Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان به تازگی آشکارسازی ابداع کرده‌اند که بدون نیاز به منبع تغذیه خارجی، فوتون‌های اشعه ایکس را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، دانشمندان آمریکایی نمونه اولیه ردیاب اشعه ایکسی را طراحی کردند که تحولی در تصویربرداری پزشکی ایجاد خواهد کرد؛ ضمن اینکه کمتر از دستگاه‌های دیگر افراد را در معرض اشعه قرار می‌دهد و خطرات سلامتی کمتری دارد و به غیر از اینها، تصویر‌های واضح‌تری نیز نسبت به دستگاه‌های کنونی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته دانشمندان، مواد پروسکایت در قلب این نمونه اولیه به کار رفته است که با تکنیک‌های کم هزینه تولید می‌شود. پروسکایت (Perovskite) با فرمول شیمیایی CaTiO۳ از مجموعه کانی‌هاست و رادیواکتیویته کامل که با افزایش ادخال‌ها کاهش می‌یابد.
نتیجه این کار، یک آشکارساز مقرون به‌صرفه، بسیار حساس و قدرتمندی است که مطمئنا کاربرد‌های پیش‌بینی نشده دیگری به غیر از دستگاه‌های آشکارساز کنونی خواهد داشت.
در این آشکارساز، ساختار ساخته شده از فیلم نازکی که از پروسکایت ساخته شده، جایگزین فناوری مبتنی بر سیلیکون می‌شود و همین امر موجب می‌شود که حساسیت آن نسبت به آشکارساز‌های معمولی مبتنی بر سیلیکون صد برابر شود. با این حال، نکته اصلی این آشکارساز آن است که برای تولید سیگنال‌های الکتریکی در واکنش به اشعه ایکس به هیچ منبع برق خارجی نیاز ندارد.
همانطور که گفته شد، آشکارساز‌های پروسکایت حساسیت بالایی دارند و به همین دلیل می‌توانند در تصویربرداری در حوزه دندانپزشکی و پزشکی مورد استفاده قرار گیرند که در آن‌ها نیاز به تصویربرداری بخش کوچکی از بدن دارد. در نتیجه افراد کمتر در معرض اشعه قرار می‌گیرند و خطرات کمتری نیز برای افراد خواهد داشت. علاوه براین، آشکارساز‌های پروسکایت بسیار نازک ساخته شده و همین امر موجب می‌شود که وضوح تصویر بیشتری داشته باشد و بسیار دقیق‌تر باشد و در نتیجه ارزیابی پزشکی و تشخیص بیماری نیز دقیق‌تر می‌شود.
با توجه به این ویژگی‌ها، آشکارساز‌های پروسکایت می‌توانند در اسکنر‌های امنیتی و تصویربرداری تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرند. از آنجا که پروسکایت سرشار از عناصر سنگین مانند سرب و ید است، پرتو‌های ایکس که بدون آشکار شدن از سیلیکون عبور می‌کنند، به راحتی در پروسکایت جذب و شناسایی می‌شوند. در نتیجه، پروسکایت به طور قابل توجهی نسبت به سیلیکون، به ویژه در تشخیص اشعه ایکس پرانرژی کارآمدتر عمل می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آشکارساز اشعه ایکس منبع تغذیه اشعه ایکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۱۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن

مجید صالحی امیر گفت: بیشتر شهر‌های استان مشکل چندانی در تامین اراضی مورد نیاز ساخت واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن نداشتند و تنها تامین بخشی از زمین‌های ۲ شهر همدان و ملایر برای ما بسیار مهم بود.

او با بیان اینکه ۸۶ درصد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان مربوط به شهر‌های همدان و ملایر هستند، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته بخش باقی مانده نیز با همکاری دستگاه‌های مختلف تامین خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: رتبه همدان در بخش‌های مختلف اجرای طرح نهضت ملی مسکن از ۳۱ کشوری به رتبه ۱۶ ارتقا یافت.

صالحی‌امیر گفت: با حمایت‌های انجام شده همدان در زمینه افتتاح و تحویل واحد‌های مسکن رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داد.

او گفت: هم اکنون تعداد واحد‌های در حال ساخت به ۳۳ هزار واحد مسکونی در بخش‌های مسکن حمایتی، روستایی و نهضت ملی مسکن رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • بانک آمریکایی «ریپابلیک فرست» اعلام ورشکستگی کرد
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • (ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • بومی‌سازی دستگاه مورد نیاز گلخانه‌های صنعتی
  • تامین زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن