهان سالهاست دوستداران طبیعت و محیط زیست را نگران کرده است.

برداشت بیش از ظرفیت با گذشت زمان موجب کاهش سطح رویش و جمعیت این گونه ها‌ی باارزش گیاهی در مراتع و طبیعت سهند شده است.

در بیشر موارد بهره برداران به علت بی توجهی به اهمیت این گیاهان آنها را از ریشه برداشت می‌کنند و با پیاز از خاک بیرون می‌آورند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان در طول سال‌های گذشته موجب به خطر افتادن تنوع گیاهی مراتع سهند شده است.

زارع افزود: میزان بالای برداشت این گیاهان موجب وارد آوردن آسیب‌های جبران ناپذیر به ذخایر ژنتیکی سهند شده است. با مدیریت در بهره برداری می‌توان فرصتی فراهم کرد تا این گونه‌های باارزش برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

در مراتع سهند بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی شده که از این گیاهان ۵۰ گونه آن خوراکی است و خاصیت غذایی و دارویی دارد.

کوه سهند با ۱۲۹ هزار هکتار مرتع در شمال شرقی شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی