Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-29@19:12:23 GMT

آیا اجساد کرونایی آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۱۹۴۳۶

آیا اجساد کرونایی آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کنند؟

رویداد۲۴ سید کوشیار اعظم واقفی با بیان اینکه حتی قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور این مساله مورد توجه بود که به هیچ عنوان محل دفن زباله و آرامستان‌ها نزدیک منابع آب شرب نباشد و این مکان‌ها با منابع آب فاصله زیادی داشته باشند، اظهار کرد: این مساله بدین معناست که در محدوده سفره‌های آب زیرزمینی که برای شرب استفاده می‌شود نباید آرامستان وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تاکید بر اینکه نگرانی که در این باره از گذشته وجود داشته مربوط به ویروس نیست، چون تقریبا امکان نفوذ ویروس به سفره‌های آب زیرزمینی وجود ندارد، تصریح کرد: کویید ۱۹ ویروس جدیدی است که هنوز تحقیقات درباره آن ادامه دارد، نگرانی ما در بحث باکتری‌ها بود آن هم در مکان‌هایی که سطح سفره آب زیرزمینی بالا باشد، اما معمولا عمق چاه‌ها در کشور بالاست.

مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب کشور افزود: در محدوده تهران عمق آب‌های زیرزمینی بالای ۲۰۰ متر است و در این عمق هیچ عامل میکروبی نمی‌تواند نفوذ کند و اصلا این فرضیه امکان پذیر نیست؛ بنابراین آب آشامیدنی که از سفره‌های آب آشامیدنی تامین می‌شود هیچ مشکلی ندارد که ما بخواهیم نگرانی در این باره داشته باشیم.بیشتر بخوانید: آیا امکان آلوده شدن آب شرب به ویروس کرونا وجود دارد؟/ توصیه‌هایی برای مصرف آبواقفی با بیان اینکه تاکید ما همیشه این بوده که محل دفن زباله و آرامستان‌ها حتما باید از منابع آب فاصله داشته باشند، گفت: این یک مساله قدیمی است و موضوع جدیدی نیست که بخواهد نگرانی ایجاد کند ما نیز نگرانی بابت این قضیه نداریم.

وی با اشاره به نحوه عملکرد دستگاه‌های تصفیه آب در مواجهه با ویروس احتمالی، اظهار کرد: در وهله اول باید بگویم که اصلا ویروس در آب وجود ندارد، اما در هر صورت امکان شناسایی هرگونه آلودگی در تصفیه خانه‌هاست؛ بدین گونه که در تصفیه خانه‌ها فرایند‌های مختلف فیزیکی و شیمیایی وجود دارد و در طی فرایند تصفیه ذرات قابلیت حذف دارند.

به گفته مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب کشور، برای ویروس‌ها و باکتری‌ها در مرحله نهایی تصفیه آب همیشه فرایند گندزدایی انجام می‌شود که عموما این کار با کلر است در برخی تصفیه خانه‌ها که پیشرفته‌تر هستند این عملیت با ازن زنی و کلرزنی توام با هم انجام می‌شود، طبق مطالعات انجام شده ویروس کرونا در مقابل کلر و تمام اکسیدان‌ها غیر مقام است تاجایی که حتی با مقادیر کم کلر هم قابلیت از بین رفتن را دارد.

واقفی با بیان اینکه حد متوسط و مطلوب در شبکه و تصفیه خانه که میزان بالاتری استفاده می‌شود تا در شبکه بماند نیم میلی گرم در لیتر است این مقدار نیز کاملا برای از بین بردن این ویروس مناسب است و هیچ مشکلی بابت این مساله نداریم، گفت: تحقیقاتی که تا کنون در داخل کشور و در مجامع بین المللی روی این موضوع صورت گرفته گویای همین مساله است و با قاطعیت می‌توان اعلام کرد که در آب آشامیدنی و حتی بحث فاضلاب تصفیه شده مشکلی تحت عنوان ویروس کرونا نداریم.

وی در خصوص تبلیغاتی که این روز‌ها در مورد دستگاه‌های تصفیه آب برای از بین رفتن ویروس کرونا انجام می‌شود، اظهار کرد: برخی از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی استاندارد دارای لامپ یووی هستند که این مساله می‌تواند در این موضوع موثر باشد، اما موضوع مهم این است که آب شرب کشور آلوده به هیچ ویروسی نیست و به هیچ عنوان نیاز به استفاده از هیچ کدام از دستگاه‌های تصفیه آب نیست. منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ویروس کرونا آلودگی آب دستگاه های تصفیه آب ویروس کرونا تصفیه خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۹۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)

در شهر سن برناردو پدیده‌ای موجب شگفتی کارشناسان و مردم آن منطقه شده‌است؛ اجسادی که فرایند تجزیه آن‌ها مختل شده‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تصویری که در ادامه آمده‌ است، کلووینسریس بجارانو را می‌بینید، زنی که مقابل یک جعبه شیشه‌ای زانو زده‌ است تا جسد سنگ‌شده مادرش که ۳۰ سال پیش مرده است را ببیند.

زنی که ساتورنینا تورس د بجارانو نام داشته است، با همان لباس طرح رز و پیراهن پشمی سبزی که در آن دفن شده بود و یک گل میخک قرمز مصنوعی در دستانش در زمان خشک شده‌ است.

بجارانو ۶۳ ساله در آخرین محل استراحت مادرش در موزه‌ای که جسد او و ۱۳ تن دیگر از شهر سن برناردو را به نمایش گذاشته بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «او هنوز صورت کوچک قهوه‌ای گرد و موهایش را دارد و به طور مرموزی پس از مرگ مومیایی شده است.»

این تنها مورد نبود؛ ده‌ها جسد مومیایی شده از سال ۱۹۶۳ تا به امروز، به این شکل یافت شده‌اند. روسیو ورگارا، راهنمای موزه، می‌گوید:« وقتی این اتفاقات رخ داد، برای مردم کمی غیرقابل باور به نظر می‌رسید؛ آنها فکر می‌کردند که اینها رویدادهایی ماوراء‌الطبیعه هستند.»

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «با گذشت زمان، یافتن اجساد در این وضعیت بیشتر و بیشتر شد. حتی برخی از آنها هنوز چشمان خود را داشتند، عضوی که معمولاً سریع تجزیه می‌شود.»

در اواخر دهه ۱۹۸۰، هر سال حدود ۵۰ مومیایی در مقبره پیدا می‌شد، اما این میزان به تعداد انگشت شماری در سال کاهش یافته است.

پاداش پس از مرگ؟

به گفته ورگارا، با وجود تلاش‌های متعدد کارشناسان برای توضیح این پدیده، که در کشورهایی مانند مکزیک و ایتالیا نیز مشاهده شده است، دلیل مومیایی‌سازی خود به خود در سن برناردو هرگز مشخص نشده است.

ورگارا گفت:« برخی از مردم محلی «بر این باورند که این فرآیند (مومیایی کردن) به این دلیل است که فرد خیلی خوب بوده است و این یک پاداش پس از مرگ است. دیگرانی هستند که این را یک مجازات می‌دانند.»

تعدادی از مردم نیز بر این باورند که این اتفاق به دلیل رژیم غذایی سالم ساکنان سان برناردو و شیوه زندگی فعال و کشاورزی آن‌ها است. اما این گفته در خصوص تمام اجساد صدق نمی‌کند؛ یکی از مومیایی‌ها متعلق به خورخه آرماندو کروز است که بیشتر عمر خود را در شهر بزرگ بوگوتا گذراند و برای مرگ به زادگاهش بازگشت.

هیچ الگوی مشخصی برای مومیایی‌سازی‌ها وجود ندارد؛ کسانی که درگیر این فرایند هستند، در سنین مختلف بوده‌اند و هیچ جنسیت یا نوع بدن خاصی غالب نیست. ورگارا گفت هیچ بخش خاصی از این گورستان وجود ندارد که مومیایی‌های بیشتری نسبت به بقیه داشته باشد. بسیاری معتقدند که پاسخ باید در خزانه‌های دفن باشد.

اولین مومیایی‌ها در سن برناردو تنها پس از افتتاح این گورستان که هیچ گور زیرزمینی ندارد، پیدا شد. ورگارا گفت، قبل از دهه ۱۹۶۰، این شهر دارای دو محل دفن بود که حتی یک مورد مومیایی شناخته شده نداشت. او افزود که آب و هوای این منطقه مرطوب است که معمولاً به تجزیه کمک می‌کند نه اینکه مانع آن شود.

دانیلا بتانکور، انسان شناس از دانشگاه ملی کلمبیا، گفت که این پدیده می‌تواند به دلیل قرار گرفتن این گورستان در یک شیب تند کوه باشد.

بتانکور به خبرگزاری فرانسه گفت که این فرضیه هنوز نیاز به آزمایش دارد. مطالعه‌ای درباره آنچه اتفاق می‌افتد و شرایط خاصی که باعث می‌شود مردم مومیایی شوند، وجود ندارد. بستگان اجساد مومیایی شده باید اجازه نمایش آنها را در موزه بدهند.»

دیگر خبرها

  • تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • ۲ نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه غرق شدند | ویدئوی جست و جوی امداگران برای یافتن اجساد
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است