Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق، وضعیت بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج از کشور از زبان ظریف، چهارمین گشت مشترک نیروهای روسیه و ترکیه در ادلب و پرواز گسترده هواپیماهای شناسایی بر فراز ادلب از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید مانع تراشی آمریکا در برابر درخواست ایران از صندوق بین المللی پول نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که ممکن است آمریکا از اقدام صندوق بین‌المللی پول برای برداشت ویژه که به «اس دی آر (SDR)» معروف است، مانع تراشی کند.

گفته شده است که قابلیت اس دی آر این امکان را برای صندوق بین المللی پول ایجاد خواهد کرد که تا سقف ۵۰۰ میلیارد دلار نقدینگی مورد نیاز در مواقع اضطراری را برای ۱۸۹ کشور عضو این صندوق تأمین کند.

از سوی دیگر منابع آگاه اعلام کرده‌اند که آمریکا به عنوان سهام‌دار اصلی صندوق بین‌المللی پول به شدت با ایجاد این مکانیسم جدید مخالف خواهد کرد.

این منابع گفته‌اند که دولت ترامپ نمی‌خواهد ایران و چین به میلیاردها دلار منابع جدید دسترسی پیدا کنند، بدون اینکه تعهدی داشته باشند.

قرار است موضوع برداشت ویژه صندوق بین‌المللی پول به زودی در نشست آتی وزرای دارایی کشورهای عضو در جلسه اینترنتی به بحث و گفتگو گذاشته شود و احتمال داده شده که ممکن است آمریکا در این نشست مخالف خود را با این اقدام صندوق بین‌المللی پول اعلام کند.

پیشتر ایران به صورت رسمی از صندوق بین‌المللی پول خواستار یک وام ۵ میلیارد دلاری در راستای مقابله با شیوع بحران کرونا شده بود و در پاسخ نیز مقامات این نهاد مالی اعلام کرده‌اند که این درخواست در حال بررسی است.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که این کشور موضع خود را برای «صندوق بین‌المللی پول و جهان» روشن کرده و مخالفت خود با هرگونه تخصیص وامی به ایران را اعلام کرده است.

حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق

 گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوری که مقر آن در لندن قرار دارد، اعلام کرد که ارتش سوریه تجهیزات نظامی زیادی به پادگان جورین در حومه شمال غربی حماه منتقل کرده است.

بر اساس این گزارش؛ این شامل ادوات زرهی و سلاح های سنگین است.

گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوری همچنین به حملات موشکی ارتش سوریه به مواضع تروریستها در اریحا در حومه جنوبی ادلب اشاره کرد.

منابع سوری همچنین از پرواز گسترده هواپیماهای شناسایی بر فراز ادلب در شمال غرب سوریه خبر دادند.

وضعیت بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج از کشور از زبان ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه درباره اقدامات وزارت خارجه برای بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج از کشور در پی شیوع کرونا گفت: وزارت خارجه حسب وظیفه‌ای که دارد به ایرانیان خارج از کشور کمک می‌کند و این وظیفه ماست و البته وظیفه وزارت بهداشت نیز حفظ سلامت مردم است.

وی افزود: این دو وظیفه باید با هم هماهنگ شود. ما از موقعی که می‌خواستیم دانشجویان مقیم ووهان چین را به کشور برگردانیم، وزارت بهداشت کمک کرد و آنها را ۱۴ روز در قرنطینه نگهداشتند و بحمدالله هیچ کدام از آنها بیمار نبودند، درباره دانشجویانی که در کشورهای مختلف داریم نیز این هماهنگی وجود داشته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: وظیفه طبیعی وزارت خارجه درباره ایرانیانی که به دلیل قطع پروازها در کشورهای مختلف گرفتار هستند، این است که به اینها کمک کند.

ظریف اضافه کرد: ما حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم، در بسیاری از جاها پروازی وجود ندارد، باید در این زمینه کمک کنیم و در برخی جاها کشورها نگرانی‌هایی دارند.

وی یکی دیگر از مشکلات را مشکلات پیش آمده برای رانندگان کامیون‌های ایرانی خواند و افزود: یکی از کارهایی که وزارت خارجه در این دو ماه به شدت پیگیر بوده این بوده که هیچ راننده و کامیون ایرانی پشت مرزها گیر نکند. بحمدالله می توانیم بگوییم که این موضوع تا حد زیادی حل و فصل شده و ما تقریبا کامیون ایرانی نداریم که گیر کرده باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: البته هر روز یک مشکل جدید پیش می آید و ما حل می‌کنیم. 

وی یادآور شد: این ملاحظات باید با ملاحظات بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا هماهنگ شود که ما در این زمینه نیز با وزارت بهداشت هماهنگ می‌کنیم و وقتی وزارت بهداشت ما ملاحظاتی دارد، تلاش می‌کنیم این ملاحظات عملیاتی شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: از ایرانیان خارج از کشور و دانشجویان ایرانی که در کشورهای خارجی مشغول به تحصیل هستند تقاضا می‌کنیم این حساسیت‌ها را متوجه باشند و بدانند ما در فکر آنها هستیم، پدران و مادرانشان بدانند ما در فکر آنها هستیم، ولی باید با در نظر گرفتن این ملاحظات این کار انجام شود تا آسیبی بر اثر انتقال نوع جدید ویروس به ایران وارد نشود. 

ظریف همچنین درباره اینکه گفته می شود وزارت خارجه و راه منتظر پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت برای بازگرداندن دانشجویان هستند، گفت که وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را تدوین کرده و ارائه داده و ما این موارد را مورد به مورد با وزارت بهداشت هماهنگ می‌کنیم.

وی یادآور شد: ممکن است دیدگاه‌ها درباره یک کشور با یک کشور دیگر متفاوت باشد، ولی هماهنگ می‌کنیم، اینگونه نیست که دو وزارتخانه (خارجه و راه) همه کارهایشان را انجام داده باشند و یک وزارتخانه (بهداشت) کارهایش را انجام نداده باشد، هر وزارتخانه وظایف خود را انجام می‌دهد و در نهایت تصمیم را وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید اتخاذ کنند.

چهارمین گشت مشترک نیروهای روسیه و ترکیه در ادلب

رسانه‌ی دولتی روسیه (RIA) اعلام کرد که نیروهای نظامی روسیه و ترکیه اقدام به اجرای چهارمین گشت مشترک در منطقه‌ی ادلب سوریه کرده‌اند.

رسانه‌ی دولتی (RIA) روسیه با استناد به مرکز مذاکرات صلح در سوریه اعلام کرد که روز چهارشنبه نیروهای نظامی ارتش روسیه و ترکیه چهارمین گشت مشترک خود را در منطقه ادلب سوریه به انجام رساندند.

به عنوان بخشی از تلاش‌های دو کشور به منظور حمایت از توافق صلح و آتش‌بس در منطقه، این گشت مشترک در بزرگراه (M۴) سوریه که شهرهای حلب و لاذقیه را به هم متصل می‌کرد، انجام شده است.

پرواز گسترده هواپیماهای شناسایی بر فراز ادلب

 گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوری که مقر آن در لندن قرار دارد، اعلام کرد که ارتش سوریه تجهیزات نظامی زیادی به پادگان جورین در حومه شمال غربی حماه منتقل کرده است.

بر اساس این گزارش؛ این شامل ادوات زرهی و سلاح های سنگین است.

گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوری همچنین به حملات موشکی ارتش سوریه به مواضع تروریستها در اریحا در حومه جنوبی ادلب اشاره کرد.

منابع سوری همچنین از پرواز گسترده هواپیماهای شناسایی بر فراز ادلب در شمال غرب سوریه خبر دادند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج سیامک شایقی وام یک میلیونی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا کروناویروس ویروس کرونا جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج سیامک شایقی وام یک میلیونی بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج از کشور صندوق بین المللی پول روسیه و ترکیه وزارت بهداشت وزارت خارجه سوری همچنین ارتش سوریه اعلام کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۸۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست برخی فعالان فراری برای بازگشت به ایران

به گزارش «تابناک»، یک منبع آگاه در گفتگو با فارس از ابراز پشیمانی برخی چهره‌های فعال که در ایام اغتشاشات «زن، زندگی، آزادی»  به خارج از ایران رفته بودند، خبر داده است.

به گفته این منبع آگاه برخی از این چهره‌ها همچنین درخواست‌های را مستقمیا و یا با واسطه برای بازگشت به ایران مطرح کرده‌اند.عدم توفیق در موضوعات کاری، حس فریب خوردن از اپوزیسون خارج نشین و اختلافات و از هم گسیختگی ضدانقلاب، سبب ناامیدی، پشیمانی، احساس سرخوردگی و برخی بیماری‌های روحی در این چهره‌ها شده است.

دیگر خبرها

  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • درخواست برخی فعالان فراری برای بازگشت به ایران
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق