Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که سفر‌های طولانی فضایی می‌توانند حجم مغز فضانوردان را افزایش دهند و به مشکلات بینایی منجر شوند. تاریخ انتشار: 23:58 - 27 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۱۳۰۷۸

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که حجم مغز فضانوردان در پی سفر‌های فضایی طولانی افزایش می‌یابد و فشار درونی سر آن‌ها را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل، فضانوردان پس از پشت سر گذاشتن یک دوره طولانی در فضا، وضعیت بینایی بدی پیدا می‌کنند.

"لری کرامر" (Larry Kramer)، پژوهشگر "مرکز علوم درمانی دانشگاه تگزاس در هیوستون" (UTHealth) و سرپرست این گروه پژوهشی گفت: این موضوع، نگرانی را در مورد سفر‌های طولانی فضایی و ماموریت‌های آینده مریخ افزایش می‌دهد.

کرامر و همکارانش، مغز ۱۱ فضانورد را پیش و پس از سپری کردن شش ماه در "ایستگاه فضایی بین‌المللی" (ISS) اسکن کردند و دریافتند که حجم مغز آن‌ها از جمله ماده سفید، ماده خاکستری و مایع مغزی- نخاعی اطراف مغز، پس از بازگشت از فضا افزایش یافته است.

کرامر اضافه کرد: نتایج این بررسی نشان داد که حجم مغز فضانوردان، تا دو درصد افزایش می‌یابد و به بالا رفتن فشار داخل جمجمه منجر می‌شود. فشار داخل جمجمه می‌تواند به عصب‌های بینایی فشار وارد کند و عامل مشکلات بینایی باشد که معمولا در فصانوردان گزارش می‌شوند.

کرامر و گروهش، غده هیپوفیز شش فضانورد از ۱۱ فضانورد این پژوهش را بررسی کردند و شواهدی یافتند که نشان داد ساختار مغز پس از پرواز فضایی تغییر می‌کند.

"دونا رابرتز" (Donna Roberts)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اهمیت پژوهش ما به این دلیل است که برای نخستین بار، داده‌هایی را در مورد فضانوردان ناسا ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که ثبات ساختاری مغز آن‌ها می‌تواند تا یک سال پس از بازگشت به زمین تغییر کند.

کرامر ادامه داد: ما در حال حاضر به دنبال روش‌هایی هستیم تا با کمک جاذبه مصنوعی، بر تغییرات مغز پس از سفر فضایی غلبه کنیم.

وی افزود: ما امیدواریم که بتوانیم یکی از این روش‌ها را در شرایط ریزگرانش آزمایش کنیم و کارآیی آن را نشان دهیم.

 

بیشتر بخوانید: تحقیقات ناسا درباره بیماری‌های استخوانی

 

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فضانوردان سفرهای فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۷۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، به تازگی فیلمی تحت عنوان صف طولانی مردم اصفهان برای رونمایی و جشن امضای کتاب سروش صحت در فضای مجازی منتشر شده است.

سروش صحت بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون و نویسنده ای که پس از اجرای برنامه کتاب باز، در حوزه کتاب طرفداران زیادی به دست آورده، اینبار دست به تولید کتاب زده و حالا برای عرضه کتاب تازه‌اش صفی عجیب در اصفهان شکل گرفته است.

اما کتاب جدید سروش صحت چیست؟

«تاکسی سواری» ، اولین کتاب سروش صحت، شامل ۱۲۴ داستانک یا میکروفیکشن است. میکروفیکشن به داستان کوتاه‌کوتاه معروف است. در این سبک، نویسنده بخش‌های غیرضروری زبان را حذف می کند. خالق اثر از متن حذف می‌شود و یا از متن فاصله می‌گیرد. به خاطر لحظات ناب و ضربه‌های ناگهانی‌ای که این سبک نگارش در دل‌ خود دارد گاهی تحت‌عنوان «داستان ناگهان» نیز ترجمه می‌شود.
در کتاب «تاکسی سواری» ما به همراه راوی در یک تاکسی نشسته‌ایم و هر روز مسیری کم‌وبیش ثابت را طی می‌کنیم. طی این مسیر اما هر بار مسافران جدید، رانندگان جدید و اتفاقات جدیدی منتظرمان هستند و راوی نکته‌پرداز و طناز کتاب ما را از وقایع آن روز آگاه می‌کند.
از دعوای زن و شوهری راننده تاکسی گرفته تا زلزله‌ای که آن روز آمده، از موضوع مرگ مارادونا تا مهاجرت اجباری جوانان، از خبر قتل یا خودکشی صفحه حوادث روزنامه، غم‌های کوچک و بزرگ و حتی عشق‌های نوجوانی و جوانی.
داستانک‌های این مجموعه نیز به واسطه‌ی همین خصوصیت گاهی همان حسی را به خواننده منتقل می‌کنند که موقع خواندن قطعه‌ای هایکو به او دست می دهد. پیدایش کتاب‌های میکروفیکشن متناسب با کشیده شدن جوامع به سمت مدرنیته و ماشینی‌شدن و محدودیت وقت افراد گسترش پیدا کرده‌است. شاید بتوان گفت ضرورت چنین داستان‌هایی با توجه به میزان کم مطالعه افراد جامعه، چندان دور از ذهن نیست.

این کتاب سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات چشمه چاپ و راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228548 برچسب‌ها کتابخوانی اصفهان

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • برخی پروژه هایی که رئیس جمهور در سفرهای استانی افتتاح می کند، آنقدر کوچک است که توسط بخشدار محل هم قابل افتتاح است
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • (ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند