Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@08:10:41 GMT

کشف ۳ مهره هخامنشی و ساسانی در ایذه

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۳۳۵۴

کشف ۳ مهره هخامنشی و ساسانی در ایذه

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مهدی فرجی بیان کرد: مخبران محلی ما از خریدوفروش مهره‌های تاریخی در یک‌منزل مسکونی در شهرستان ایذه استان خوزستان خبر دادند.

وی افزود: مأموران پایگاه حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایذه با همکاری پلیس اطلاعات و با دستور مقام قضایی به این منزل مسکونی ورود کردند که در بازرسی از آن ۳ مهره تاریخی اصلی و چند مهره جعلی کشف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایذه ادامه داد: ۳نفر از متخلفان در این رابطه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

وی افزود: این ۳ مهره مربوط به دوره هخامنشیان و ساسانیان هستند و مربوط به محوطه تاریخی شهرستان ایذه می‌شوند.

فرجی ادامه داد:این مهره‌ها هم‌اکنون در موزه باستان‌شناسی ایذه نگهداری می‌شوند.

شهرستان ایذه در شمال شرقی استان خوزستان، با داشتن آثار تاریخی همانند اشکفت سلمان و سایت موزه کول فرح، سال ۲۰۰۸ ثبت موقت جهانی شده که هنوز برای ثبت دایم جهانی اقدامات تکمیلی انجام نشده است.

ایذه در شرق خوزستان آثار باستانی مهمی مربوط به دوره‌های ایلام قدیم، ایلام جدید و الیمایی را در دل خود جای‌داده است.

پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر در منطقه باستانی ایذه، محلی برای نگهداری آثار به‌دست‌آمده از کاوش‌های منطقه شمی، کول فرح، کوشک نورآباد و… ایذه است که اشیای به‌دست‌آمده از این مناطق متعلق به دوره ایران باستان ازجمله الیماییان است.

شهر ایذه در ۲۵۰ کیلومتری از اهواز مرکز خوزستان و در شرق این استان واقع است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج شستا وام یک میلیونی مهدی فرجی ایذه ویروس کرونا جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج شستا وام یک میلیونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۳۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان

رئیس حوزه هنری اصفهان با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار تا پایان تیر است گفت: نخستین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی پاییز امسال در حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شود.


احمد نوری با اشاره به اینکه مواجهه خلاق با پیشینه فرهنگی و تمدن، شاخص ارزیابی آثار ارسالی به نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» است افزود: برای خلق داستان‌های ریشه‌دار و موافق سلیقه روز ِمخاطبان باید به سمت بازآفرینی حرکت کنیم، با توجه به اینکه داستان یک مقوله مهم و تاثیرگذار است که کالا‌های مرتبط با آن مانند فیلم، سریال و انیمیشن در زندگی روزمره نقش محوری دارد و از سو دیگر هجمه فرهنگی نیز با داستان یا هنر‌های مرتبط با آن شکل می‌گیرد.


وی ادامه داد: بخش رقابتی این رویداد که ارسال آثار برای آن آغاز شده شامل تولید و بررسی داستان، رُمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه ِکوتاه، جُستارنویسی و طرح داستان است و بخش ترویجی این جشنواره نیز با برگزاری کارگاه‌های هنری و داستانی است در شهر‌های مختلف ادامه می‌یابد.


نوری گفت: هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان وجود ندارد و همه علاقه‌مندان به نویسندگی در رده‌های سنی مختلف می‌توانند در این جایزه ملی شرکت کنند.

رییس نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» با بیان اینکه با توجه به میزان استقبال امکان تمدید مهلت برای دریافت آثار وجود دارد، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا تیر امسال به دبیرخانه جشنواره به نشانی dastanvabazafarini.ir ارسال کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • ممنوع شدن صید ماهی مرکب