Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:52:21 GMT

تولید فرش دستبافت در استان اردبیل افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۳۱۵۷۳

تولید فرش دستبافت در استان اردبیل افزایش یافت

مالک اژدر حسنی روز جمعه در بازدید از کارگاه‌های تک‌بافت فرش‌های دستی خلخال افزود: بیش از ۵۰ هزار بافنده فرش دستبافت در این استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۳۳ هزار نفر دارای شناسنامه فعالیت در صنعت تولید فرش هستند.
وی با بیان اینکه میزان تولید بافندگان فرش استان هم اکنون به ۹۰ هزار متر مربع در سال می رسد، اظهار داشت: امسال هدف گذاری اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستبافت استان حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان در صنعت فرش است و تلاش می‌شود با بکارگیری سیاست‌های کاری جدید میزان تولید فرش دستباف استان به ۱۲۰ هزار متر مربع افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از تصویب قانون بیمه تامین اجتماعی فرشبافان دستبافت در مجلس شورای اسلامی در سال قبل خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این قانون در سال جاری و تامین اعتبارات مورد نیاز زمینه برای بیمه بافندگان فرش از پس از هفت سال توقف در این کار فراهم خواهد شد.
حسنی اظهارداشت: بیش از ۱۰ هزار بافنده فرش در مناطق مختلف این استان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و از سال ۹۳ تاکنون به علت قطع اعتبارات بیمه‌ای ، بیمه فرشبافان متوقف شده است.
وی به قدمت بالای تولید فرش در این استان و تنوع تولیدکنندگان در مناطق روستایی ، عشایری و شهری اشاره کرد و افزود: اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش با همراهی سازمان صنعت ، معدن و تجارت و مجموعه‌های حمایتی و نیز بکارگیری روش‌های جدید حمایتی برای پوشش بیمه‌ای بافندگان ، ارائه تسهیلات بانکی ، تامین مواد اولیه تولید ، بازاریابی و فراهم‌سازی حضور بافندگان و تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی تلاش می‌کند.
او از خلخال به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ تولید فرش دستبافت بویژه فرش‌های ابریشمی نفیس یاد کرد و گفت: بیش ۲ هزار نفر بافنده شناسنامه‌دار بصورت تک‌بافت و یا کار در کارگاه‌های متمرکز فرشبافی فعالیت دارند.
او اظهارکرد: در ۲ دهه ۷۰ و ۸۰ تعداد فرشبافان این شهرستان بیش از چهار هزار نفر بود که این میزان به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر فعلی کاهش یافته است.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستبافت استان اردبیل همچنین گفت: فرش دستبافت ابریشمی تولیدی خلخال متفاوت از فرش‌های تولیدی سایر مناطق استان اردبیل بوده و جایگاه ویژه‌ای در بازارهای داخلی کشور و کشورهای اروپایی دارد.

 وی گفت: فرش‌های بافته شده توسط هنرمندان فرشباف خلخال از لحاظ کیفیت، رنگ، مرغوبیت، درج شمار و نقشه‌های بکار رفته در بافت فرش از بهترین فرش‌های دستبافت تولیدی کشور و جهان بوده و به عنوان یک برند و هویت ایرانی در سطح بین‌المللی شناخته شده است.
او اضافه‌کرد: در صورت فراهم کردن زمینه صادارت بدون واسطه فرش صنعتگران خلخال تحول بزرگی در رونق اقتصادی دست‌اندرکاران این صنعت ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر بسیاری از مشاغل جامعه و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی متمرکز ۲ نفر و بیشتر افزود: بیشتر فعالیت‌های تولیدکنندگان تک‌بافت فرش دستی  خانگی در استان همچنان به قوت خود باقی بوده و فرصت بدست آمده از خانه ماندن سطح فعالیت‌های مربوط به تولید فرش‌های دستبافت را افزایش داده است.

برچسب‌ها فرش ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرش ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردبیل فرش ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردبیل بافندگان فرش فرش دستبافت تولید فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته

ایسنا/اردبیل رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته گفت: استان اردبیل مهد پرورش زنبور عسل است و رتبه چهارم کشوری را در تولید عسل دارد.

نوبخت اژدری ۱۱ اردیبهشت در جلسه منتخبین جدید هیات مدیره تعاونی زنبورداری گفت: استان اردبیل مهد پرورش زنبور عسل است و رتبه چهارم کشوری را در تولید دارد.

اژدری با بیان اینکه در سال گذشته ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل از زنبورستانهای استان برداشت شده است، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات گردآوری شده، در استان اردبیل بیش از ۵۰۲ هزار و ۹۶۹ کلنی زنبور عسل مدرن با میانگین تولید ۱۴.۷ کیلوگرم عسل و میانگین تولید در کلنی های سنتی ۶.۷ کیلوگرم عسل می باشد.

این مقام مسئول افزود: تعداد کل زنبورستان‌های این استان را بر اساس اطلاعات آماری انجام شده ۳ هزار و ۷۱۴ زنبورستان شمارش شده و افراد شاغل در این زنبورستان‌ها ۶ هزار و ۲۴۳ نفر بر اساس تعداد کلنی می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل قطب کشاورزی است و ۳۵ درصد اشتغال به این بخش مربوط می شود و بیانگر این است که یک سوم اشتغال وابسته به بخش کشاورزی است اما متأسفانه فرهنگ تعاون در این استان زرخیز جای خود را باز نکرده است.

انتهای پیام
 

دیگر خبرها

  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در کردستان
  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰درصد مودم‌های پروژه فیبرنوری
  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰ درصد مودم‌های فیبر نوری
  • دیدار فرمانده سپاه لرستان با جامعه کارگری
  • ۱۲۵ هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند
  • شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد
  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود