Web Analytics Made Easy - Statcounter

وی در این مقاله که در پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری المیادین منتشر شده است، افزود،  شاید این روزها این توفیقی اجباری و بهانه ای آسمانی برای این باشد که انسان توقفی و اندیشه ای در ساخته دست خود بکند. جهان در انتظار دست یافتن به راه حل بوده و مومنان چشم هایشان به زمین و دست هایشان به آسمان در مناجات است و رهایی خود را در رحمت الهی می جوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماه های گذشته شاهدیم که جهان باردیگر به همان دو دسته قدیم، مدافعان  عقل یا ایمان تقسیم شده اند! پس شفا کجاست؟  آیا رابطه بین مدافعان علم و ایمان رابطه ای دایما جدا است؟

خامه یار در این مقاله نوشته است : از شروع تاریخ بشری جدل میان عقل و ایمان همراه مطرح بوده و فلاسفه عقل گرا از پذیرش اعتقاد دینی و ایمان و اموری که با برهان عقل همراه نباشد، سرباز می زنند،  طبیعت گرایی الحادی برای جمع آوری داده ها، گاهی اثربخشی ایمان را با استقرا و استدلال اثبات کرده و گاهی با همین برهان ها آن را نفی کردند.

شاهد بودیم که عده ای دیگر نیز  که به برهان عملی روی آوردند اما ایمان را مفری امن یافتند و عده ای نیز دیدند که ایمان با عقل بشری قابل اشراف نیست چرا که ماورای عقل بشری است.

ایمان در نزد برخی از این فلاسفه اگزیستانسیالیسم در جهان غرب همانند برگستون و عرفا در جهان اسلام همانند ابن عربی و محمد اقبال و غیره مانند قدرت روحی و رابطه ذاتی میان انسان و خداوند است و می بینیم برخی از آنها معتقدند که رهایی انسان از خلال ایمانی صورت می گیرد که داده های عقلی نمی تواند آن را محقق کند و این همان معنای امر روحانی است که برهان های استدلالی نمی تواند به ماهیت آن نایل شود.

امر مقدس و الهی همیشه موضع جدل فلاسفه و اندیشمندان و متکلمین بوده و در حالی که متکلمان و علمای کلام برای اثبات عقاید و امور دینی تلاش می کردند اما فلاسفه و مومنین و ملحدین در جست و جوی معنی اله و ایمان و فهم تجارب دینی و تحلیل آن بودند و این تجربه ای است که انسان به شخصه آن را درک می کند و به تنهایی به دیدار خداوند خود رفته و نسبت به او معرفت پیدا می کند و این عروج به تنهایی صورت می گیرد.

شاید از همین جا، فلاسفه مشرق و مغرب اسلامی در این زمینه اندیشیده اند و می توانیم باور به ایمان را در فکر صدر المتألهین شیرازی، فیض کاشانی و لاهیجی، شبستری، تبریزی، ابن سینا، غزالی، ابن خلدون و غیره مشاهد کنیم چرا که عرفان شناخت نسبت به خداوند و ذات است با توجه به حدیث شریف که گفته  "هرکس خود را بشناسد پروردگارش را خواهد شناخت. "

امروز، در میان این بیماری همه گیر که همه بشریت را دچار کرده آیا نباید یک بازگشت اجباری در ذات خود انجام دهیم؟ آیا حقیقتا نباید در سایه دعوت حق به تامل و شناخت بیشتر ذات خود بپردازیم.

شاید این روزها این توفیقی اجباری و بهانه ای آسمانی برای این باشد که انسان توقفی و اندیشه ای در ساخته دست خود بکند. جهان در انتظار دست یافتن به راه حل بوده و مومنان چشم هایشان به زمین و دست هایشان به آسمان در مناجات است و رهایی خود را در رحمت الهی می جوید.

در ماه های گذشته شاهدیم که جهان باردیگر به همان دو دسته قدیم، مدافعان  عقل یا ایمان تقسیم شده اند! پس شفا کجاست؟  آیا رابطه بین مدافعان علم و ایمان رابطه ای دایما جدا است؟

انسان ناتوان از دست کشیدن از یقین و ایمان است و حیات بدون ایمان تهی خواهد بود  همانطور فریدریش شلایرماخر می گوید،  این ویروسی که همه زمین را فراگرفته نتیجه آزمایش ها و توطئه های بیولوژیک میکروبی است و پایان آن نیز بدون شک از طریق علم و بیولوژیک خواهد بود اما نزول این رحمت و مسببات دستیابی به راز علاج این ویروس بدون شک آسمانی است و ما را ملزم می کند تا به قافله مناجات کنندگان و متمسکان به ریسمان ایمان و تسلیم بپوندیم.

ایمان یک رابطه معنوی عبد با معبود است. ایمان (اعتقاد)  در تجسم مسیحیت لحظه ای اجتناب ناپذیر  و امری مسلم در نزول معجزه قرآن بر محمد (ص) و تورات بر موسی (ع) بود که در برابر حوادث طبیعت و عظمت آنها و عدم درک آن به آن تمسک می جست.   
ایمان تنها راه در برابر فلاسفه طبیعت گرا بود. کسانی که در نتیجه اندیشه فلسفی خود به سکوی اجتناب ناپذیر رسیدند که بیشتر آنها شاعران و عرفا شدند.

 شاید در مقابل این بحران، نیاز فوری به اعتقاد به یقین و اعتقاد وجود داشته باشد چرا که راه حل های عقل بدون شک از آسمان نازل می شود. خداوندا به ما رحم کن، و این بلا را از ما رفع گردان.

برچسب‌ها ویروس کرونا پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۴۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید هرکس، وظیفه خود را بداند و به آن عمل کند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در نشست صمیمی با اساتید مدارس علمیه ضمن تاکید بر تبیین شخصیت شهید مطهری گفت: آن چیزی که شهید مطهری را متمایز کرده بود، وظیفه شناسی و تواضع آن شهید والامقام بود و در هر زمینه‌ای احساس نیاز می‌کرد، وارد عمل می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی بر لزوم تبعیت و الگوبرداری از روش‌های شهید مطهری در همه زمینه‌ها اعم از جهاد تبیین، سایر عرصه‌های اعتقادی و مبنایی تاکید کرد و گفت: شهید مطهری براساس وظیفه عمل کرده و از سویی با ورود به مسائل فلسفی شرح منظومه مرحوم سبزواری را به رشته تحریر درآورده، از سوی دیگر به تفسیر قرآن هم پرداخته است.

 امام جمعه ارومیه تاکید کرد: امروز باید هرکس، وظیفه خود را بداند و به آن عمل کند.

 حجت الاسلام و المسلمین قریشی گفت: سخنرانی‌ها و خطابه‌های شهید مطهری از عمق وجود بود و این به معنای باور به گفته‌ها توسط ایشان است. اینکه فردی به گفته‌های خود اعتقاد و ایمان داشته باشد، این معنای ایمان واقعی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، با تاکید بر لزوم پیگیری امور و احساس وظیفه توسط علما و روحانیون در جامعه، خاطرنشان کرد: ایمان دینی جزو موضوعاتی است که باید به آن تقید داشته باشیم و همانند شهید مطهری و دیگر شهدای اندیشمند در جایگاه دفاع از دین و اسلام قدم برداریم.

دیگر خبرها

  • باید هرکس، وظیفه خود را بداند و به آن عمل کند
  • چهارمین پیش‌نشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه