Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@08:02:38 GMT

یمن|جنگ نامحدود آل سعود و آل نهیان در عدن

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۳۱۸۹

یمن|جنگ نامحدود آل سعود و آل نهیان در عدن

کارشناس سیاسی و امنیتی یمنی معتقد است عربستان و امارات هردو به دنبال تحکیم و تثبیت نفوذ خود در جنوب یمن بوده و توافق میان آنها در این زمینه دور از انتظار است. ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از  پایگاه خبری عربی 21 ، مدت‌هاست که «عدن» و شهرهای مجاور آن شاهد درگیری میان مزدوران سعودی و اماراتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مقام نظامی وابسته به نیروهای دولت مستعفی یمن روز دوشنبه هفته جاری از بروز درگیری‌های شدید میان نیروهای کمربند امنیتی شورای انتقالی جنوب، وابسته به امارات متحده عربی، با نیروهای «گردان العمالقه»، مورد حمایت عربستان در منطقه «بئر ناصر» استان لحج در جنوب غرب یمن خبر داد. دو عضو نیروهای مورد حمایت امارات در درگیری‌های روز دوشنبه کشته شدند.

منطقه «الخوخه» در استان الحدیده در غرب یمن از پنجشنبه 21 فروردین شاهد درگیری‌های شدید طرفداران عربستان و امارات است.

این درگیری مسلحانه بین طرفداران «احمد الکوکبانی»، از فرماندهان طرفدار ائتلاف سعودی با گروه‌های مسلح از نیرو‌های موسوم به العمالقه وابسته به امارات (از اهالی الصبیحه) رخ داده است.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی و مورد حمایت عربستان معروف به تیپ العمالقه، 6 دستگاه خودروی نظامی متعلق به نیروهای کمربند امنیتی را ضبط و تعدادی از نیروهای آنها را بازداشت کردند.

یکشنبه گذشته تنش و درگیری بین نیروهای وفادار به «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن مورد حمایت عربستان و نیروهای کمربند امنیتی مورد حمایت امارات در استان لحج پس از آن که نیروهای مورد حمایت امارات به خانه معاون وزیر آموزش فنی در عدن حمله کردند، افزایش یافت.

در این میان «عبدالرقیب الهدیانی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی یمن معتقد است همانطور که امارات به دنبال جلوگیری از بازگشت دولت مستعفی یمن به عدن در کنار فعال‌سازی نهادهای خودش در این منطقه از طریق شبه‌نظامیان وابسته به این کشور است٬ عربستان نیز صلاح را در همین می‌بیند.

وی ادامه داد عربستان صلاح خود را در ابقای این شبه نظامیان و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی و حذف دولت مستعفی در جنوب یمن می‌بیند.

گزارش| نگاهی به اهداف عربستان از اعلام آتش‌بس در یمن و سابقه طولانی در نقض آنیمن| شکست مجدد مزدوران عربستان در مأرب/ ده‌ها نفر کشته و زخمی شدندیمن|انصارالله: دروغ‌بودن ادعای عربستان درباره آتش‌بس/ حق داریم با قدرت از ملت خود دفاع کنیمیمن|تشدید اختلافات مزدوران سعودی و اماراتی/ جدا شدن یک گردان از منصور هادی

به گفته این نویسنده یمنی آنچه این امر را تقویت می‌کند آن است که پس از امضای توافق ریاض در نوامبر 2019 و قرار گرفتن پرونده امنیتی عدن در دست عربستان٬ هیچ تغییری در نقشه و عملکرد دو طرف روی زمین ندیدیم.

عبدالرقیب الهدیانی خاطرنشان کرد مصلحت ریاض در این است که اوضاع به همین شکل باقی مانده و عدن خارج از سیطره دولت مستعفی باشد و مناطق آزادشده نیز در حالت آشفتگی کامل قرار بگیرند.

الهدیانی این موضوع را به تلاش سعودی‌ها در تحمیل محاسبات و طمع ورزی‌هایشان در دریاها و سواحل یمن ربط داده و تاکید کرد که این امر به ویژه در استان «المهره» و جزیره «سقطری» به خوبی قابل لمس است.

وی اشاره کرد: دولت عربستان می‌تواند شبه‌نظامیان وابسته به امارات را که معتقد است به طمع پول برای امارات فعالیت می‌کنند سرکوب کند؛ اما ترجیح می‌دهد این مزدوران را خریده و به شکل مناسبی در راستای اهداف خود توجیهشان کند.

تحلیلگر یمنی تصریح کرد: ریاض و ابوظبی در یک نقطه باهم برخورد کرده‌اند و آن ماندن جنوب یمن در حالت آشفتگی و درگیری و عدم حضور دولت مستعفی است تا بتوانند نفوذ خود را در این صحنه تضمین و تثبیت کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که عربستان درصدد تثبیت نفوذ خود در جنوب یمن از طریق تجزیه شورای انتقالی جنوب و نظامیان آن است. درگیری میان مزدوران اماراتی و سعودی در عدن و مناطق اطراف آن در چارچوب رقابت دو طرف برای تقسیم نفوذشان در آن است.

به گفته نویسنده یمنی، ریاض پس از اینکه با مشغول شدن در جبهه شمالی٬ جنوب و شرق یمن به ویژه حضرموت را از دست داد٬ به دنبال بازسازی و ترمیم خود در این منطقه است.

الهدیانی با اشاره به اینکه توافق میان عربستان و امارات در یمن دور از انتظار است اظهار داشت: درحالی که مقامات سعودی در تلاش برای ورود نیروهای خود به عدن و اطراف آن هستند٬ اماراتی‌ها سعی می کنند مانع این اقدام شده و توافق ریاض را کاملا به شکست برسانند.

الهدیانی خاطرنشان کرد که سعودی‌ها قصد دارند با ایجاد بازوهای مسلح در جنوب یمن نفوذ خود را در این منطقه تقویت کنند.

این کارشناس یمنی در امور امنیتی و نظامی با اشاره به اینکه برای اجرای هر دستور کار سیاسی نیروهایی برای اجرای آن لازم است خاطرنشان کرد: یک اقدام و اراده سیاسی مستلزم یک اراده مسلح است که از خلال یافتن نمایندگان محلی به عنوان بازوهای مسلح امکان‌پذیر می‌شود و این همان کاری است که ریاض برای تقویت نفوذ خود در جنوب یمن انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "امارات" اخبار "عربستان سعودی" اخبار "یمن"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار امارات اخبار عربستان سعودی اخبار یمن اخبار امارات اخبار عربستان سعودی اخبار یمن دولت مستعفی جنوب یمن مورد حمایت نفوذ خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۳۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

کد خبر 847561 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد