Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@04:55:43 GMT

جنس هنر با آموزش قانونمند سازگاری ندارد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۷۳۸۱

جنس هنر با آموزش قانونمند سازگاری ندارد

یک هنرمند سرامیست معتقد است جنس هنر به گونه ای است که نمی توان انتظار داشت همه فعالان این حوزه تحت مدیریت سازمان یا تشکلی مشخص قرار گیرند. 

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : هنر به عنوان فعالیتی انسانی که با احساسات درگیر است، نسبت به سایر رشته ها و فعالیت های انسانی ویژگی های خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین نسبت آموزش هنر نیز واجد پیچیدگی های خاصی است که یافتن الگوهای ثابت و یگانه برای آن را امری ناممکن می سازد. در میان هنرهای تجسمی، سفال و سرامیک سابقه تاریخی فراوان در کشورمان ایران دارد؛ به گونه ای که می توان نمونه هایی شاخص از این هنر را در دوره های مختلف تاریخی جستجو کرد. روز گذشته بخش نخست گفتگو با «جابر شکاری» هنرمند سفاگر و سرامیست در شبستان منتشر شد. شکاری در این بخش به برگزاری کارگاه آموزشی «گلآب» اشاره کرد و از تلاش برای آگاهی بخشی به هنرجویان تازه وارد به رشته هنری سرامیک سخن گفت. آن چه در پی می آید بخش دوم گفتگو با این هنرمند است:

 

 

پیش از این درباره سرامیک و رویکرد صنعتی به آن سخن گفتیم. حال درباره رویکرد هنری به سرامیک بگویید. 

کارکرد سرامیک در هنر به گونه ای است که اگر هنرمند با قابلیت های آن آشنایی کافی پیدا کند، می تواند به خوبی با این متریال ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر کار با سرامیک در صورت آگاهی از ویژگی های این متریال بسیار ساده می شود و هنرمند می تواند محصول مورد نظر خود را با دست بسازد. حال تفاوتی نمی کند کار فرم باشد یا لعاب یا تکنیک. 

 

 

پس رفتار هنری سرامیک نباید آن قدرها مشکل باشد.

بله، اما جنس آگاهی که از آن سخن می گویم، در کشور ما چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و این ناشی از ضعف آموزش در این حوزه است. البته در این میان هنرمندانی هستند که به صورت خصوصی به آموزش کار با سرامیک مشغولند اما منظور من آموزشی ساختاری و قانونمند در این باره است.  

 

 

علت این امر چیست؟ با وجود این که هنر سرامیک در کشور ما سابقه دیرینه دارد، چرا هنوز واجد چنین ساختاری نیست؟

این وضعیت بیشتر ناشی از جنس کار هنری و به ویژه هنر سفال و سرامیک است. وقتی هر فرد می تواند با امکانات محدود و داشتن فضایی کوچک، آتلیه ای جمع و جور برای خود در گوشه خانه اش دست و پا کند، نمی توان انتظار داشت همه فعالان این حوزه تحت پوشش سازمان یا تشکلی مشخص قرار گیرند. در حالی که اگر این فعالیت به صورت صنعتی صورت می گرفت، طبیعتا این گونه نبود. 

 

 

شیوه آموزش شما در کارگاه «گلآب» شامل چه روندی بود. در واقع تفاوت این دوره با دوره های مشابه در چیست؟

ما در این کارگاه برای هنرجویان موضوعی در نظر گرفتیم و آن را به دو بخش تقسیم کردیم. بخش نخست به شناخت هنرجویان از موقعیت جغرافیایی خود مربوط می شد. کشور ایران، سابقه دیرینه آن در کار با سرامیک و ویژگی های هنر سرامیک ایرانی.

 

 

در این بخش، کار عملی هم مورد نظر شما بوده است؟

بله، به این منظور ما از هنرجویان خواستیم علاوه بر مطالعه درباره هنر سرامیک در ایران، یکی از أثار باستانی که در قالب ظروف یا مجسمه ساخته شده را به طور ویژه مورد بررسی قرار دهند. سپس از آن ها خواستیم اتود زدن از آن نمونه باستانی را آغاز کنند و آرام آرام آن را تغییر دهند تا به فضای زندگی و هنر معاصر ما نزدیک شود. 

 

 

 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: هنر سرامیک گلآب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۷۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامان احتشامی در تالار رودکی کنسرت می دهد/ پایان یک غیبت طولانی

به گزارش خبرگزاری مهر، سامان احتشامی نوازنده پیانو و عمران فروزش نوازنده تمبک روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه کنسرت مشترکی را در تالار رودکی تهران برگزار می کنند.

سامان احتشامی درباره جزییان کنسرت پیش رو گفت: این کنسرت روز ۱۹ اردیبهشت ساعت ۲۱ در تالار رودکی برگزار می شود و خوشبختانه در ۱۰ دقیقه تمامی بلیت های این کنسرت فروش رفت در نتیجه به دلیل استقبال مخاطبان تصمیم گرفتیم این کنسرت را تمدید کنیم. برهمین اساس کنسرت برای روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت تمدید شده است و ساعت ۲۱ در هر ۲ روز به دیدار مخاطبان می رویم.

این هنرمند در ادامه عنوان کرد: در این کنسرت ها قطعاتی از همایون خرم و یوهان باخ برای مخاطبان اجرا می شود. بخشی از این کنسرت ها به اجرای قطعاتی از آثار خودم اختصاص دارد. ضمن اینکه مدیر برنامه های این اجرا که با همکاری بنیاد رودکی انجام می شود به عهده راز مازندرانی است.

سامان احتشامی و عمران فروزش پیش از این نیز در آلبوم ها و پروژه های متعددی که پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود همکاری های مشترکی داشتند. مسیری که منجر به برگزاری کنسرت مشترکی شده که به نظر می آید با توجه به برگزاری آن در تالار رودکی تهران آن هم در قالب دونوازی با تفاوت های نسبت به دیگر پروژه های احتشامی به حساب آید.

سامان احتشامی از آهنگسازان و نوازندگان پیانو محسوب می شود که پس از کسب مهارت های مختلف آموزشی زیرنظر هنرمندانی چون جواد معروفی، محمد سریر و اسماعیل امین موید فعالیت خود را در حوزه موسیقی آغاز و پس از حضور در رویدادها و جشنواره های مختلف موسیقایی که به عنوان هنرمند برگزیده نیز انتخاب شد، در سال ۱۳۷۱ با انتشار آلبوم «باغ به باغ» خود رابه جامعه مخاطبان معرفی کرد.

این هنرمند که تحصیلات عالی خود را در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد به پایان رسانده طی این سال ها علاوه بر فعالیت مستمر در زمینه آموزش نوازندگی، در حوزه برگزاری کنسرت، تولید آلبوم و اخیرا برنامه های مختلف رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی حضور چشمگیری داشته است.

کد خبر 6093740 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • از پوستر رویداد ملی «وعده صادق در آئینه هنر» رونمایی شد
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • ۱۰ هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند
  • سامان احتشامی در تالار رودکی کنسرت می دهد/ پایان یک غیبت طولانی
  • برگزاری اولین جلسه سازگاری با کم آبی در سال 1403
  • هوشمندسازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل و نقل کالا در یزد
  • پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟