Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@01:58:39 GMT

مچ اندازی کرونا و نفت

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۱۴۱۴

مچ اندازی کرونا و نفت

خبرگزاری آریا -
خیلی‌ها بر این باورند که بحران اقتصادی حال حاضر پس از بحران 1930 در جهان بی‌مانند است و از بسیاری جهات با آن بحران مقایسه می‌شود. بحران 1930 همان رکود بزرگ اقتصادی جهانی است که سبب شد نظریه کینز در اقتصاد جهت فرار از رکود به کار برده شود. در ایران این بحران با کاهش سهم دریافتی از عایدات شرکت نفت ایران و انگلیس خود را بروز داد و اعتراضات سرانجام به قرارداد 1933 ختم شد، اما برای اینکه بدانیم این بار در دنیا چه خبر است و این بحران به کجا ختم می‌شود و البته پاسخ به این سؤال که وضع بازار نفت با کاهشی حدود 19 میلیون بشکه/////// به کجا خواهد رسید، بهتر است ابتدا نگاهی به وضعیت پیش از توافق اوپک و جی 20 بیندازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بحران کرونا در جهان با تکیه بر دو ستون در حال گسترش است؛ ابتدا کاهش تقاضا به دلیل کاهش استفاده از حمل‌ونقل و همچنین تعطیلی مشاغل مختلف که سبب وجود مازاد نفت بین 20 تا 30 میلیون بشکه در بازار شد و دوم کاهش سرمایه‌گذاری به دلیل افزایش شاخص ترس که آن نیز به نوبه خود به کاهش قیمت نفت کمک زیادی کرد. سقوط تاریخی قیمت نفت، تمامی نفت‌های گران از جمله نفت شیل را در معرض ورشکستگی و نابودی قرار داد.
نفت شیل تا همین ‌جای کار نیز حدود 200 میلیارد دلار بدهی به وام‌دهنده‌ها دارد و اگر نتواند آن را پرداخت کند، بیم آن می‌رود که وام‌دهنده‌ها با مصادره دارایی‌های موجود بدهی خود را باز پس گیرند و البته این به مراتب بهتر از شرایطی است که این شرکت‌ها مجبور شوند دارایی خود را در بازار به فروش برسانند، چراکه در این صورت مجبور می‌شوند به حداقل قیمت این کار را انجام دهند. جز آمریکا و کانادا تمامی کشورهایی که اقتصادشان متکی به فروش نفت است بیم آن دارند درآمدهایشان کاهش ‌یابد و این برای بودجه سال جاری اکثر این کشورها مانند فاجعه است. کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و همچنین بخش اعظم آسیا که اقتصاد شکننده دارند و همین حالا هم با معضلاتی چون فقر عمومی و زاغه‌نشینی مواجه هستند پیش از بقیه دچار مشکلات خواهند شد. در چنین شرایطی جلسه فوق‌العاده اوپک و همکاران برگزار شد، روسیه تن به توافق نداد و شروطی را برای نفت شیل مشخص کرد، عربستان جنگ کاهش قیمت را آغاز کرد و وعده داد تولید خود را هر چه بیشتر افزایش دهد و اقدام به ارائه تخفیف‌ها، مشوق‌ها برای فروش نفت در بازارهای جدید کرد و همچنین هر آنچه می‌توانست مخزن و ابرتانکر برای ذخیره نفت اجاره کرد.
نفت با این اقدام‌های هیجانی به مرز کانال 20 و 30 دلاری سقوط کرد و حتی تصمیم مجدد اوپک و همکاران در حضور نماینده نفت تگزاس برای کاهش 10 میلیونی نتوانست جلو سقوط نفت را بگیرد. اگرچه پیش از این جلسه توئیت ترامپ سبب جهشی قابل توجه در قیمت نفت شد، اما همین که مشخص شد عزم هیچ‌کس برای کاهش تولید واقعی جزم نیست، دوباره کاهش قیمت ازسر گرفته شد. حالا درست در لحظه‌ای که بسیاری گمان می‌کردند دیگر خیلی دیر است و باید به نفت اجازه دهیم تا 20 دلار سقوط کند و به نقطه سر به سر خود برسد و از آن پس به فکر احیای قیمت باشیم؛ اوپک و همکاران و جی 20 و البته بخش دیگری تحت عنوان کاهش داوطلبانه تصمیم گرفته‌اند حدود 19 میلیون /// بشکه از تولید در بازار بکاهند، شاید بتوانند بحران حال حاضر را مهار کنند و از ادامه سقوط قیمت جلوگیری به عمل آورند.
با توجه به وجود بحران، بالا بودن شاخص ترس و شدت کاهش تقاضا در بازارهای بزرگ، سخت بتوان پیش‌بینی کرد این اقدام سبب کنترل سقوط قیمت در بازار شود. فقط کافی است بدانیم تقاضا برای نفت در هند که سومین خریدار بزرگ نفت در جهان است حدود 70 درصد کاهش داشته است. به صراحت می‌توان پیش‌بینی کرد بازگشت اقتصاد به شرایط قبل مستلزم زمان خواهد بود و اگر از همین فردا هم کرونا و ترس آن در جهان از بین برود، بازگشت به روزهای اوج به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود و نیاز به همکاری عمومی و جهانی خواهد داشت.
سعید ساویز
منبع: روزنامه اعتماد

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۱۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، محمد مهدی اعلایی در شورای آموزش و پرورش استان بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به مداخلات مردمی و گروه های جهادی در رابطه با پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بین دانش آموزان داریم.   وی با اشاره به گروه‌های دانشجویی و یا اعضای انجمن اولیا و مربیان، تصریح کرد: این اقشار می‌توانند در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی ورود کنند و تشکیل تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در این زمینه موثر باشد. مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در این نشست گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که با عنوان اختصاری نماد خوانده می شود، طرحی در راستای کمک به آموزش و پرورش برای توانمندسازی دانش آموزان است.   نقی سیاهکالی مرادی در این راستا با اشاره به راه اندازی خط تلفن ۱۵۷۰ افزود: کارشناسان از ساعت هشت تا ۲۰ توسط این شماره به سوالات دانش آموزان، والدین و عموم جامعه پاسخ می دهند.   وی اهداف راه اندازی این طرح را شناسایی به موقع دانش آموزان در معرض خطر و توانمندسازی معلمان دانست و ادامه داد: با اجرای این طرح می‌توان با مداخله سریع و به هنگام برای دانش آموزان آسیب دیده از بسیاری آسیب‌های بزرگتر پیشگیری کرد.   سیاهکالی مرادی همچنین کنترل و کاهش عوامل مخاطره آمیز و ارایه خدمات تخصصی و به موقع و رصد و پیگیری مستمر را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح نامید.   استان قزوین دارای ۲۵۰ هزار دانش آموز است.

دیگر خبرها

  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / طلای ۱۸ عیار روی مدار سقوط
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه یک کانال دیگر سقوط کرد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • سقوط سودآوری بیت‌کوین