Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:50:22 GMT

سه مهره هخامنشی و ساسانی در ایذه کشف و ضبط شد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۲۰۴۸

سه مهره هخامنشی و ساسانی در ایذه کشف و ضبط شد

مهدی فرجی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مخبران محلی ما از خرید و فروش مهره‌های تاریخی در یک منزل مسکونی در شهرستان ایذه خبر دادند.

وی افزود: ماموران پایگاه حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه با همکاری پلیس اطلاعات و با دستور مقام قضایی به این منزل مسکونی ورود کردند که در بازرسی از آن سه مهره تاریخی اصلی و چند مهره جعلی کشف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه ادامه داد: سه نفر از متخلفان در این رابطه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

وی افزود: این سه مهره مربوط به دوره هخامنشیان و ساسانیان هستند و مربوط به محوطه تاریخی شهرستان ایذه می‌شوند.

فرجی‌ادامه داد:این مهره‌ها هم اکنون در موزه باستان‌شناسی ایذه نگهداری می‌شوند.

شهرستان ایذه در شمال شرقی استان‌خوزستان، با داشتن آثار تاریخی همانند اشکفت سلمان و سایت موزه کول فرح، سال ۲۰۰۸ ثبت موقت جهانی شده که هنوز برای ثبت دایم جهانی اقدامات تکمیلی صورت نگرفته است.
ایذه در شرق خوزستان آثار باستانی مهمی مربوط به دوره های ایلام قدیم ،ایلام جدید و الیمایی را در دل خود جای داده است.

پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر در منطقه باستانی ایذه، محلی برای نگهداری آثار به دست آمده از کاوش‌های منطقه شمی، کول فرح، کوشک نورآباد و… ایذه است که اشیای به دست آمده از این مناطق متعلق به دوره ایران باستان از جمله الیماییان است.
شهر ایذه در ۲۵۰ کیلومتری از اهواز مرکز خوزستان و در شرق این استان واقع است.

برچسب‌ها ایذه میراث فرهنگی تاریخ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایذه میراث فرهنگی تاریخ ایذه میراث فرهنگی تاریخ میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۲۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: همزمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلم‌ها و استادان دانشگاه رایگان خواهد بود. 

براساس این اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در ۶ ماه نخست سال از ۹ تا ۱۸ است.

علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی یا محوطه‌های تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آنها در فضای مجازی، می‌توانند از ساعت دقیق فعالیت‌شان اطلاع یابند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود