Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل بین الملل گفت: چین و روسیه و حتی اروپا در برابر فشارهای آمریکا علیه ایران می‌توانند مانع اجماع بین‌المللی علیه ایران شوند تا اینکه بخواهند یا بتوانند برای کاهش تنش‌ها و تحریم ها، میانجی‌گری کنند.

«کوروش احمدی»، دیپلمات سابق و کارشناس ارشد مسائل آمریکا، درباره تشدید اختلافات چین و روسیه با آمریکا در شرایط کرونایی از یک سو و افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا به دنبال افزایش فشارها و تحریم‌های دونالد ترامپ علیه ایران از سوی دیگر، در پاسخ به این سوال که چه نقشی را می توان برای روسیه و چین در مسیر پیش روی پرونده هسته ای ایران قائل شد؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: متاسفانه دولت ترامپ هیچ حدی برای توسل به تحریم قائل نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خود روسیه نیز تحت تحریم آمریکا است و آمریکایی‌ها، تحریم هایی را هر چند محدود علیه چین نیز اعمال کرده‌اند. ضمن اینکه آمریکا درگیر اختلافات دامنه‌دار تجاری با چین هم است و تنش بین چین و آمریکا به دلایل مختلف در سطح بالایی قرار دارد.

او افزود: آمریکا و چین در ارتباط با قضیه کرونا نیز با یکدیگر اختلاف دارند. هرچند مواضع ترامپ تا حدود زیادی دارای نوسان بوده و ثبات ندارد اما به هر حال اختلافات بین روسیه و چین از یک سو و آمریکا از سوی دیگر، کم و بیش جدی است. به ویژه اینکه در نسخه 2 سال گذشته استراتژی امنیت ملی آمریکا که عمدتا توسط وزارت دفاع آمریکا تهیه می شود، آمده است که چین و روسیه تهدید اصلی علیه امنیت ملی آمریکا هستند. یعنی برای اولین بار بعد از چندین سال که تروریسم، تهدید اصلی شمرده می شد، چین و روسیه تهدید اصلی قلمداد ‌شدند. برغم نوساناتی که در مواضع ترامپ وجود داشته و دارد، اما به هر حال بین آمریکا و روسیه و چین، چنین وضعیتی حاکم است. 

چین و روسیه نمی توانند بین ایران و آمریکا میانجیگری کنند

این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه در چنین شرایطی چین و روسیه در ارتباط با فشارهای آمریکا علیه ایران عمدتا می‌توانند مانع اجماع بین‌المللی علیه ایران شوند تا اینکه بخواهند یا بتوانند برای کاهش تنش‌ها و تحریم ها، میانجی‌گری کنند، توضیح داد: البته اروپا هم هنوز چنین نقشی را دارد. به رغم مسائلی که در مورد برجام و خروج گام به گام ایران از برجام بین ایران و اروپا  به ویژه اعتراض اروپا به این امر وجود دارد اما همچنان، تأکید اروپا بر همسو نبودن با آمریکا است. در واقع ایران، اروپا را همچنان به لحاظ سیاسی در کنار خود دارد. به عبارت دیگر، اتحادیه اروپا هم یک نیرویی است که شرایط مناسب و مطلوب را برای آمریکا فراهم نمی‌کند مانند چین و روسیه. بدین معنا که چین، روسیه و اروپا این امکان را فراهم نمی کنند که آمریکا بتواند در ارتباط با ایران دست باز داشته باشد. لذا اگر چه این سه نیرو ممکن است نتوانند تاثیر عمدهای در جهت لغو یا تعلیق تحریم ها داشته باشند، اما چه در ارتباط با برخورد نظامی احتمالی یا سیاست‌های تندروانه‌ای که آمریکا تاکنون علیه ایران اعمال کرده است، بیشتر مانع هستند تا همراه.

5 تا 10 درصد رای دهندگان آمریکایی بدون تصمیم هستند اما تعیین کننده/نظرسنجی ها فقط ایده می دهند

احمدی درباره پیشی گرفتن جو بایدن از دونالد ترامپ در نظر سنجی‌ها، با توجه به  انتخابات آمریکا در ماه نوامبر 2020 (آبان ماه سال جاری)، کناره‌گیری برنی سندرز از انتخابات و در عین حال حمایتش از جو بایدن، عنوان کرد: این نظرسنجی‌ها در این مقطع زمانی و در شرایطی که هنوز اقدامات قابل توجهی در ارتباط با انتخابات به دلیل بیماری کرونا صورت نگرفته است، چیزی را روشن نخواهد کرد. در دوره گذشته و در انتخابات قبلی هم نظرسنجی‌ها تا حد زیادی کلینتون را پیروز نشان می‌دادند اما نتیجه چیزی دیگری شد و این نظرسنجی‌ها تنها ایده‌ای می‌دهد که اکنون وضعیت، به طور کلی چطور است. اما آنچه که در انتخابات آمریکا معمولا تعیین‌کننده است آن 5 تا 10 درصدی است که معمولا تا روزها و شاید ساعات آخر هنوز بی تصمیم هستند و این حزبی یا آن حزبی نیستند یعنی جمهوری خواه جدی و دموکرات جدی نیستند. این بین 5 تا 10 درصد هستند که معمولا در انتخابات آمریکا تعیین کننده‌اند.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: به عبارت دیگر فرض کنید 45 درصد حتما به کاندیدا جمهوری‌خواه رأی بدهند و 45 درصد حتما به کاندیدا دموکرات. اما 10 درصدی که در این میان باقی می‌مانند بسیار دیر و با تردید زیاد تصمیم می گیرند. از این رو در نهایت تصمیمی که آنها می‌گیرند تعیین کننده خواهد بود. بنابراین نظرسنجی‌ها ایده‌هایی به ما می‌دهند که وضعیت چگونه است اما زمان بسیاری تا انتخابات آمریکا باقی مانده به ویژه که اکنون در ماه آوریل هستیم و بیش از 6 ماه و نیم دیگر تا انتخابات باقی مانده است.

متهم کردن سازمان بهداشت جهانی توسط ترامپ، فرار از مسئولیت است/ ترامپ در قضیه کرونا، یک ماه تا یک ماه و نیم، تعلل کرد

کوروش احمدی افزود: از سوی دیگر هنوز هم دو رقیب در مناظره ها با یکدیگر روبرو نشده اند. بنابراین این ایده‌هایی که وجود دارد ایده‌های کلی و اولیه است اما شکی نیست که بایدن، یک رقیب نیرومند است. همچنین شکی نیست که خروجی این بحران کرونا در آمریکا بر نظر رأی دهندگان تأثیر جدی خواهد گذاشت و این مهم خواهد بود که تلقی مردم از نحوه مدیریت مقابله با کرونا توسط ترامپ نهایتا، چه باشد. ترامپ مثل همیشه اکنون دارد به این در و آن در می زند تا بلکه مسئولیت را از سر، باز کند. همین متهم کردن سازمان بهداشت جهانی بخشی از تلاش های او برای فرار از مسئولیت است در نتیجه این مسئله بسیار تعیین کننده است. 

او در پایان گفت: در واقع تردید‌ها و تعلل‌های اولیه در ارتباط با کرونا برای ترامپ نقطه ضعف بزرگی است و در عین حال اهرم فشار بسیار خوبی را به دست دموکرات‌ها داده است. به ویژه اینکه ترامپ در قضیه کرونا، یک ماه تا یک ماه و نیم، تعلل کرد و اظهارنظرات نادرست و غیر علمی در مورد کرونا مطرح کرد و حتی در مقطعی آنرا یک حقه و کلک خواند. در نهایت باید گفت که همه اینها، نقاط قوتی برای رقیب ترامپ است. از این رو با توجه به این وضعیت باید منتظر ماند و دید که کار به کجا می کشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: میانجیگری میانجی گری بین ایران و آمریکا فشارهای آمریکا علیه ایران انتخابات آمریکا تعیین کننده چین و روسیه علیه ایران نظرسنجی ها تحریم ها یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۸۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟

مهدی فضائلی به این سوال که چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟ پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب به این که چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟ پاسخ داد.

فضائلی در این باره در شبکه ایکس نوشت:

میدانید چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟ بخاطر آزادی؟! حقوق خبرنگاران؟! نه

‏چون مطمئن هستند هیچ مداخله‌گر خارجی که بتواند با این تصاویر افکار عمومی  آمریکا را مدیریت و بحران را از کنترل خارج کند وجود ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟
  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • رمزگشایی از تشدید فشارهای لابی اسرائیل علیه موسویان/ مقاله تند جروزالم‌پست علیه دیپلمات پیشین ایرانی
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف