Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@00:16:22 GMT

داستان ضرب المثل خرج اتینا

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۳۵۰۶۸

داستان ضرب المثل خرج اتینا

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هرگاه کسی پولی را که باید صرف مخارج لازم و ضروری شود در راه بیهوده و طریق غیر عادلانه خرج کند، با استفاده از ضرب المثل بالا می‌گویند: فلانی همه را خرج اتینا کرد، یعنی نفله کرد و روی اصل جهالت و جوانی به مخارج غیر لازم رسانید.

آورده اند که...

اتینا حشرات خرد و به کنایه به آدم‌های فرومایه می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شادروان امیر قلی امینی می‌نویسد: سابقاً مطرب‌ها در مجالس عروسی و امثال آن پس از آنکه یک دور می‌رقصیدند در مقابل هر یک از میهمان‌ها می‌نشستند و پس از چندی سر و کله آمدن و عشوه گری کردن زنگی را که در شست یا یک نعلبکی را که در دهان داشتند جلو می‌برند و او به همت خود یا سکه‌ای زر یا سکه سکه‌ای نقره در زنگ یا نعلبکی او می‌ریخت و در حقیقت پولی مفت و رایگان را از دست می‌داد، به همین مناسبت به خرج‌های بیهوده و بی مصرف عنوان خرج اتینا دادند و آن جزء اصطلاحات مثلی قرار گرفت.

اتینا در اصل اطیناست که در تلفظ عوام بدین صورت درآمده است و راجع به مورد استعمال این واژه باید دانست که سابقاً پس از دریافت شاد باش یکی از مطربان با بانگ بلند اعلام می‌داشت، اعطینا یعنی مرحمت کردند، این توصیف معلوم کردید که واژه اتینا از فعل عربی اعطینا می‌باشد و در آن روزگار که زبان عربی، بیشتر از امروز در کشور ایران رواج داشت بر سر زبان‌ها افتاده و به صورت ضرب المثل درآمده است.

منبع:vista.ir
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ضرب المثل خواندنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۵۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان شفافیت؛ قسمت اول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اولین قسمت از «داستان شفافیت»، سرنوشت طرح‌های موسوم به شفافیت را در مجلس دهم و ماه‌های ابتدایی مجلس یازدهم روایت می‌کند.

ابراهیم اسدی بیدمشکی گزارش می‌دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • دستور رییسی باز هم ناممکن از آب درآمد!/ ساخت هواپیما فعلا شدنی نیست/ تکلیف یک میلیون دلار پولی که صرف شد چه می‌شود؟ (فیلم)
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • داستان شفافیت؛ قسمت اول
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!