Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر قادری با بیان اینکه دولت در سالهای گذشته در مورد اصلاح ساختار بودجه نویسی فقط شعار داده است، اظهار داشت: یکی از نخستین ماموریت های مهمی که مجلس یازدهم باید به آن ورود کند متحول کردن بودجه نویسی به نحوی است که لوایح بودجه عملیاتی نوشته شود.

قدس انلاین: منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم با بیان اینکه ما چند قانون کلیدی داریم که نیازمند اصلاح ساختاری است، اظهار داشت:  یکی از این قوانین بودجه سالانه کشور است که سالهاست گفته شده باید تغییرات ساختاری در آن صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجالس هشتم ونهم در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با تاکید بر اینکه آنچه تا الان دولت انجام داده بیشتر حرف بوده، به تاریخچه این مطالبه و ماموریت به دولت اشاره کرده و اظهار داشت: پس مشکلاتی که برای دولت دوازدهم با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها بوجود آمد و ذهنیت های آقای روحانی برای عبور از مشکلات به واسطه دستاوردهای برحام به هم خورد، انتظار می‌رفت تا چارچوب‌های برنامه اداره کشور از سوی دولت تغییر کند و پس از یک دهه مطالبه مجلس ساختار بودجه نویسی تغییر کند، اما در جریان تدوین بودجه سال ۹۸ کماکان وابستگی بودجه به نفت و ایراد های ساختاری متعدد در نهایت سبب شد تا مقام معظم رهبری شخصا به موضوع ورود کرده و از دولت بخواهند تا در بودجه کشور بازنگری کند و واقعیت های ناشی از تحریم ها و شرایط کشور را در این قانون لحاظ کند.

وی با یادآوری اینکه پس از این دستور رهبری دولت در خرداد ماه سال گذشته برنامه‌ای را با عنوان «چارچوب اصلاحات ساختاری بودجه» ارائه داد و مدعی شد این برنامه بر مبنای چهار محور «تقویت نهادی بودجه»، «هزینه کرد کارا»، «درآمدزایی پایدار» و «ثبات سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار» قرار است بودجه نویسی را دچار تحول کند، گفت: این برنامه اما با انتقادها و ایرادهای متعددی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس روبرو شد  و از اینرو دولت در اقدامی خلاف عرف تصمیم گرفت تا مجلس را دور بزند.

منتخب مردم شیراز خاطرنشان کرد: دولت بجای ارائه این طرح در قالب لایحه به مجلس برنامه خود را به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برد و مصوب کرد.

جعفر قادی اظهار داشت: با وجود این در بودجه سال ۹۹ نیز دیدیم که دولت عملا همان اصلاحات وعده داده شده را هم عملیاتی نکرد و با وضعیت ویژه ای که در کشور به دلیل شیوع کرونا پیش آمد  ،عملا نمایندگان از بررسی و تصویب همان لایحه دولت هم باز ماندن و بودجه کشور اصل هشتاد و پنجی بسته شد.

منتخب مردم شیراز خاطرنشان کرد: در مجلس یازدهم موضوع اصلاح ساختار بودجه نویسی و شفافیت دولت در ارائه برنامه دخل و خرج کشور به ویژه تقویت نظارت بر بودجه شرکتهای دولتی را دنبال خواهیم کرد و حتی ممکن است مجلس یازدهم با ارائه طرح تغییرات لازم را ایجاد و دولت را مکلف به اجرای آن کند.

مبارزه با فساد در فهرست اولویت های مجلس یازدهم

جعفر قادری همچنین مبارزه با فساد تبعیض و بی‌عدالتی اقتصادی را جزو اولویت‌های مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت: در این راستا اصلاح قوانین و مغایرتها و ابهامات قانونی برای جلوگیری از فساد باید صورت گیرد.

وی تلاش در جهت حمایت از صنایع کوچک و متوسط که اشتغالزایی و فراگیری بالا در سطح کشور دارند و می‌تواند به کاهش وابستگی کشور به واردات را فراهم کنند و جلوگیری از قاچاق کالا را بگیرند از دیگر مسائلی که لازم است مورد توجه مجلس یازدهم در سال جهش تولید قرارگیرد عنوان کرد و اظهار داشت: برای جهش تولید باید تولید برای واحد های کوچک و متوسط مقرون به صرفه شود در حالی که اکنون به دلیل تورم بالا، کمبود نقدینگی و مشکلات واحد های تولیدی در تامین سرمایه، بازاریابی و صادرات تولید این واحد ها مقرون به صرفه نیست و توان رقابت ندارد.

قادری با تاکید بر اینکه دولت باید در یک سال و نیم باقی مانده با سرعت و جدیت بیشتر کار کند و منابع لازم را برای این واحد ها تامین و شرایط تولید را برای آنها با معافیت های موثر تامین کند گفت: باید برای تولید داخلی مزیت بوجود آید.

بخشی از نیاز ارزی با صادرات به همسایگان تامین می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس هشتم و نهم اضافه کرد: تقویت ارتباط با کشورهای همسایه می تواند نیاز ما را به اروپا کم کند. ما با تجارت با همسایگان و صادرات محصولات ایرانی به این کشورها می‌توانیم نیاز ارزی را کم کنیم. دانش، فناوری و توان شرکتهای دانش بنیان می‌توانند ایجاد بستر های جدید تولید و تامین نیازمندی های کشورهای منطقه و همسایه توسط واحد های تولیدی در داخل کشور کمک کند. ضمن اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از برتری های ما در منطقه است.

منتخب مردم شیراز با بیان اینکه توسعه زیر ساختها با استفاده از مشارکت بخش غیر دولتی مثل ورود بخش غیر دولتی به ساخت و توسعه آزاد راه‌ها، ساخت ترمینالهای فرودگاهی و ریلی و پایانه‌های مسافری و مرزی، استفاده از بخش خصوصی در طرح‌های دانش بنیان که موجب حفظ سرمایه انسانی جوان کشور شود باید پیگیری شود، گفت: تلاش در جهت تقویت پترو پالایشگاه‌ها و بخش پتروشیمی می‌تواند اولویت کشور باشد که هم وابستگی به خارج را کم می‌کند و هم اشتغال زاست و صنایع زیردستی زیادی را دایر خواهد کرد.

تحریم نفتی فرصت تقویت صنایع پایین دست نفت و پتروسیمی است

به ویژه در شرایط موجود که صادرات نفت کشور تقریبا متوقف شده، در بحث تبدیل نفت خام به فرآورده باید کار جدی شود تا هم ارزش افزوده ایجاد شود هم خام فروشی نکنیم و هم اشتغال و رونق انجام گیرد.

به همین شکل بحث توجه به طرح های آمایش و ظرفیت‌های مناطق که کمک می‌کند راندمان تولید بومی و منطقه‌ای بالا برود.

وی افزود: کلید این امر کشاندن منابع بانکی و بازار سرمایه به سمت تولید و ایجاد تسهیلات به صرفه برای تولید است.

ارتباطات ریلی با عراق و پاکستان توسعه یابد

قادری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: دولت در  شش سال گذشته با وجود فرصت مناسب بحث توسعه زیر ساختها به ویژه زیر ساختهای ریلی و جاده‌ای و ارتباط با همسایگان ضعیف عمل کرده است.

وی گفت: ارتباط ریلی با عراق و پاکستان برای ما مهم است و توسعه در این بخش باید سرعت گیرد. همینطور اترباطات زمینی و ریلی با ارمنستان و آذربایجان.علاوه بر این توسعه صنایع پایین دستی پترورشیمی که نقطه قوت ما است باید مد نظر  قرار گیرد زیر هم در بحث جهش تولید اثر گذار است و هم اشتغالزایی.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: منتخب مجلس یازدهم اصلاح ساختار بودجه توسعه ارتباط ریلی ارتباط با کشورهای همسایه تامین نقدینگی صادرات پتروشیمی صنایع پایین دستی نفت صنایع خرد کوچک قدس آنلاین منتخب مردم شیراز اصلاح ساختار ساختار بودجه بودجه نویسی مجلس یازدهم واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۵۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود

سید عزت‌الله ضرغامی امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دیدار با لیلا بنت احمد بن عواد النجار وزیر توسعه اجتماعی عمان که در محل دفتر وزیر میراث‌فرهنگی برگزار شد، با اشاره به اهمیت تقویت روابط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین دو کشور ایران و عمان، اظهار کرد: شما یک وزیر زن هستند. از این که یک خانم مسلمان مسئولیتی بزرگ دارد، برای جامعه اسلامی بسیار حائز اهمیت است و من از این بابت بسیار خوشحال هستم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: همکاری بین دانشگاهی بین ایران و عمان می‌تواند تقویت شود. با توجه به وجود دانشگاه الزهرا در عمان و نیز دانشگاهی به همین نام در ایران می‌توان راهکار‌های تقویت همکاری‌های دانشگاهی را بررسی کرد چرا که تبلیغات جهانی برخی از رسانه‌های مختلف منفی است و این گونه وانمود می‌کنند که حجاب مانع کسب علم است. اما این اقدامات مدیریتی توسط خانم‌ها می‌تواند باعث شود تا این تبلیغات منفی خنثی شود.

گردشگری مسئولیت اجتماعی ماست

او سپس به حوزه گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: ما حدود ۳۰ حوزه گردشگری داریم که عمانی‌ها از گردشگری سلامت استقبال کردند و ۳۰ درصد گردشگران عمانی که به ایران سفر می‌کنند گردشگران سلامت هستند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: سیاست دولت آقای دکتر رئیسی بر این است که گردشگران ایرانی نیز به عمان سفر کنند و روابط گردشگری دو کشور تقویت شود. سیاست ایران این است که عمان را در حوزه گردشگری در اولویت قرار بدهیم.

او در ادامه صحبت‌های خود به سابقه تاریخی و تمدنی ایران اشاره کرد و افزود: ما با عمان اشتراکات زیادی داریم. تمایل داریم روابط بین ملت‌ها تقویت شود و شما به‌عنوان وزیر توسعه اجتماعی عمان می‌توانید نقش مهمی در تقویت و ارتباط این روابط اجتماعی ایفا کنید.

گردشگری دریایی ایران و عمان تقویت می‌شود

ضرغامی سپس به مرز دریایی ایران و عمان اشاره کرد و افزود: گردشگری دریایی یکی از ظرفیت‌های مهم بین ایران و عمان در حوزه توسعه گردشگری است. با این حال متأسفانه گردشگری دریایی ایران و عمان در وضعیت خوبی قرار ندارد. اگر گردشگری دریایی تقویت شود به طور حتم باعث تحکیم و تقویت روابط اجتماعی بین دو کشور خواهد شد.

همکاری در حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سپس به اهمیت مشارکت دو کشور در حوزه مرمت آثار تاریخی اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم در پروژه‌های مرمتی در عمان مشارکت داشته باشیم.

ضرغامی افزود: صنایع‌دستی ایران جایگاه اول را در سطح جهان دارد و در ۳۰۰ رشته صنایع‌دستی فعال هستیم. در این باره نیز آماده همکاری با عمان هستیم و امید داریم مسئولان عمانی درباره حضور هنرمندان صنایع‌دستی و برگزاری نمایشگاه‌ها همکاری کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت حضور بانوان در دستگاه‌های مختلف به عنوان مشاور و مدیر اشاره کرد و افزود: بانوان ما در دستگاه‌های مختلف در سطوح مدیریتی مختلف حضور دارند. این که یک مشاور امور بانوان مسائل مرتبط با زنان را به طور ویژه ارتقا دهد، اهمیت دارد.

پیشنهاد برپایی نمایشگاه‌های مشترک صنایع‌دستی

لیلا بنت احمد بن عواد النجار وزیر توسعه اجتماعی عمان نیز در این نشست با ابراز خرسندی از توسعه گردشگری بین ایران و عمان، گفت: یک کنفرانس به زودی قرار است در حوزه تخصصی گردشگری با حضور وزیر گردشگری عمان برگزار شود و از شما نیز برای حضور در این کنفرانس دعوت می‌کنیم.

او به حوزه صنایع دستی و اهمیت همکاری‌ها در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه صنایع‌دستی نیز ۹۰ درصد فعالان صنایع دستی در عمان را بانوان تشکیل می‌دهند. در این باره آماده و علاقه‌مندی برای همکاری در حوزه صنایع‌دستی هستیم. از این رو پیشنهاد می‌دهیم نمایشگاه‌های مشترک برای فروش صنایع‌دستی برپا کنیم.

این مسئول عمانی در ادامه به حضور بانوان در دستگاه‌های مختلف به عنوان مشاور اشاره کرد و افزود: در ایران دستگاه‌های مختلف از بانوان به عنوان مشاور استفاده می‌کنند و نیز مشاور امور خانواده و بانوان دارند و این بسیار کار ارزشمندی است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • صدور دستور اصلاح قبوض گازبهای تأسیسات گردشگری به یک‌چهارم
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت