Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو فراکسیون کارگری مجلس گفت: دولت و نماینده دولت هم در جلسه شورای عالی کار حضور داشت متاسفانه سنگینی کفه ترازو دولت به سمت کارفرمایان بوده است و کمتر به قشر کارگری توجه شد

حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و قرچک و عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، با بیان اینکه کارگران واقعا در شرایط سختی قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: با این اتفاقات کرونایی که منجر به تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی یا کاهش فعالیت آن‌ها شد اولین متضررهای این اتفاق کارگران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به این اتفاقاتی که افتاد و به ویژه تورم بسیار بالا در کشور که به بیش از ۱۰۰ درصد می‌رسد شرایط زندگی را بر همه و به ویژه کارگران سخت کرده است.

عضو فراکسیون کارگری مجلس گفت: متاسفانه هزینه‌ها و مخارج زندگی دو برابر یا چند برابر شده است و اتفاقات کرونایی و تعطیلات مزیدی بر علت شد تا شرایط بر کارگران سخت بشود.

نقوی حسینی با اشاره به سال‌های گذشته که روند شرایط اقتصادی با ثبات تر بوده است، بیان داشت: در آن شرایط هم به کارگران بی توجهی هایی شد و دستمزدهای این قشر از جامعه با کم لطفی دولت و دولت ها مواجهه بود.

وی تصریح کرد: انتظار هست دولت، مجلس و نهادهای موثر بنشینند و به یک طرح جامعی برای کارگران برسند؛ امسال را نمی توان همانند سال های گذشته، شورای عالی کار بنشیند و یک نرخ ۱۵ و ۲۰ درصدی برای افزایش حقوق کارگران تعیین کند و بعد در مصاحبه ها بگویند که مشکل کارگری حل شده است به هیچ وجه مشکلات کارگری با این افزایش‌های ۱۵ و ۲۰ درصدی حل نمی‌شود.

عضو فراکسیون کارگری تاکید کرد: دولت و نماینده دولت هم در جلسه شورای عالی کار حضور داشت متاسفانه سنگینی کفه ترازو دولت به سمت کارفرمایان بوده است و کمتر به قشر کارگری توجه شد مثلا کف حقوقی را برای کارگران در نظر گرفته اند این مبلغ صرف پول آب، برق، گاز و خدمات عمومی یک کارگر هم نمی شود پس سایر خدمات خود و خانواده را چگونه تامین کند.

نقوی حسینی افزود: متاسفانه با این مبلغ، یک کارگر نمی تواند رفاه اولیه خود را تامین کند چه برسد بخواهد به رفاه ثانویه فکر کند حتی این وعده هایی که به کارگران داده‌اند مثلا بن خرید به مبلغ ۴۰۰هزار تومانی یا مبلغ ۱۸۰ هزار تومانی برای مسکن در نظر گرفته‌اند که اگر هیئت دولت این وعده‌ها را تصویب هم بکند مشکل آنچنانی از یک کارگر حل نخواهد کرد.

وی بیان داشت: ما به عنوان فراکسیون کارگری معتقد هستیم با کف حقوقی زیر ۳میلیون تومان یک زندگی حداقلی می‌توان کرد با مبلغ حقوقی زیر ۳ میلیون به پایین نمی شود زندگی کرد.

این نماینده مجلس عنوان داشت: با این رقم هایی که توسط شورای عالی کار مصوب شده است واقعا یک کارگر نمی تواند شرایط حداقلی زندگی را تامین کند پیشنهاد فراکسیون کارگری به دولت و کارفرمایان این است که باید خارج از این فرمول هرساله برای جامعه کارگری تصمیم گیری بشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین گفت: دولت باید بداند که نباید بهانه دست عناصر معاند و ضد انقلاب بدهد تا با ترفندهایی از جمله مبلغ پایین دستمزد، کارگران عزیز و زحمت کش این کشور را تحریک کنند و از اعتراضات این قشر سواستفاده کرده و بر روی اعتراضات کارگران موج سواری کنند که این مورد هم بر روی امنیت و هم مسائل سیاسی کشور تاثیرگذار است.

نقوی حسینی افزود: پس رسیدگی به مشکل کارگران، هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ اجتماعی بسیار مهم است گرچه کارگران این کشور همیشه پا به رکاب انقلاب و نظام بوده اند و همیشه در خط مقدم دفاع از آرمان ها بوده اند اما وقتی فشار اقتصادی بر روی آنها زیاد بشود و نتوانند تامین مخارج زندگی کنند و به تعبیری شرمنده خانه و خانواده خود بشوند قطعا فریادشان بلند خواهد شد و این مورد به امنیت کشور لطماتی وارد می‌کند.

وی در پایان بیان داشت: فراکسیون کارگری حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد و مذاکرات جدی فراکسیون و نتایج آن در این زمینه به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی فراکسیون کارگری دستمزد کارگران دولت عضو فراکسیون کارگری شورای عالی کار نقوی حسینی یک کارگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۱۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در آستانه روز کارگر، شرایط معیشت این قشر زحمتکش حالا به یکی از مهمترین مسائل روز جامعه تبدیل شده است.

اما کلاف سردرگم دستمزد به جایی رسیده است که علی دهقان‌کیا، فعال کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: ما تنها درخواستی که از دولت داریم این است که به قانون عمل کند. نارضایتی کارگران از عدم عمل به قانون نشات می‌گیرد. در سال جاری شورای عالی کار مصوبه‌ای داشت که در آن حداقل حقوق را ۳۵ درصد و دیگر سطوح را ۲۲ درصد به اضافه ۶۹۷ هزار تومان افزایش یافت.  

وی ادامه داد: عنوان می‌کنند که افزایش حقوق کارگران موجب تورم خواهد شد، اما در سال ۱۴۰۱ که حداقل دستمزد ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد، تورم در آن سال ۴۶.۳ درصد شد که از این طریق سفره کارگران ۱۰ درصد ترمیم شد؛ اما در سال ۱۴۰۲ که حداقل دستمزد ۲۷ درصد افزایش یافت، ما حدود ۴۳ درصد تورم داشتیم. پس می‌توان نتیجه گرفت که دستمزد ارتباطی با تورم ندارد.  

این پیچیدگی‌ها باعث شد که ما در پادکست دستمزد به بررسی این دغدغه اقتصادی - اجتماعی بپردازیم. با اولین قسمت از این پادکست با عنوان "معمای تعیین دستمزد کارگری" همراه باشید.

دانلود صوت اصلی کد صوت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • توضیحات وزیر کار درباره افزایش بیمه کارگری
  • آمادگی استان جهت واگذاری زمین به کارگران دارای شرایط
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • کارگران و کارفرمایان دو بال سخت‌کوش تولید هستند
  • تجلیل از کارگران نمونه استان سمنان
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • انجام ۷ هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری