«پایتخت» چقدر در سینما میفروشد؟!
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۲۸۰۷۵
پس از پایان فصل پنجم سریال «پایتخت» که با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان همراه شد، صحبتهایی مبنی بر ساخت نسخه سینمایی این سریال به گوش رسید که درنهایت این اتفاق رخ نداد و فصل ششم این سریال همانند سالهای گذشته، در ایام نوروز روی آنتن شبکه یک سیما رفت. درباره ساخت نسخه سینمایی این سریال، عوامل موفقیت آن در جذب مخاطب و فروش در گیشه با منتقدان به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسین سلطانمحمدی، منتقد سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به ساخت نسخه سینمایی سریال «پایتخت» گفت: قرار بود فصل ششم این سریال در قالب فیلم سینمایی تولید شود که فوت مرحوم خشایار الوند باعث توقف آن شد. اتفاقا می توان گفت ساخت فصل ششم «پایتخت» اتفاق خوبی بود که در این روزهای کرونایی مردم در خانه به تماشای این سریال نشستند و سرگرم شدند.
او ادامه داد: این فصل از سریال «پایتخت» تا حدی خوب بود که اصلا اسمی از سریال های دیگر همچون «دوپینگ»، «کامیون» و... به گوش نمی خورد و به نوعی تمام اذهان متمرکز «پایتخت» شده بود.
این منتقد شانس موفقیت سریال «پایتخت» در سینما را داستان قوی دانست و گفت: موفقیت نسخه سینمایی «پایتخت» بستگی بسیاری به قصه و داستان آن دارد. اگر بتوانند «پایتخت» را در داستان 90 دقیقه ای بسازند بد نیست اما باید دقت کنند پرفروش ترین آثار سینمایی مثل هزارپا، مطرب و... نهایت 1 تا 2 میلیون نفر تماشاگر داشتند در صورتی که تلویزیون میزبان مخاطبان 60 میلیون نفری است.
او افزود: حتی بدبین ترین افراد که علاقه ای به دیدن رسانه ملی ندارند، پایتخت را نگاه کرده اند درصورتی که رفتن به سینما انتخابی است و هزینه مشهود دارد، به همین دلیل است که خیلی ها سینما نمی روند.
سلطان محمدی در پایان اظهار کرد: شاید «پایتخت» در سینما پُرفروش باشد و بتواند موفق از گیشه بیرون بیاید اما از لحاظ انبوه تماشاگر به شدت از نسخه تلویزیونی خود عقب می افتد.
نسخه سینمایی «پایتخت» فقط با داستان قوی میفروشد!
رضا استادی، منتقد سینما و تلویزیون، با اشاره به ساخت نسخه سینمایی سریال «پایتخت» گفت: خانواده معمولی از آنجایی که برای مخاطب بسیار شناخته شده هستند، می تواند در موقعیت های متفاوت قرار گیرند و قصه های مختلفی را روایت کنند و درعین حال جذاب باشند.
او ادامه داد: ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» مانند اتفاقی است که برای «کلاه قرمزی» رخ داد و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت. این نشان می دهد وقتی شخصیتی بین مردم شناخته شده باشد در هر موقعیتی هم که قرار بگیرد مردم آن را می پذیرند.
استادی تصریح کرد: نکته ای که درباره سریال «پایتخت» به چشم میخورد این است عوامل و سازندگان آن از جمله محسن تنابنده، احمد مهرانفر، بهرام افشاری و ... موفقیتی در سینما نداشتند و چهره سینمایی نیستند. حتی ساخت فیلم «قسم» توسط محسن تنابنده هم باعث نشد اتفاق ویژهای رقم خورد و مخاطبان «پایتخت» برای دیدن آن به سینما بروند.
این منتقد بیان داشت: به هرحال ساخت نسخه سینمایی فصل 7 «پایتخت» قطعا پُرریسک خواهد بود و برای موفقیت آن باید داستان و قصه بسیار جذاب داشته باشد تا مخاطب برای دیدن آن هزینه کند و به سینما رود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون دوپینگ رسانه ملی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر سینما ساخت نسخه سینمایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۸۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
به یاد آتیلا پسیانی و لحظههای ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمیکیا و بهروز افخمی | ببینید
به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، آتیلا پسیانی از پیشگامان تئاتر تجربیست و چیزی حدود ۸۰ فیلم سینمایی در کارنامه بازیگریاش به چشم میآید؛ از نقشآفرینی برای بهرام بیضایی و تهمینه میلانی تا ابراهیم حاتمیکیا و بهروز افخمی.
آتیلا پسیانی که با بازی در «محله بر و بیا» خالق خاطرات دوستداشتنی برای دهه شصتیها بود، در تمامی سالهای بلند فعالیت هنری خود در گونههای رنگارنگِ جدی تا کمدی به ایفای نقش پرداخت، نقشهایی که نمود آنها در فیلمهای بسیاری پیدا بود.
«کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز» و «روز شیطان» از جمله آثاری بود که او از میانه دهه شصت تا سال ۷۳ در آنها نقشآفرینی کرد. تا بعد از آن نوبت به همکاری با رسول ملاقلیپور و تهمینه میلانی در فیلمهایی چون «هیوا»، «دو زن» و «نسل سوخته» برسد. بعد از آن بود که در حوالی سال ۸۰ نوبت به همکاریاش برای بازی در آثار فریدون جیرانی و کمال تبریزی در فیلمهای «آب و آتش»، «شام آخر» و «گاهی به آسمان نگاه کن» رسید.
فرزاد موتمن که آتیلا پسیانی سابقه بازی در دو فیلم او به نامهای «آخرینبار کی سحر را دیدی» و «صداها» را دارد، بازی این هنرمند عرصههای سینما، تئاتر و تلویزیون را تکنیکی و با تمرکزی بالا در صحنه میخواند که قادر بود نقشهای پیچیده و روانشناختی را به گونهای ادراکپذیر ایفا کند.
گرچه «کما» ی آرش معیریان فیلمی در ژانر کمدی بهشمار میرفت، اما پسیانی ایفاگر نقش جدی در آن بود تا در «اسپاگتی در ۸ دقیقه» تواناییهای بازی در زمینه کمدی را نیز به رخ بکشد. بازی در «آتش بس»، «پاداش سکوت»، «یک عاشقانه ساده»، «پل چوبی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «غلامرضا تختی» و «سیانور» را از جمله دیگر نقشآفرینیهای به یاد ماندنی این بازیگر فقید میتوان خواند.
آتیلا پسیانی که آخرین نقشآفرینی او بازی در مجموعه «بیگناه» به کارگردانی مهران احمدی بود، بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان، در میانه نخستین ماه پاییزی سال ۱۴۰۲ دیده از سرای ناپایدار فرو بست.
کد خبر 848317 برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهرههای مشهور