Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ در اقتصاد، بهبود V شکل به صورت گسترده‌ای با کاهش شدید تولید، اشتغال یا هر معیار سنجشی که سلامت اقتصادی را اندازه‌گیری می‌کند، و به دنبال آن بازیابی سریع و پایدار را به دنبال دارد تعریف می‌شود.

 

این مدل با بهبود L شکل متفاوت است که در آن، اقتصاد برای مدت طولانی‌تری رکود می‌کند، یا در مدل بازیابی W شکل که در آن نیز یک بهبود کوتاه مدت صورت گرفته، به دنبال آن رکود شدیدتر و سپس بازیابی سریع دوم رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است بهبود V شکل چیزی است که اقتصاددانان برای بحران فعلی ایجاد شده به واسطه ویروس همه‌گیر کرونا به آن امیدوار هستند. در تلاش برای مهار بیماری کووید-19، تعداد بیشماری از کشورهای سراسر جهان کم و بیش به سوی تعطیلی و توقف فعالیت‌ها رفتند و در نتیجه سقوط ناگهانی در فعالیت اقتصادی ایجاد شد.

مشاغل فعال در زمینه مسافرتی، گردشگری و سرگرمی، یک شبه کل درآمد خود را از دست دادند و در حالی که تدابیر شدید برای فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال شد، شرکت‌های هواپیمایی مجبور به لغو پروازها، هتل ها به بستن درهای خود و تعطیلی رستوران‌ها شدند. اما از آنجایی که مشکلی اساسی در اقتصاد ایجاد نشده، بسیاری امیدوارند که با کنترل شیوع یا تولید واکسن، روند بازیابی نیز با همان سرعت رکود انجام شود.

قابل ذکر است که صندوق بین‌المللی پول در آخرین چشم‌انداز اقتصادی جهانی خود که در روز سه‌شنبه منتشر کرد، از چنین امیدهایی حمایت کرد. با فرض اینکه "بیماری همه‌گیر در نیمه دوم سال 2020 از بین برود و تلاش برای مهار آن به صورت تدریجی انجام نشود" و سیاست‌ اقدامات موثر برای محدود کردن آسیب‌های اقتصادی ایجاد شده به واسطه تعطیلی‌ها به درستی انجام شود، صندوق بین‌المللی پول بهبود وضعیت اقتصادی از نوع   V را برای اقتصاد جهانی انتظار دارد. پیش‌بینی می‌شود که این روند بازیابی سریع اقتصادی در سال 2021 انجام شود.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی روند رشد تولید ناخالص داخلی در اقتصادهای منتخب را مشاهده می‌کنید؛

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اینفوگرافیک صندوق بین المللی پول بهبود اقتصادی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۳۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

مرتضی افقه استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی در تسنیم با بیان اینکه اقتصاد کشور به میزان فروش نفت؛ ارتباطات خارجی و مسائل سیاسی وابسته است، اظهارداشت: هر تحول سیاسی که منجر به تغییر در روابط خارجی و تجارت شود بر بازار ارز اثر می‌گذارد.

وی افزود: درگیری‌های سیاسی ایران و همچنین تنش‌های منطقه باعث افزایش انتظارات تورمی و در نهایت رشد نرخ ارز شد؛ اما زمانی که مردم و فعالین اقتصادی از کاهش تنش و شوک‌ها سیاسی اطمینان پیدا کردند نرخ ارز روند نزولی خود را آغاز کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

وی افزود: افزایش یا کاهش نرخ ارز در بلند مدت به احتمال وقوع یا عدم وقوع شوک‌های سیاسی بستگی دارد، البته خوشبختانه طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع رسمی فروش نفت افزایش یافته؛ بنابراین دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است.

افقه بیان کرد: بانک مرکزی در سمت عرضه با مشکلی مواجه نیست؛ بنابراین می‌تواند سیاست‌های مناسبی را در بازار ارز اتخاذ کند؛ البته هم‌اکنون نیز با اقدامات خوب بازارساز و کاهش تنش‌های سیاسی شاهد اُفت قیمت دلار هستیم.

این استاد دانشگاه درباره نقش دلالان و سفته بازان در افزایش نرخ ارز در یک ماه گذشته گفت: زمینه فعالیت سفته بازان و سوداگران با رخ دادن تنش و شوک‌های سیاسی بیشتر می‌شود یعنی زمانی که ایران با مسائل سیاسی رو به رو است عده‌ای از این فضا برای دلالی و بالا بردن نرخ ارز به منظور به دست‌آوردن عایدی استفاده می‌کنند؛ بنابراین 

دیگر خبرها

  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • اکسپو فرصتی برای توسعه
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران شناسایی شد
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • پیش‌بینی ۶۶۹ صندوق اخذ رای در دور دوم انتخابات مجلس در کرج
  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟