Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام احمد پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تالاب الله آباد واقع در شهرستان های بوئین زهرا ، آبیک و نظرآباد به مساحت ۱۰۰ هزار هکتار واقع در جنوب شرقی استان قزوین به دنبال بارندگی اخیر، احیا و پرآب و دوباره جان گرفته بود که متاسفانه پس از مدت کوتاهی مجددا رو به خشکی می رفت که با ایجاد بندها در مسیر خررود از هدر رفت آب و کویری شدن تالاب جلوگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این تالاب که به دلیل خشکسالی سال های گذشته رو به بیابانی شدن گذاشته بود، پیش از این به عنوان مهم ترین کانون انتشار ریزگرد و گرد و غبار در استان قزوین معرفی می شد.
به گفته احمدپور با وجود پرآب شدن و احیای این تالاب پس از سالها، خروج آب موجود در آن از طریق زهکش ایجاد شده در دشت الله آباد نگرانی دستگاه های متولی همچون محیط زیست و آب منطقه ای و همچنین دوستداران محیط زیست را برانگیخته است.

فرماندار شهرستان آبیک ا بیان اینکه تالاب دشت الله آباد طی ۱۵ سال گذشته کاملا خشک شده بود ، اظهار داشت: خشکسالی ، این دشت را اراضی مستعدی برای بیابان‌زایی و ریزگردها تبدیل کرده بود که سال گذشته بوته‌کاری شد.

این مسوول تاکید کرد: متاسفانه از سالهای گذشته به دلیل کویری بودن منطقه تعدادی گله دار گوسفند و شتردار در این منطقه چادر برپا کردند و برای اینکه آب وارد محل سکونت آنها نشود سربندها را تخریب و این آب با حجم زیاد مانند گذشته به سمت قم روانه می شود.

وی با بیان اینکه طی بازدید میدانی که با اعضای شورای تامین شهرستان صورت گرفت از ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای خواستیم تا از شترداران و گله دارانی که باعث تخریب آب بند تالاب الله آباد شده اند، شکایت کنند.

احمد پور تاکید کرد: مقرر شده است ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای از شترداران و گله داران این‌منطقه که عامل تخریب آب بند هستند و موجب انحراف آب و کم آبی تالاب شده اند شکایت کنند تا در اسرع وقت برخورد قانونی لازم با متخلفان انجام شود.

فرماندار شهرستان آبیک افزود: خوشبختانه روز گذشته ماشین آلات راهسازی تعدادی آب بند در مسیر ضلع شرقی این دشت ایجاد کردند تا مانع هدر رفت آب و  ریزگردها به شهرستان شوند .

وی خاطر نشان کرد: بارندگی اخیر هیچ گونه مشکلی در سطح شهرستان آبیک به دلیل لای روبری کانال ها ایجاد نشد و حتی سیلاب های باراجین که وارد این منطقه شده بود نیز مدیریت شد.

احمد پور تصریح کرد: دشت الله آباد شامل روستاهای حاجی آباد، یعقوب آباد، گنج آباد، آلادغلو، شهرآباد، محمدآباد خره، مزرعه، عبدل آباد و دیگر محدوده ها می شود.

دشت الله آباد دارای ١٢٠ هزار هکتار مساحت است که ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از این مساحت تالابی است.

شهرستان آبیک با وسعتی بالغ بر یکهزار و ۵۳۴ کیلومترمربع در ۵۰ کیلومتری شرق شهر قزوین و در ۹۰ کیلومتری غرب تهران قرار دارد.

این شهرستان دارای ۲ شهر به نام‌های آبیک و خاکعلی، ۲بخش، پنج دهستان و ۶۸ روستا می‌باشد و در کنار ۲ جاده ترانزیتی مهم کشور قرار دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استان قزوین تالاب جنوب شرقی زهرا گرد و غبار بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی دشت الله آباد شهرستان آبیک محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۸۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکود طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، هادی قوامی در آئین نکوداشت شوراهای اسلامی شهر و روستاها که ظهر پنج‌شنبه در آمفی‌تئاتر دانشکده فنی و مهندسی اسفراین برگزار شد، اظهار کرد: خراسان شمالی علی‌رغم مزیت‌های فراوان در رتبه‌های انتهایی شاخص‌های پیشرفت و آبادانی است.

منتخب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اسفراین و صفی‌آباد تصریح کرد: سکونت تقریباً ۵۰ درصد مردم خراسان شمالی در روستاها است و به همین دلیل زیرساخت‌های مناسب باید در روستاها ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس یازدهم افزود: ملاک قرار دادن جمعیت به جای میزان توسعه و پیشرفت به ضرر شهرهای در حال توسعه و کوچک و روستاها تمام شد.

قوامی گفت: شوراهای روستایی به دلیل عدم ثبات شغلی دهیاران در موقعیت مناسبی قرار ندارند.

منتخب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اسفراین و صفی‌آباد بیان کرد: طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته دچار رکود شده بود.

کد خبر 6095106

دیگر خبرها

  • مختاران سربیشه با ۷۳ میلیمتر رکورددار بارندگی‌های شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی
  • اجرای برنامه‌های دهه کرامت بویین میاندشت با مشارکت مردم
  • احیای ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • آبگیری هفت هزارهکتار از تالاب جازموریان
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • رکود طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته
  • افتتاح دفتر کانون بسیج رسانه در شهرستان آران و بیدگل
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • تجلیل از معلمان روستای احمد آباد سفلی در تکاب
  • (ویدئو) ساکنان تالاب‌های افسانه‌ای عراق از خشکسالی می‌ترسند