واکنش سفارت چین در قرقیزستان به فتنهانگیزی جدید «رادیو آزادی»
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۳۱۵۴۵
سفارت چین در قرقیزستان در پیامی رسمی مطالب اخیر شعبه قرقیزی «رادیو آزادی» درباره نگاه «پکن» به زمینهای قرقیزستان را شایعه و فتنه خواند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، سفارت چین در قرقیزستان در پیام رسمی مطالب اخیر شعبه قرقیز رادیوی «آزادی» درباره نگاه «پکن» به زمینهای قرقیزستان را شایعه و فتنه خواند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این پیام آمده است: هفته جاری در سایت شعبه قرقیزی رادیوی «آزادی» و برخی رسانههای محلی مطالب مختلف با تیترهای مانند «تهدیدات چین» و «حمله اقتصادی چین» منتشر شده که این مطالب برای خراب کردن روابط دوستانه بین مردمان قرقیز و چین تلاش میکنند.
چنین اقداماتی در اواسط شیوع ویروس «کرونا» انجام میشود این مؤسسهها دنبال منافع شخصی خود بوده و منافع مردمان قرقیزستان و چین را نقض میکنند.
در طول تاریخ قرقیزستان و چین همسایه و دوست بودند و جاده ابریشم نماد دوستی بین مردمان 2 کشور است.
چین یکی از نخستین کشورهای جهان است که استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک را بین «پکن» و «بیشکک» برقرار کرد.
قرقیزستان نخستین کشور منطقه که به طور کامل مرزهای مشترک با چین را علامتگذاری کرد و سند نهایی در این زمینه در سال 1996 به امضا رسید.
قرقیزستان و چین موضوعهای مورد اختلاف ندارد و طبق توفقنامه همکاری سال 2002 بین کشورها روابط سودمند و متقابل با توجه به منافع مردمان قرقیز و چین توسعه میشود.
در ماه ژوئن سال گذشته «سی جین پینگ» رئیس جمهور چین از قرقیزستان بازدید کرد و در قالب این سفر اسناد جدید برای توسعه همکاری استراتژیک تصویب شد.
قرقیزستان یکی از نخستین کشورهای منطقه است که از پروژه «یک مسیر یک کمربند» حمایت کرد و 2 کشور برنامههای مهم در زمینه حملونقل، انرژی، توسعه دیگر زیرساختها را اجرا کردند و آنان نقش مهم در توسعه اقتصاد قرقیز دارند.
در حال حاضر مردمان قرقیزستان و چین در همکاری با همدیگر با شیوع کرونا مبارزه میکنند و این موضوع در گفتوگوی رهبران 2 کشور مورد بررسی قرار گرفت که آنها بار دیگر تأکید بر همکاری همه جانبه کردند.
به ابتکار دولت قرقیز تردد قطارها و کامیونها در مرزهای مشترک مجددا راهاندازی شد و ویروسشناسان چین به تازگی وارد قرقیزستان میشوند.
علاوه بر این سرمایهگذاران چین در قرقیزستان کمکهای مالی را جمع کرده آن منابع مالی را به دولت قرقیز منتقل دادند.
همچنین دولت قرقیزستان هنگام بزرگترین اوج کرونا نیز به چین کمک کرده بود که مبارزه با کرونا همکاری 2 کشور را تقویت کرد.
شاعیهها و اطلاعات غیرواقعی منع دوستی بین 2 کشور نمیشود که قرقیزستان و چین توانایی کافی برای شکست برنامههای فتنه انگیزان و ادامه توسعه مشارکت استراتژیک را دارند.
شایان ذکر است که هفته جاری در سایت شعبه قرقیزی رادیوی آزادی مطالب درباره نگاه چین نسبت به زمینهای قرقیز منتشر شد.
در آن مطالب گفته شده بود که پکن زمینهای قرقیزستان را زمینهای چینی میداند و به این دلیل سیاست ضد مردم قرقیز اجرا میکنند.
تمام نهادهای آمریکایی در قرقیزستان تلاش برای گسترش چین هراسی در این کشور انجام میدهند که در نتیجه اینگونه اقدامات چند پروژه بزرگ در زمینه اسختراج طلا و ساخت مرز لجیستیکی لغو شد.
هدف گسترش چین هراسی متوقف کردن پروژه یک مسیر یک کمربد و برنامههای مختلف مربوط به آن است که اجرایی پروژه مذکور نفوذ آمریکا در منطقه را به طور قابل توجه کاهش میدهد.
انتهای پیام/ح
منبع: فارس
کلیدواژه: چین قرقیزستان آزادی توسعه چین در قرقیزستان قرقیزستان و چین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۱۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خنثیسازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند تا از فتنهای عظیم جلوگیری کنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امام صادق علیهالسلام یکی از پر تنشترین و پر هیاهوترین دوران تاریخ اسلام محسوب میشود. وجود مکاتب مختلف فکری، تنشهای سیاسی بین حکام بنی امیه و بنی العباس، و همچنین محصوریت و مظلومیت شیعیان به دلیل بروز اختناقات سیاسی ـ امنیتی بخشی از مسائل مربوط به آن دوران است.
در این بین آنچه که سبب بروز رخنه و فتنهای عمیق برای ضربه زدن به جریان تمدنی دین مبین اسلام بود، رویش مدعیان دروغین مهدویت بود که اتفاقاً از دل جریان عباسیان بر آمد؛ زیرا آنها برای مشروعیتبخشی به خلافت خود و جلب رأی عمومی، دست به جعل و تحریف روایات زدند و بر خلاف روایات صحیحی که نسل مهدی(عج) را به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین میرسانند، روایاتی جعل کردند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را از نسل عباس، عموی پیامبر معرفی میکرد، از جمله این روایات، حدیث خُزاعی است که گفت المَهدیُّ مِن وُلدِ العَباس؛ مهدی از فرزند عباس است.
افزون بر اینکه فضای فکری و جوّ قالب بر مردم در سالهای پایانی حکومت بنیامیه به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنیامیه دست به قیامهای متعددی زدند که در این بین موضوع جانشینی یکی از خاندان رسول خدا به عنوان مهدی (عج) از جایگاه ویژهای برخوردار بود؛ از مهمترین این قیامها میتوان به قیام زید بن علی، قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان و قیام نفس زکیه اشاره کرد.
تعمیق باورهای مهدویت و مبارزه با مدعیان دروغین در سیره امام صادق(ع)در چنین شرایطی است که امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند. در این راستا احادیث متعددی را درباره موضوع مهدویت بیان فرمود تا از تحریف واقعیت جلوگیری شود. از یک سو به بیان شکل و شمایل و نام امام زمان و انتساب ایشان به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله میپرداختند تا مهدی واقعی از مهدی دروغین شناخته شود و از دیگر سو به زمان ولادت آن حضرت در آینده اشاره میکردند تا جایگاه مدعیان دروغین مهدویت را متزلزل کنند و از طرفی، به تبیین عصر غیبت و دوران آخرالزمان میپرداختند تا نشان دهند هنوز زمان زیادی تا ظهور آن دوران باقی مانده است. دستهای از روایات هم خاصّ شیعیان برای مواجهه صحیح با جریان مهدویت و فتنههای آخرالزمان و ارائه تبیین صحیح نسبت به عصر غیبت، دوران قیام امام و عصر ظهور بود.
عبرتی آخرالزمانی از تاریخ امام صادق (ع) / چرا خداوند به دولتها فرصت حکومت میدهد؟در ادامه سه نمونه از این احادیث را میخوانیم:
امام صادق علیه السلام درباره خصوصیتهای ظاهری امام عصر عجل الله تعالی فرجه فرمود: «لَیْسَ بِالطَّوِیلِ الشَّامِخِ وَ لَا بِالْقَصِیرِ اللَّازِقِ بَلْ مَرْبُوعُ الْقَامَةِ مُدَوَّرُ الْهَامَةِ وَاسِعُ الصَّدْرِ صَلْتُ الْجَبِینِ مَقْرُونُ الْحَاجِبَینِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ کَاَنَّهُ فُتَاتُ الْمِسْکِ عَلَی رَضْراضَةِ الْعَنْبَرِ؛ دراز قامت متکبر و کوتاه قامت چسبیده [به زمین کوتوله] نیست، بلکه میان قامت است، سیمایی گرد، سینهای فراخ، پیشانی ای باز و ابروانی به هم رسیده دارد و خالی بر گونه راست اوست، چون دانه مشک که بر قطعه عنبر ساییده شده است.»
همچنین در روایتی دیگر درباره لزوم وجود حجت خدا در زمین و ضرورت ملازمت با او فرمود «مَا تَرَکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْضَ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قُبِضَ آدَمُ ع یَهْتَدِی بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ نَجَا حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ خدای عزوجل از آن زمان که حضرت آدم (ع) از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام رها نکرد، تا مردم به واسطۀ او به سوی خدای عزوجل هدایت شوند و امام، حجت بر بندگان است، کسی که از او دست بردارد، گمراه شده و آنکسی که ملازم او باشد، رهایی یافته است، این حقی است بر خدای عزوجل.» (کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق) ج1، ص221)
یا در یک روایت با موضوع ارائه تبیین رفتاری در دوران غیبت امام فرمود: «مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ ... َ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یَجِیءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْس»؛ یعنی چقدر صبر همراه با انتظار فرج خوب و زیباست ... بر شما باد بر صبر کردن. جز این نیست که فرج (قائم) در هنگام ناامیدی فرا میرسد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص645)
تمام این دست از احادیث تنها گوشهای از اقدامات آشکار امام در راستای مهدویت و امر ظهور بود که همین امر سبب شد تا شیعیان به فتنه نیفتند و از مسیر حقیقی منحرف نشوند؛ چرا که هرگونه انحراف در شیعیان عصر امام، مساوی بود با انحراف شیعیانی که بناست در عصر غیبت با همان احادیث رسیده از صحابه و یاران عترت در زمینه فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و معارف بر حق ایشان، عصر غیبت را با کمترین آسیب سپری کنند.
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/