Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه وضعیت آمریکا در ماجرای کرونا خیلی بدتر از ایران است، گفت: کرونا برای ما درس بود تا واقعیت فرهنگ غرب را بشناسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در نشستی مجازی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز برگزار شد، درباره مواجهه دولت‌های غربی به خصوص آمریکا و نظام سرمایه داری با ماجرای کرونا گفت: در تفکر لیبرال دموکراسی یک تفکر به اسم تفکر « داروینیسم» وجود دارد که می گوید آن موجودی که توانمندی بیشتری دارد، زنده می ماند و ضعیف ترها از بین می روند و زمانی که این تفکر در سطح جامعه پیاده می شود داستان داروینیسم اجتماعی بوجود می آید که بحثش این است که اقشار ضعیف جامعه و برای دولت دغدغه اصلی نیستند برای همین خیلی به این افراد رسیدگی نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایزدی مطرح کرد: شرایطی که امروز ما در آمریکا می‌بینیم به این دلیل نیست که آمریکا کشور فقیری است، برای این است چون تفکر « داروینیسم» که در آمریکا حاکم است باعث می‌شود به سمت فعالیت‌هایی بروند که نفع عموم مردم در آن نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در ماجرای کرونا وضعیت آمریکا از نظر کشته و مبتلایان به این ویروس خیلی بدتر از ایران است و ما می‌بینیم که یک ایالت ۱۸ میلیونی در آمریکا علیرغم آمارهایی که در آمریکا داده می‌شود خیلی معتبر هم نیست، وضعیت بدتری از ایران دارند.

وی افزود: این که می‌بینیم در آمریکا میلیون‌ها نفر علیرغم ثروتی که این کشور دارد بی خانمان هستند، بیمه ندارند و با مشکلات اقتصادی مواجه هستند برمی گردد به این تفکری که در آمریکا وجود دارد.

ایزدی تصریح کرد: ماجرای کرونا برای ما یک درس بود تا واقعیت غرب را آنگونه که هست ببینیم، آنها شعار حقوق بشر، احترام متقابل، دموکراسی و... می‌دهند ولی الان مشخص شد چقدر این شعارها واقعیت دارد.   این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: الان در اروپا و برخی کشورهای غربی ساعت ۸ -۹ صبح کالاهای فروشگاه ها تمام می شود و مردم این کشورها هرچه در فروشگاهها وجود دارد را می برند، در صورتی که ما این موضوع را در ایران نداریم، اینجاست که فرهنگ کشورها خودش را نشان می‌دهد.   وی بیان کرد: الان شعار آمریکا اولِ ترامپ، درباره کرونا محقق شده است و امروز می بینیم که آمریکا از نظر کشته و مبتلا به ویروس کرونا رتبه اول را دارد، البته تعداد انسان هایی در آمریکا کشته شوند با همه خصومت‌هایی که این کشور علیه مردم و کشور ما داشته برای ما خوشایند نیست به خصوص اینکه آنها کسانی هستند که از اقشار ضعیف در آمریکا هستند.
ایزدی درباره سوالی پیرامون افول آمریکا افزود: اتحادیه اروپا، کشورهای غربی، فرهنگ غرب و.... رو به افول هستند، وقتی دولتی در غرب ماسک را از کشور و دولت دیگری می‌دزدد، با این بهانه که زور بیشتری دارد، این افول را نشان می دهد، این تفکر داروینیسم اجتماعی است که می گوید هر که زور بیشتری دارد هرکاری می خواهد می کند، مانند قانون جنگل.

این استاد دانشگاه تهران ایادآور شد: ندانم کاری دولت ترامپ، عدم کارآمدی و مشکلات ساختاری که در آمریکا وجود دارد باعث شده 50 ایالت آمریکا به علاوه دولت فدرال با هم برای خرید ماسک و تجهیزات پزشکی رقابت می کنند.

وی افزود: یک مجموعه متفکرتر در غرب سال‌هاست متوجه شدند سیستم لیبرال دموکراسی و سرمایه داری جواب نمی‌دهد و دنبال یک سیستم جایگزین هستند. ما هم که می‌خواهیم یک راه سومی را ارائه دهیم و حرفهای خوبی هم برای گفتن داریم با موانعی روبرو هستیم و نتوانستم راه سوم را برای آنها مشخص کنیم و این وظیفه جوانان ما در گام دوم انقلاب است که این کار را انجام دهند و برای همین نیاز است فعالیت های بین المللی و تولید محتوا را بیشتر کنند و کاری کنند که کشورهای دیگر هم بتوانند از این راه سومی که انقلاب اسلامی دارد؛ استفاده کند.

ایزدی در خاتمه بیان کرد: علی‌رغم این که هر کسی در آمریکا رئیس جمهور شود فرقی برای ما نمی کند ولی مقاومتی که ایران و عراق داشتند برای آنها این ذهنیت را ایجاد کرده که سیاست‌های گروه‌های تندروتر در آمریکا جواب نمی دهد و باید فکر دیگری کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فواد ایزدی کرونا ویروس دولت آمریکا دانشگاه تهران ماجرای کرونا برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۹۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده است. چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی، روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی تصریح کرد: ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده است، بنابراین چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشور ما متعلق به عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارها با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

کد خبر 6094263 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند
  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم
  • مدارس کشور به واقعیت افزوده مجهز می‌شوند؟
  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی راهکار تحقق «ما می توانیم»
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • شهید حسین اسکندرلو را بیشتر بشناسیم
  • جامعه نخبگانی آمریکا علیه تفکر غیرتوحیدی/ برخوردهای دوگانه در مواجهه با آزادی بیان
  • جامعه نخبگانی آمریکا علیه تفکر غیرتوحیدی/ برخوردهای دوگانه آمریکا در مواجهه با آزادی بیان