Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:31:14 GMT

فرماندار: گشودن دریچه‌های سد بارزوی شیروان ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۳۰۰۸۹

فرماندار: گشودن دریچه‌های سد بارزوی شیروان ضروری است

امین رضا مرآتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش های بهاری در روزهای آینده ادامه خواهد یافت و بر این اساس باید نسبت به ظرفیت سازی برای ذخیره سیلاب ها، تخلیه رسوبات سیلابی و جلوگیری از انسداد مجاری آبگیری سد و وارد آمدن خسارت به سازه، دریچه تخلیه کننده زیرین سد گشوده شود.

وی گفت: در همین راستا با توجه به افزایش آب خروجی سد در روزهای آینده، روستاهای واقع در پایین دست و مسیر خروجی سد باید آمادگی های لازم را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرآتی افزود: با توجه به اینکه سالهاست دریچه های پایینی سد برای لایروبی باز نشده، اکنون لازم است تا برای جلوگیری از بروز مشکل این دریچه ها گشوده شود چرا که در غیر این صورت ممکن است خسارات زیادی به سد وارد شده و هزینه های بسیاری به بار آید.

سرپرست امور منابع آب شیروان اخیرا گفته بود: بارندگی‌های سال جاری ۱.۵ میلیون مترمکعب به حجم آب مخزن سد بارزوی این شهرستان افزوده است.

بهزاد بهلولی چند روز پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان بارندگی های این شهرستان از ابتدای امسال ۷۰ میلی متر بوده است و بیشتر حجم افزوده شده به مخزن سد شیروان مربوط به سیلاب های هفته اخیر است.

وی با بیان اینکه هم اینک حجم آب مرده سد بارزو ۸ میلیون مترمکعب است، گفت: در حال حاضر ۴۴ میلیون مترمکعب آب در سد بارزو ذخیره شده است اما ۵۰ درصد ظرفیت این سد همچنان خالی است.

سد بارزوی شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

سد بارزو در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

برچسب‌ها بارش باران خراسان شمالی سیل شیروان سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بارش باران خراسان شمالی سیل شیروان سازمان هواشناسی بارش باران خراسان شمالی سیل شیروان سازمان هواشناسی میلیون مترمکعب میلیون متر سد بارزو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۰۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته، بیش از پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی استان مهار و ذخیره‌سازی شد.

عباس سارانی امروز (شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه) درپی بارندگی‌های اخیر در استان، بیان کرد: سد مخزنی رزه درمیان با دو میلیون و ۹۸۰ هزار مترمکعب، سد سیاهو سربیشه با یک میلیون و ۸۰ هزار مترمکعب و سد نهرین طبس با ۶۰۰ هزار مترمکعب بیشترین ورودی روان‌آب‌ها را داشتند.

وی ادامه داد: از پنجشنبه تا کنون، یک میلیون مترمکعب رواناب در سدهای تغذیه مصنوعی شوسف، چهارفرسخ و سید علی شهرستان نهبندان مهار و جمع‌آوری شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: هشت سد مخزنی با ظرفیت ذخیره‌سازی ۷۵ میلیون مترمکعب روان‌آب در استان وجود دارد که از ابتدای این سال آبی تا کنون ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار مترمکعب روان‌آب در این سدها ذخیره شده است.

وی افزود: اکنون از ظرفیت ۷۵ میلیون مترمکعب سدهای مخزنی استان ۳۰ درصد معادل ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شده است و برای ذخیره‌سازی سیلاب و روان‌آب در سدها مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • بارش باران و جاری شدن روان‌آب در خراسان شمالی
  • جاری شدن روان‌آب در خراسان شمالی
  • جاری شدن روان‌آب در چند شهر خراسان شمالی
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • افتتاح موزه عبرت در شیروان + فیلم
  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • نمایشگاه موزه عبرت ایران در شیراون افتتاح شد
  • دیدار پرسپولیس و سپاهان از دریچه دوربین ایسنا
  • سومین دور مسابقات کشتی با چوخه در شیروان برگزار شد