Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد اخلاق با بیان‌اینکه شیعه باید با پرهیز از گناه حول محور ولایت با یکدیگر همدل و یکرنگ باشند تا زمینه ظهور امام عصر(عج) فراهم شود، گفت: در آخرالزمان، کربلا در ایام عاشورا و اربعین قبله دل‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی امروز (جمعه، ۲۹ فروردین ماه) به مناسبت ماه شعبان در مراسم دعای ندبه که در امامزاده عبدالله شهرری به صورت مجازی برگزار شد به سخنرانی پرداخت و گفت: در روایات زیادی بر همدلی و صمیمیت بین مومنان سفارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جامعه شیعه باید اهل همدلی، صمیمت و صله رحم باشد، تصریح کرد: شیعیان نباید تک روی کنید زیرا پیوند و جمع آنها را به ولی خدا می‌رساند تا به ظهور دست پیدا کنند.

 

وی با بیان اینکه شیطان همواره دنبال ایجاد فساد و جدایی بین مومنان است، اظهار کرد: کینه، اختلاف، بغض نسبت به سایر مومنان از وسوسه‌های شیطان است که آنها را تنها کرده و در نهایت به گمراهی بکشاند.

 

وی افزود: امیرمومنان امام علی(ع) همواره سفارش می‌کردند که ای مومنان از یکدیگر جدا نشوید زیرا خداوند جماعت را یاری می‌کند و کسانی که تنها بمانند به راحتی فریب شیطان را می‌خورند؛ حتی در طبیعت کوهنوردان همه کمرهای خود را به یکدیگر می‌بندند که اگر یکی از آنها افتاد به ته دره سقوط نکند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: در دنیای غرب که فرهنگ مادی بر مردم حاکم شده و فرهنگ الهی رواج نداشت  ده‌ها سال تکروی و فردگرایی در زندگی آنها حاکمیت پیدا کرد انسان ها از یکدیگر جدا و در نهایت تنها شدند؛ امروز در کشوری نظیر انگلستان یک وزارتخانه به نام وزارتخانه تنهایی وجود دارد که به امور افراد تنها رسیدگی می‌کند تا مشکلات فراوان آنها را برطرف کند، از ۶۰ میلیون جمعیت کشور انگلیس نزدیک ۹ میلیون نفر آن تنها زندگی می کنند که خسارت و عوارض فراوانی برای کشور ایجاد می‌کنند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروز تنهایی واقعیت تلخ دنیای مدرن است و افراد تحمل یکدیگر را ندارند با حیواناتی همچون سگ و گربه زندگی می‌کنند اما یکدیگر را تحمل نمی‌کنند، گفت: وقتی بحرانی همچون کرونا می‌آید با یکدیگر به ستیز مشغول شده و همدیگر را می‌درند برخلاف جامعه ایمانی که در بحران و مشکلات یکدیگر را یاری می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه تنهایی انسان‌ها از عوارض سنگینی است که شیطان دنبال آن است، ابراز کرد: در اسلام بسیار توصیه شده که نماز را به جماعت بخوانید، دعاهای دسته‌جمعی نزد خداوند بهتر پذیرفته می‌شود و رحمت او را نازل می‌کند، گاهی در جمع دلسوخته‌ای هست که به واسطه آن یک نفر خداوند به همه عنایت و رحمت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی افزود: در تشیع جنازه اگر چهل نفر با هم در نماز میت بگویند خدایا ما جز خوبی از او ندیدیم خداوند شهادت این چهل نفر را می‌پذیرد، تجمع و پیوند مومنان بسیار خاصیت دارد.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دعاهای قرآن همواره به جمع و نه به فرد توجه دارد، گفت: روح جمعی حاکم بودن بر بر مومنان در دین اسلام بسیار اهمیت دارد؛ آنان که برای دیگران دعا می‌کنند خداوند آن دعا را در حق خودشان مستجاب می‌کند.

 

وی افزود: متاسفانه در تاریخ اسلام این یکدلی و روح جمعی بین شیعیان نبود که سبب تنهایی، غربت، اسارت و شهادت ائمه معصومین(ع) شد، برای رسیدن ائمه(ع) به حکومت باید شیعیان با یکدیگر چنان همدل باشند که اموال خود را برای یکدیگر به راحتی بخشش کنند که اگر نیاز بود برای امام جان بدهند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه شیعه باید با پرهیز از گناه حول محور ولایت با یکدیگر همدل و یکرنگ باشد، تاکید کرد: اگر شیعیان همه با هم چنین باشند زمینه ظهور را فراهم می‌کنند. دنیاطلبی، قطع رحم، صمیمی نبودن شیعیان با هم مشکلات شیعیان است که سبب تاخیر در ظهور می‌شود.

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه امروز یکی از خیرات ویروس کرونا برای جامعه شیعه ایجاد همدلی بین آنان بود، گفت: پس از دفاع مقدس، دل‌های ما از یکدیگر فاصله پیدا کرد اما امروز دوباره مومنان گرد یکدیگر جمع شدند تا به مردم خدمت کنند.

 

وی با بیان اینکه آموزه‌های اهل‌بیت(ع) برای مردمی که بیش از هزار سال برای امام حسین(ع) سینه زدند با آمدن بلا سبب همدلی می شود، اظهار کرد: این رحم‌ها رحمت الهی را به دنبال دارد که می‌تواند به ظهور منتهی شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی افزود: یکی از عواملی که سبب نزدیک شدن دل مومنان حول محور ولایت می شود، وجود امام حسین(ع) است، در دوران دفاع مقدس آموزه‌های اسلام بروز و ظهور پیدا کرد امید که در جنگ بیولوژیک هم اینگونه باشد.

 

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: در آخرالزمان، کربلا در ایام عاشورا و اربعین قبله دل ها می‌شود، امام زمان(عج) بسیار دوست دارند که از جد ایشان یاد شود، آنچه امام زمان(عج) را خوشحال می‌کند توسل به اهل‌بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) است.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: حجت الاسلام عالی ظهور امام زمان عج زمینه سازی ظهور منتظران ظهور حجت الاسلام والمسلمین عالی استاد حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۲۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها

شهر ۲۰۰۰ ساله «تئوتیئواکان» در مکزیک زمانی یکی از بزرگ‌ترین مراکز شهری در جهان باستان بود و حالا به یکی از مقاصد محبوب گردشگران تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا،‌ «تئوتیئواکان» (Teotihuacan) که در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی «مکزیکوسیتی» امروزی واقع شده است، یکی از بزرگترین مراکز شهری جهان باستان بود و مشخص نیست چه کسی آن را بنا کرده است. این شهر در فاصله بین ۲۱۰۰ سال قبل (یعنی زمان که ساخت آن آغاز شد) تا حدود ۱۴۰۰ سال قبل (یعنی زمانی که وارد دوره افول شد و آتش‌سوزی رخ داد که خسارت بزرگی به جای گذاشت) رونق داشت. با این حال حتی با افول «تئوتیئواکان»، این شهر هرگز به طور کامل از بین نرفت و «آزتک»‌ها بعدها مرتبا برای اجرای مراسم‌هایی به این مکان مراجعه می‌کردند.

«لایوساینس» درباره این شهر باستانی نوشته است: مشخص نیست ساکنان «تئوتیئواکان»، این شهر و بناهای داخل آن را چه می‌نامیدند. نام کنونی این شهر را «آزتک»ها انتخاب کردند و معنای آن «مکانی که خدایان خلق شدند» است.

«تئوتیئواکان» در دوران اوج خود، یک مرکز شهری به مساحت ۲۰ کیلومتر مربع با جمعیتی معادل بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در برمی‌گرفت و تأثیرگذاری آن تا مرکز مکزیک و حتی گواتمالا مشهود بود.

این شهر با استفاده از یک طرح شبکه‌ای، سازماندهی شده بود و بسیاری از مردم در آنچه که محققان با نام «مجموعه آپارتمانی» عنوان می‌کنند، زندگی می‌کردند که چندین خانواده را شامل می‌شد. یک پروژه نقشه‌برداری باستان‌شناسی حدود ۲۲۰۰ مورد از این سازه‌ها را در داخل شهر شناسایی کرد و کاوش‌ها نشان داد که مصالح برخی متفاوت است و در ساخت برخی از آنها سنگ و گچ آهکی بیشتری استفاده شده است.

«خیابان مردگان»

خیابان اصلی شهر که امروز با نام «خیابان مردگان» شناخته می‌شود، در محور شمالی ـ جنوبی قرار دارد. طول این خیابان ۳.۲ کیلومتر است و سه مجتمع هرمی بزرگ را شامل می‌شود.

«هرم ماه»

در انتهای شمالی این خیابان، «هرم ماه» که برگرفته از یک نام آزتکی است، قرار دارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد این بنا در چند مرحله بین سال‌های ۱ تا ۳۵۰ پس از میلاد ساخته شده است. این بنا به عنوان یک سکوی کوچک شروع شد و در نهایت به یک هرم با ارتفاع ۴۶ متر تبدیل شد. سکوهای مرتفع آن احتمالاً برای تشریفاتی استفاده می‌شده است که مردم بتوانند از زمین هم شاهد آن باشند. در مقبره‌های مرتبط با این سازه، بقایای قربانی‌های انسان و حیوان همراه با اشیاء خاکسپاری مانند سنگ‌های ابسیدین کشف شده است.

در کمتر از نیم کیلومتری جنوب «هرم ماه»، «هرم خورشید» قرار دارد. این هرم با ارتفاع بیش از ۶۳ متر، یکی از بزرگترین سازه‌های ایجاد شده در دنیای جدید «پیشا کلمبیا» است که در حدود سال ۲۰۰ میلادی ساخته شده است.

در سال ۱۹۷۱، یک گروه باستان‌شناسان تونلی را در زیر هرم کشف کردند که ورودی آن در نزدیکی «خیابان مردگان» قرار داشت. آنها تونل را کاوش کردند و دریافتند که به یک اتاقک به شکل برگ شبدر منتهی می‌شود که متأسفانه در دوران باستان غارت شده بود. این غار احتمالاً برای انجام مراسم خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

کشف دیگری که اواخر سال گذشته اعلام شد، گنجینه کوچکی از هدایا بود که ممکن است به زمان شروع ساخت هرم بازگردد. در میان اقلام یافت‌شده یک نقاب مارپیچ سبز وجود داشت که ممکن است تصویرگر چهره یک فرد باستانی باشد.

«معبد مار پَردار»

«معبد مار پَردار» که به نام «La Ciudadela» نیز شناخته می‌شود، در جنوب «هرم خورشید» واقع شده است. نقطه کانونی این بنای تاریخی یک هرم شش پله‌ای کوچکتر از دو نمونه دیگر در «خیابان مردگان» است. دو مجتمع آپارتمانی واقع در نزدیکی آن نیز ممکن است محل سکونت اشراف‌زادگان شهر بوده باشند.

گمان می‌رود این هرم در قرن سوم پس از میلاد ساخته شده است. در این سازه سرهایی متناوب تصویرگر «کوئتزالکواتل»، خدای آزتک‌ها و موجودی هستند که به نظر می‌رسد «تلالوک» (Tlaloc)، دیگر خدای «آزتک»ها را به تصویر می‌کشد.

گور حدود ۲۰۰ نفر در نزدیکی این هرم کشف شده است. بسیاری از آنها مردان جوان بودند و پیشکش‌های کنار گورها نشان می‌دهد جنگجو بودند. این نکته که بسیاری از آنها با مچ‌های ضرب‌دری در پشت کمر پیدا شدند، نشان می‌دهد آنها را بسته بودند و به دلایلی قربانی شده‌اند. زنان جوان و چند مرد مسن نیز به همراه پیشکش پیدا شدند.

هنرهای نقش بسته روی دیوار

«تئوتیئواکان» به خاطر نقاشی‌های دیواری رنگارنگش شهرت دارد. آنها را می‌توان در بسیاری از مجتمع‌های آپارتمانی شهر و همچنین در ساختمان‌های دیگری که به عنوان کاخ‌ها و معابد شناخته می‌شوند، پیدا کرد. در میان نقوشی که می‌توان دید، تصاویری از خدای طوفان آزتک‌ها و همچنین خدایی است که محققان آن را «الهه بزرگ» می‌نامند. نقوش دیگر شامل پرندگان، پلنگ، جغد و مارِ پردار است.

با بررسی برخی از هرم‌های مشهور این شهر مشخص شد که «تئوتیئواکان» چند زمین‌لرزه شدید را در فاصله ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلادی تجربه کرده است. 

باستان‌شناسان فکر می‌کنند زلزله‌های بزرگ نه تنها به اهرام شهر آسیب فیزیکی وارد کرده، بلکه ممکن است به بی‌ثباتی ساختارهای اجتماعی و سیاسی آن منتهی و در نهایت به نابودی شهر منجر شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری
  • روز عشق ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر Global Love Day
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • عکس| میثم مطیعی هشدار داد: کربلا رخ می‌دهد، نه ظهور
  • گفت و شنود/ بلا نسبت!
  • ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خون‌های ریخته شده در غزه دانست
  • اطلاعیه قطعی گاز در برخی از مناطق برخوار و کاشان
  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • ببینید | ظهور شتر مرغ نادر در عربستان پس از یک قرن
  • تولید خودروهای برقی تویوتا استارت نخورد