Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@21:40:03 GMT

نحوه دور نگه داشتن مواد غذایی از کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۲۸۸۱۴

نحوه دور نگه داشتن مواد غذایی از کرونا

ویروس کرونا در صورت اعمال دما و زمان کافی هنگام پخت مواد غذایی به‌ طور کامل از بین می‌رود، هر چقدر میزان چربی و پروتئین در یک ماده غذایی بیشتر باشد، با توجه به اثر حفاظتی این مواد از ویروس، دمای بالاتری برای از بین بردن ویروس در زمان سالم‌سازی حرارتی لازم است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روزها که کرونا به یک اپیدمی تبدیل شده، نگرانی‌ها از بابت نحوه ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها و مواد غذایی شدت گرفته است و بیشتر مردم در جستجوی بهترین راهکار هستند؛ بنابراین به‌ دلیل شیوع گسترده کرونا در جهان، نحوه شستن، ضدعفونی کردن و گندزدایی میوه و سبزیجات و مواد غذایی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آخرین منابع معتبر علمی، ویروس کرونا در صورت اعمال دما و زمان کافی هنگام پخت مواد غذایی به‌ طور کامل از بین می‌رود. ویروس کرونا در دمای ۵۶ درجه سانتی‌گراد در مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود و برای نابودی این ویروس در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد حداقل ۵ دقیقه زمان لازم است.

هر چقدر میزان چربی و پروتئین در یک ماده غذایی بیشتر باشد، با توجه به اثر حفاظتی این مواد از ویروس، دمای بالاتری برای از بین بردن ویروس در زمان سالم‌سازی حرارتی لازم است، بنابراین توصیه می‌شود در زمان پخت مواد غذایی حتما از دمای بالاتر از ۷۰ درجه سانتیگراد و حداقل ۵ دقیقه زمان برای حرارت استفاده شود. در زمینه فرآیند تولید و آماده‌سازی محصولات غذایی صنعتی، به افراد توصیه می‌شود تا حد امکان از خرید مواد غذایی روباز و سنتی در زمان شیوع ویروس کرونا خودداری کنند.

از مصرف غذاهای کبابی و گریل شده اجتناب شود

زهرا رحیمی، کارشناس تغذیه و مواد غذایی با بیان این‌که در شرایط فعلی توصیه می‌شود از مصرف غذاهای کبابی و گریل شده اجتناب شده و روش پخت اصلی گوشت‌ها به صورت آب‌پز یا بخارپز باشد، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در روش طبخ، درجه حرارت قسمت‌های مختلف ماده غذایی در طول پخته شدن است، در کباب و گریل کردن، انتقال درجه حرارت به عمق گوشت ممکن است به میزان لازم برای از بین بردن کرونا ویروس و سایر عوامل بیماری‌زا کافی نباشد.

کارشناس تغذیه و مواد غذایی با تاکید بر این‌که انواع گوشت و تخم‌مرغ باید به طور کامل پخته شود، افزود: دمای داخلی ایمن برای پخت گوشت ۷۰ درجه سانتی‌گراد است؛ بنابراین غذاهای پخته‌ای که در یخچال نگهداری می‌شوند برای مصرف دوباره باید به خوبی گرم شوند؛ به گونه‌ای که همه جای آن حدود ۷۰ درجه سانتی‌گراد حرارت ببیند.

وی با بیان این‌که به طور خاص، کرونا ویروس‌ها مستعد تخریب در دمای معمولی پخت و پز ۷۰ درجه سانتی‌گراد هستند، گفت: باید از مصرف محصولات حیوانی خام یا نیمه پخته پرهیز شود.

رحیمی با بیان این‌که برای جلوگیری از آلودگی متقابل غذاهای پخته با گوشت خام، شیر خام باید با احتیاط و تفکیک شده و در یخچال قرار داده شود، بیان کرد: تا حد امکان از رستوران‌ها غذا تهیه نکنید، اگر اصول بهداشتی توسط کارکنان مرتبط، در تهیه و توزیع غذا رعایت نشود، آلودگی منتقل می‌شود، با این حال در صورت سفارش غذا به صورت بیرون بر سفارش دهید و مجدداً غذاها را قبل از مصرف به خوبی گرم کنید.

لبنیات بسته‌بندی و صنعتی تهیه شده را با اطمینان مصرف کنید

علی احمدیان، کارشناس بهداشت در خصوص مصرف لبنیات پاستوریزه، عنوان کرد: شیر پاستوریزه در طول فرآیند تولید برای ۱۵ ثانیه در معرض دمای حداقل ۷۵ درجه سلسیوس قرار می‌گیرد که آلودگی احتمالی را از بین می‌برد.

کارشناس بهداشت با بیان این‌که میزان دما برای شیر استریلیزه نیز به مراتب بیشتر است، افزود: در مجموع تمامی لبنیات بسته‌بندی و صنعتی که از شیر پاستوریزه تهیه می‌شوند همچون ماست، پنیر، خامه و بستنی را با اطمینان کامل مصرف کنید، البته بعد از خرید بسته‌بندی آن ها نیاز به شست‌وشو با آب و مایع شوینده دارد.

وی درباره نحوه مصرف تخم مرغ در زمان شیوع کرونا بیان کرد: برای مصرف محصولاتی همچون تخم‌مرغ نکات بهداشتی را رعایت کنید، بدین صورت که در صورت تمایل به آب‌پز کردن، حتما به مدت کافی در معرض گرما قرار دهید تا کاملا پخته شود، تخم مرغ نیمرو جای نگرانی ندارد چون گرمای کافی می‌بیند.

احمدیان احتمال آلودگی نان‌های کاملاً صنعتی را نیز نزدیک به صفر اعلام و تصریح کرد: نان‌های کاملاً صنعتی که همگی بسته‌بندی شده، آلوده نیستند.

کارشناس بهداشت استفاده از نان سنتی را در صورت گرما دادن کافی، پیش از استفاده، بدون مشکل خواند و افزود: در این قبیل نان‌ها بعد از فرآیند پخت، احتمال آلودگی از طریق محیط پخت و عرضه وجود دارد.

احتمال انتقال آلودگی از فرآورده‌های غذایی غیرصنعتی

وی انتقال آلودگی از فرآورده‌های غیرصنعتی را محتمل دانست و گفت: در این دوران مردم بر خرید و مصرف آبمیوه‌های باز، لبنیات غیر پاستوریزه سنتی همچون شیر، پنیر، خامه و بستنی اصرار نداشته باشند.

احمدیان با بیان این‌که مصرف فرآورده‌های صنعتی پروبیوتیک همچون ماست و پنیر و مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند برای بدن و تقویت سیستم ایمنی مفید باشد، تصریح کرد: در کنار محصولات پروبیوتیک یا فراسودمند، مصرف ترکیبات بیواکتیو یا زیست فعال موجود در مواد غذایی طبیعی به ویژه میوه‌ها و سبزی‌های تازه و همچنین ادویه‌هایی مانند زعفران، زنجبیل، دارچین و زردچوبه را نیز به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

کارشناس بهداشت ادامه داد: ویروس کرونا در گوشت حیوان بیمار و با گوشت حیوان سالم آلوده شده با ویروس، پس از پخت در دمای بالای ۷۰ درجه سانتی‌گراد و بالاتر از بین می‌رود و دیگر خطر بیماری‌زایی ندارد، خانواده ویروس‌های کرونا نسبت به سرما و انجماد قوی هستند و حتی در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد باقی می‌مانند.

وی با تأکید بر شستن کامل دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی کردن تمامی سطوح نظیر تخته گوشت، چاقو و سطح آشپزخانه قبل و بعد از فرآوری گوشت، اضافه کرد: جداسازی محل قرار دادن گوشت‌های خام و غذاهای پخته و استفاده از ظروف دربسته برای نگهداری هر یک از مواد ضروری است.

همه چیز درباره ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها

مریم یزدانی، کارشناس بهداشت محیط با اشاره به اهمیت ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها گفت: در مرحله اول سعی کنید میوه و سبزیجاتی را انتخاب کنید که ظاهری سالم و بدون پوسیدگی داشته باشند، پس از ورود به منزل کیسه‌های میوه و سبزی را در جایی مخصوص و دور از دسترس کودکان قرار دهید، به‌گونه‌ای که تماسی با سایر وسایل منزل نیز نداشته باشند.

کارشناس بهداشت محیط با بیان این‌که در مرحله دوم که یک مرحله قبل از ضدعفونی کردن سبزیجات است باید سبزی‌ها پاک شوند، افزود: برگ‌های زرد و گندیده شده را جدا کنید، چوب و گل و لای را از سبزیجات جدا کنید، روی سبزیجات پاک شده آب بگیرید و تا گل و لای سطحی از روی آن‌ها پاک شود و بعد به سراغ مرحله سوم ضدعفونی کردن سبزیجات بروید.

وی با اشاره به این‌که در مرحله سوم که مرحله ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات است باید با دقت و نیز با رعایت اصول بهداشتی انجام شود، بیان کرد: کرونا از دسته ویروس‌هایی است که با مواد شیمایی از بین می‌رود پس بهتر است در این مدت از مواد شیمایی برای ضدعفونی سبزیجات استفاده کنید؛ به مقدار یک تا سه قطره مایع ظرفشویی را در هر یک لیتر آب بریزید و میوه و سبزیجات را به مدت ۲ تا ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید و بعد آبکشی کنید؛ تا حد امکان از ظرف یا تشت جداگانه برای شست‌وشو استفاده شود.

میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهید

یزدانی با بیان این‌که با اتمام عملیات ضدعفونی کردن میوه و سبزی، کیسه‌های پلاستیکی را دور انداخته و سینک و محل قرار دادن کیسه‌های خرید را شسته یا ضد عفونی کنید، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهید و در صورتی که پس از شست‌وشو ‌ را خرد کرده‌اید در ظرفی با درب بسته در یخچال بگذارید.

کارشناس بهداشت محیط عنوان کرد: با اتمام کار دستگیره درب یخچال را ضدعفونی کنید و به یاد داشته باشید مصرف میوه و سبزی خام در بیرون از منزل در این روزهای کرونایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ر/

منبع: فارس

کلیدواژه: ویروس کرونا ضدعفونی سبزیجات غذاهای کبابی لبنیات بسته بندی ضدعفونی کردن سبزیجات کارشناس بهداشت بین می رود مواد غذایی توصیه می شود میوه و سبزی بسته بندی تخم مرغ میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۸۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد!

     گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد! 

ژست خودمانی جواد عزتی در کنار دو بازیگر زن معروف


عکسی از سال ۹۴ که داغ دلتان را تازه می‌کند


کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور مسترد شد
عکس جذاب و هنری بازیگر زن سریال زخم‌کاری


مجرم خطرناک اشتباهی برادر رقیب عشقی‌اش را کشت
با رعایت این ۴ نکته ساده، عمرتان را ۶ سال افزایش دهید!


تصویری غم‌انگیز از یک پلنگ ایرانی که حالمان را گرفت


تصویری دیده نشده از داریوش مهرجویی که لیلا اوتادی رو کرد!


این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند


تفاوت عجیب قیمت خودرو در ایران و امارات


۸ وسیله حمام که باید فورا دور بیندازید!


تصویری غم‌انگیز از علی انصاریان که احتمالا ندیده‌اید


مواد غذایی مفیدی که اسمشان بد در رفته است
وقتی ترور امام جمعه مشهد شکست خورد


۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند


مصرف کیک و بیسکوئیت‌ را به این دلیل قطع کنید
خواص عجیب و غریب آب پیاز که خبر ندارید


سه رفتاری که شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند


کسانی که زود عصبانی می‌شوند سراغ این دمنوش بروند


دیگر خبرها

  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • امحای ۲ تن مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • آموزش ساخت پمپ آب قوی با مواد اولیه ساده و ارزان در خانه (فیلم)
  • راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد!
  • معدوم‌سازی بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد در میرجاوه