Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم شهرستان‌های جنوب فارس و لارستان در کنار مبارزه با ویروس ناخوانده «کرونا» در حال مبارزه با یک مهمان نامیمون دیگر یعنی «ملخ‌ها» هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، همچون بهمن‌ماه سال ۹۷ که هجوم ملخ‌ها به کشور را شاهد بودیم، امسال با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و وجود منابع غذایی مناسب، بازهم ملخ‌ها به‌سوی جنوب کشور و فارس هجوم آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   مسئول واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی لارستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بابیان اینکه تاکنون در سطح ۸۵ هکتار از مراتع مبارزه با این آفت انجام‌شده است، اظهار کرد: در ۱۰ هکتار از باغات لارستان نیز مقابله با ملخ‌ها انجام‌شده و تاکنون گزارشی از خسارت در باغ‌ها اعلام‌نشده است.

وی درباره امکان افزایش حضور بیشتر این آفات در سایر نقاط لارستان در روزهای آینده گفت: با توجه به تجربه سال گذشته که ۳۵ روستا و هر ۶ مرکز خدمات کشاورزی مستقر در لارستان درگیر بودند، احتمال اینکه بقیه نقاط این شهرستان هم در سال جاری درگیر مبارزه با ملخ‌ها شوند، وجود دارد.

مسئول واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی لارستان بابیان اینکه در حال حاضر فقط عملیات کنترل در بخش‌های «بیرم و جویم» انجام‌گرفته است، تصریح کرد: عملیات پایش به‌طور مستمر در همه نقاط شهرستان لارستان در حال انجام است.

 وی با برشمردن مهم‌ترین اقدامات برای مقابله حداکثری با هجوم ملخ‌ها خاطرنشان کرد: بسیج ناوگان سم‌پاشی، پایش مستمر مناطق لارستان، تشکیل ستاد بحران در فرمانداری، درخواست همکاری از اداره‌ها و ارگان‌ها به‌منظور تأمین تانکر آب، خودرو، پیش‌بینی سم موردنیاز جهت کنترل افت از استان انجام‌شده است.

زرگری با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷ هزار و ۲۲۸ هکتار از اراضی لارستان مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفت، ادامه داد: از این مقدار، یک‌هزار و ۵۶۶ هکتار مربوط به مزارع، ۳۱۲ هکتار باغ و ۵ هزار و ۳۵۰ هکتار مربوط به مراتع بود.

وی بابیان اینکه با انجام مبارزه به‌موقع، فقط ۱۸ هکتار از مزارع لارستان مقدار کمی دچار خسارت شد، افزود: امسال سعی شده تا با نصب پوستر، بنر همچنین اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی در این زمینه آگاه‌سازی لازم انجام شود.

مسئول واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی لارستان با تأکید بر انجام مستمر عملیات پایش توسط اعضای شبکه مراقبت، یادآور شد: در صورت حمله آفت به مزارع و باغات، سم به‌طور رایگان در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد و در مراتع هم هزینه سمپاش توسط دولت پرداخت می‌شود.

به گزارش فارس؛ گر چه ملخ‌ها هنوز د‌‌‌‌ر استان فارس جا خوش کرده‌اند‌‌‌‌ و مبارزه با این آفت همچنان اد‌‌‌‌امه د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ اما بنا بر پیش‌بینی‌ صورت گرفته، هفته آیند‌‌‌‌ه ملخ‌های جد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ی وارد‌‌‌‌ کشور می‌شوند‌‌‌‌ و د‌‌‌‌وباره شهرستان‌های جنوبی استان فارس به‌ویژه لارستان را د‌‌‌‌رگیر می‌کنند‌‌‌‌.

شهرستان‌های جنوبی فارس از د‌‌‌‌وم اسفندماه سال گذشته با آفت ملخ مواجه شد‌‌‌‌ه است البته این آفت اواخر سال 97 هم به شهرهای جنوبی کشور و به‌تبع آن استان فارس حمله کرد‌‌‌‌ و نزد‌‌‌‌یک به شش ماهی کشاورزان مجبور به مبارزه با این آفت شد‌‌‌‌ند‌‌‌‌.

این ملخ‌ها که به صحرایی معروف‌اند‌‌‌‌ از د‌‌‌‌ریای سرخ به ایران آمد‌‌‌‌ند‌‌‌‌. مبارزه با ملخ‌ها د‌‌‌‌ر فارس از اسفندماه 98 آغاز شده و همچنان اد‌‌‌‌امه د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌.

 با استناد به اخبار سازمان جهاد کشاورزی فارس، د‌‌‌‌ر حال حاضر شهرستان‌های لارستان، قیروکارزین، خنج، کازرون، گراش، ممسنی، فراشبند‌‌‌‌، لامرد‌‌‌‌، مهر و فیروزآباد‌‌‌‌ د‌‌‌‌رگیر این آفت هستند‌‌‌.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: لارستان آب کرونا مبارزه جهاد کشاورزی ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۷۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان با اعلام این مطلب گفت: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و این طرح بر اساس شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.
وی افزود: در ۸۵ هکتار از جنگل‌های این شهرستان با آفت جوانه خوار بلوط و در ۱۱۵ هکتار دیگر با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس (دموکه) مبارزه خواهد شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان هدف از اجرای این طرح را محلول پاشی بر روی سطح تاج پوشش درختان دانست و افزود: این درختان در معرض آسیب و تغذیه پروانه جوانه خوار قرار داشتند.
از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان مریوان هم ۹۷ هزار هکتار آن جنگل و ۹۶ هزار هکتار دیگر را مرتع تشکیل می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • (ویدئو) جدال با میراث شوم جنگ؛ زنی که رهبر مین‌زدایی در لبنان است
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم