Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان معتقدند که سال 99 سال سرنوشت برجام است و می گویند با توجه به بدعهدی غربی ها در این توافق، در صورت تداوم این روند ایران باید خروج رسمی خود از برجام را اعلام کند و دیپلماسی منفعلانه خود را کنار بگذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، بسیاری از کارشناسان معتقدند که سال 99 سال سرنوشت سازی برای آینده هسته ای ایران و مسئله برجام است، چرا که شیوع بحران کرونا در جهان، باعث شده است تا بحران اقتصادی وسیعی سراسر دنیا را فراگیرد و بدون شک این مسئله در بقای اینستکس و گسترش آن که تنها دلیل ادامه برجام بود و گام اول آن در سال گذشته برداشته شد تاثیر زیادی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت نداوم بدعهدی ها؛ ایران باید خروج رسمی از برجام را اعلام کند

اما اینکه در سال جاری چه اتفاقی برای برجامی که به یک مو بند است می آید، مسئله ای است که از کارشناسان مسائل سیاسی جویا شدیم و حمید رضا ترقی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: همانطور که از ابتدای برجام هم مشخص بود تنها ایران است که به تعهدات بین المللی خود در این زمینه پایبند بوده است.

کارشناس مسائل سیاسی افزود:  ایران علیرغم بدعهدی طرف های برجام از جمله آمریکا و اروپا، در چارچوب همان توافق نسبت به تعهدات خود به گونه ای اقدام کرده است که مغایرتی با بندها توافق نامه ندارد و صحت این مسئله را سازمان انرژی اتمی جهانی می تواند تایید کند.

ترقی تصریح کرد: اروپایی ها و امریکایی ها به دنبال این هستند تا به قطع نامه و سیستم ماشه برگردند و به این ترتیب مجوزی برای اعمال تحریم ها بر علیه ایران در حد شورای امنیت ایجاد کنند ولی به طور طبیعی این نوع برخورد از سوی ایران نمی تواند پذیرفته شود.

متاسفانه دولت برجام را رها کرده است

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد آمریکایی ها به تحریم های خود در شکل های مختلف دیگر ادامه دهند و خلاف برجام عمل کنند و اروپایی ها هم هیچ حرکتی در راستای جبران این وضعیت انجام ندهند، ایران مجبور است این پروتکل الحاقی را کنار بگذارد و اعلام خروج رسمی از برجام را اعلام کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه وقتی هیچ کدام از طرفین به تعهدات خود عمل نمی کنند، ایران هم نسبت به برجام تعهدی نمی پذیرد، عنوان کرد: دولت متاسفانه برجام را رها کرده است و چون هیچ راهی را برای چنین شرایطی پیش بینی نکردند و برخورد مناسبی که ایران بتواند در این شرایط برگ برنده ای داشته باشد ندارد، دست او برای هر گونه اقدام جدی بسته است.

ترقی خاطر نشان کرد: متاسفانه دیپلماسی ما در این رابطه، منفعل و غیر فعال است و این نوع دیپلماسی کارایی لازم را برای پیگیری منافع ایران در عرصه بین المللی ندارد.

دولتمردان با بدعهدی غربی ها باید به شرایط قبل از برجام برگردند

بهمن طاهرخانی نیز در گفت و گویی اظهار کرده است: چون‌ غربی‌ها ناقض تعهدات و الزامات مربوط به برجام شدند؛ ما نیز حق داریم که به موجب مفاد قرارداد که در برجام پیش‌بینی شده فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را از سر بگیریم که شروع شده است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: ایران تعهداتی را در باب این مباحث در برجام پذیرفته بود، اما امریکایی‌ها و در ادامه اروپایی‌ها بدعهدی کردند؛ این در حالی است که امریکایی‌ها در دنیا ناقض تعهدات بین‌المللی بوده و در این زمینه مشهور هستند.

طاهرخانی در ادامه عنوان کرد: آمریکا نه فقط در بحث برجام بلکه در بسیاری از تعهدات بین المللی که ملتزم به اجرای مفاد تعهدات بین‌المللی بوده همچون توافق آب و هوایی، از آن خارج شده و بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان است که تخریب کره زمین و محیط زیست را به دنبال دارد که نشانگر آن است که امریکایی‌ها همواره به تعهدات خود عمل نکردند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها نیز علی‌رغم وعده های پوچ و توخالی که دادند در نهایت نتوانستند از زیر بار اوامر آمریکایی‌ها خارج شوند بنابراین ما از لحاظ تعهدات و الزامات قراردادی متعهد بودیم لذا با بدعهدی های آن ها، می تواتیم به وضعیت قبل از برجام برگردیم.

در هر حال باید منتظر ماند و دید در سال 99 که سالی سرنوشت ساز برای فعالیت هسته ای ایران است، رفتاردولتمردان ایران در خصوص توافق برجام به چه شکل پیش خواهد رفت و چه تغییراتی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تعهدات بین المللی امریکایی ها اروپایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۳۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست

معاون اول رئیس جمهور گفت : ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار می‌دهد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

محمد مخبر عصر امروز(شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و بویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال 2023 و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقاء مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • دیدار روسای سازمان ورزش بسیج و فدراسیون ورزش‌های همگانی
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد