Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@20:14:54 GMT

دلایل فوران گل و لای از بستر دریا در سواحل چابهار  

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۱۹۱۱

دلایل فوران گل و لای از بستر دریا در سواحل چابهار  

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین شناسی از مطالعات این سازمان بر روی پدیده گل‌فشانی در سواحل مکران خبر داد و گفت: بر اثر فوران آب و گل از کف دریا، لکه‌های سفید رنگی در سطح آب نمایان شده بود که احتمالا این امر به دلیل بارش‌های اخیر است.

دکتر مسعود زمانی پدرام در گفت‌وگو با ایسنا، پدیده گِل‌فشان را یک پدیده طبیعی دانست که معمولا به صورت یک عارضه گنبدی شکل و در برخی مواقع به صورت حوضچه‌ای یا خروج از بستر دریا دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گل‌فشان‌ها مخلوطی از آب، گل و گاز هستند که در بیشتر نقاط دنیا به ویژه در کمربند آلپ و هیمالیا و در ایران بیشتر در جلگه‌های ساحلی دریای خزر و دریای عمان دیده می‌شوند و با توجه به گزارشات تصویری مردم بومی از اثرات فوران آب و گل از کف دریا که به صورت لکه‌های سفید رنگ در سطح آب، در سواحل مکران واقع در دریای عمان نمایان شد، در بخش زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین شناسی اقدام به بررسی این پدیده کردیم.

وی با بیان فعالیت گل‌فشانی اخیر را در محدوده "چابهار-بریس" در فاصله کمتر از 5 کیلومتری ساحل و عمق 18 متری دانست و اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های مردم بومی همراه با آب گل آلودهر، گاز متان نیز خارج می‌شود و مشاهده این پدیده در فصول پربارش در نقاط مختلف این محدوده یک پدیده معمول به شمار می‌رود.

زمانی تشکیل این پدیده را مربوط به چندین احتمال دانست و گفت: با توجه به اینکه از محل خروج آب گل‌آلود، گاز نیز خارج می‌شود این امر میتواند حاکی از فعالیت تکتونیکی موجود در محدوده زون فرورانش مکران باشد.

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین شناسی با بیان اینکه عمده سنگ‌های رسوبی سواحل مشرف به دریای عمان، ساختارهای چین‌خوردگی با روند شمال غربی جنوب شرقی یا شرقی غربی دارند، تصریح کرد: در یال‌های چین‌خورده با شیب به سمت دریا، به ویژه در فصل پربارش (با بارش نوع نسبتا اسیدی) و شرایط تلوژنزی که اکثر در زاگرس وجود دارد، امکان نفوذ آب جوی در سنگ‌ها  به نسبت بیشتر است.

زمانی‌پدرام اضافه کرد: علاوه بر آن شدت جریان‌های رودخانه‌ای نیز کمک می‌کند فشار و نفوذ آب در لابه‌لای لایه‌های سنگی و رسوبات زیر سطح کف دریا بیشتر شده و در مناطق خاص در زیر کف دریا با توجه به نوع الگوی انباشتگی و فشار وزنی لایه‌های فوقانی سنگ‌های زیر بستر دریا،  آب شیرین به سوی قشر بالایی لایه‌های زمین حرکت و راهی را به سمت کف دریا باز کند، از طرفی آب شیرین بالا رو با گل‌ولای موجود در کف دریا که عمدتا توسط رودخانه‌ها آورده شده و وجود رنگ سفید و شباهت زیاد به بدلند (کوه‌های مریخی) محدوده ساحلی مکران  این فرضیه را قوت می‌بخشد.

به گفته وی، نقشه زمین‌شناسی و توپوگرافی منطقه نشان می‌دهد شیب منطقه از دشت "وشنام" در شمال و ارتفاعات شمال شرق شهرستان "چابهار" به این محل منتهی می‌شود مضاف بر این دیواره سدی که جاده چابهار به "پسابندر" در محدوده پشت ساحل ایجاد کرده و بارش‌های اخیر در این منطقه باعث انباشت مقدار زیادی آب و گل ولای، امکان نفوذ این آب گل‌آلود از طریق درزهای لایه‌های چین‌خورده به سمت بستر دریا، باعث بوجود آمدن این پدیده که همراه با فشار و سرعت فوران زیاد به دلیل اختلاف چگالی آب گل آلود شیرین و آب دریا شده است. 

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی دریایی با اشاره به مطالعات قبلی انجام شده توسط این مدیریت در منطقه بر روی گل‌فشان‌های محدوده مکران و وجود آنالیز عنصری برای گل‌فشان‌های این محدوده، گفت: در مطالعات تکمیلی می‌توان ضمن برداشت نمونه از رسوبات این گل‌فشان مقایسه از نظر ژئوشیمی رسوبی انجام داد و در خصوص مشابه بودن نحوه تشکیل و نوع رسوبات این گل‌فشان با گل‌فشان‌های محدوده ساحلی اظهار نظر کرد. 

زمانی‌پدرام تاکید کرد: در مطالعات تکمیلی در آینده می‌توان به بررسی‌های ژئوفیزیک دریایی جهت تصویربرداری از کف دریا اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سواحل مكران سازمان زمین شناسی زمین شناسی دریایی بستر دریا گل فشان کف دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۱۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع ناپایداری‌های موقتی، تندباد لحظه‌ای و گردوخاک، ۸ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، مجتبی حمزه نژاد با بیان اینکه امروز بعدازظهر و شب ناپایایداری جوی و دریایی در استان شاهد خواهیم بود گفت: صبح امروز، جوی آرام حاکم است و شرایط دریا نیز برای تردد‌های دریایی مساعد خواهد بود و در بعدازظهر و شب، تحت تاثیر فعالیت سامانه هواشناسی در پار‌های از نقاط استان ناپایداری‌های جوی و دریایی پیش بینی می شود.

وی افزود: امروز بعدازظهر و شب در پار‌های از نقاط استان بویژه ارتفاعات رشد ابر، رگبار پراکنده باران، رعد وبرق گاه تگرگ و تند باد لحظ‌های پیش بینی میشود و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها نیز دور از انتظار نیست و توصیه میشود از قرارگیری در حریم و بستر رودخانه‌های فصلی و صعود به ارتفاعات خودداری شود.

حمزه نژاد گفت: از فردا در مناطق دریایی استان بویژه تنگه هرمز و شرق خلیج فارس افزایش باد شمال شرقی تا جنوب شرقی پیش بینی میشود و دریا ساعاتی نسبتا مواج خواهد شد و به تناوب تا سه شنبه ۱۱ اردیبهشت تداوم خواهد داشت.

وی افزود: توصیه می شود در این مدت شناور‌های سبک صیادی و تفریحی از تردد خودداری کنند و تمهیدات لازم برای تردد ایمن سایر شناور‌ها انجام شود.

حمزه نژاد گفت: از لحاظ دمایی، نوسان ۱ تا ۲ درج‌های دما در استان پیش بینی میشود.

دیگر خبرها

  • انگلیس: یک حادثه دریایی جدید در سواحل یمن رخ داده است
  • حمله به یک کشتی در سواحل یمن
  • هدف قرار گرفتن یک کشتی در سواحل یمن
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • وقوع ناپایداری‌های موقتی، تندباد لحظه‌ای و گردوخاک، ۸ اردیبهشت