Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@17:03:33 GMT

رابطه دست گیری از نیازمندان و متدین حقیقی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۳۶۰۲۷

رابطه دست گیری از نیازمندان و متدین حقیقی

حجت الاسلام موفق در تبیین رابطه کمک به فقرا و متدین بودن گفت: انسان طبیعتا آزمند و حریص است و تنها کسانی بر این حرص غلبه می‌کنند که اهل نماز و محبت به خدا باشند، چنین افرادی نیز ممکن نیست به حال نیازمندان بی اعتنا باشند.

حجت الاسلام «علیرضا موفق» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در باب لزوم شکل رزمایش معنوی کمک به فقرا و نیازمندان در شرایط فعلی کشور اظهار داشت: صحبت های رهبر معظم انقلاب بسیار به موقع مطرح شد و هوشیاری و آگاهی ایشان به زمان در طرح چنین رزمایشی واقعاً تحسین برانگیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاد و پژوهشگر اخلاق اسلامی افزود: من در این باره دو گروه از آیات الهی اشاره می کنم که ضرورت کمک به محرومان در این موقعیت را به ما گوشزد می‌کند؛ اولین مورد، آیات مشهوری از سوره معارج است که می‌فرماید: «الذین فی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم». در این آیات وظیفه افراد مؤمن و نمازگزار در باره انفاق و کمک به مستمندان گوشزد می شود که باید بخشی از اموال خود را به عنوان «حق» به نیازمندان ببخشند. برای تبیین دقیق بحث لازم است به آیات پیشین دقت کنیم.

 

وی با بیان این که آیات سوره معارج در مورد طبیعت و حقیقت انسان صحبت می‌کند، گفت: طبق این آیات، انسان طبیعتاً و به دلیل غرایزی که دارد، از حرص و طمع ذاتی برخوردار است. بعد سخن آیات این است که این طمع در همه انسان ها هست مگر کسانی که اهل نماز و ارتباط با خداوند متعال هستند.

 

حجت الاسلام موفق تأکید کرد: نمازگزار حقیقی کسی است که با خداوند به عنوان یک محبوب راستین ارتباط برقرار می کند. او کسی است که می داند تنها محبوب و معشوق واقعی ذات مقدس اوست و او کسی است که می توان وجه قلب را به سوی او سپرد و دیگر افراد و امور عالم ارزش این محبت و عشق را ندارند، پس او لایق مناجات و راز و نیاز است.

 

این پژوهشگر اخلاق اسلامی ابراز داشت: جالب است بدانیم تمام حرکات نماز مانند رکوع، تکبیره الاحرام و به ویژه سجده و اذکاری که در آن ها خوانده می شود می خواهند همین عشق و محبت را به انسان منتقل کند؛ این ها نمادهایی است که وقتی فلسفه آن ها دیده شود انسان می فهمد که در مسیر این حرکات و حالات قرار است انسان بفهمد تنها کسی که ارزش عشق ورزی دارد، خدای عالم است نه شخص یا چیز دیگر.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیات چنین حالات و مفاهیمی در نماز است که انسان طبیعت حریصش کنار گذاشته می شود یا دست کم از شدت آن کاسته می شود و انسان سعی می کند به جای آن که تنها به منافع و سودهای خود بیندیشد، بندگان خدا را در منافع خود سهیم کند، از این رو اشخاص دیگر در اموال او سهم دارند.

 

حجت الاسلام موفق با تأکید بر این که اشخاص به صورت شریک و سهام‌دار حقوق و درآمد انسان مؤمن نمازگزار محسوب می شوند، گفت: این مسأله با آیه «فی اموالهم حق معلوم» به دست می آید، بنابراین این اگر باشد دیگر چنین کسی بر غرایز و طبیعت حریص خود قدم برنداشته و حاکم زندگی او طبیعتش نیست بلکه فطرت و روح الهی وی هست. که البته این جا بحث های دیگری هم مطرح می شود که جای وسیعتری را می طلبد.

 

وی اضافه کرد: حال اگر این طور نشود و فرد نمازگزار در بخشی از اموالش دیگران را سهیم نکند، چه مسأله ای رخ می دهد؟ بنا به آیه شریفه می توان فهمید که او حقیقت نماز و ارتباط با حضرت حق و در سطحی بالاتر واقعیت دینداری و خدامداری در زندگی را درک نکرده است. چرا که هنوز طبیعت حریصش بر وی و زندگیش مسلط است. چنین فردی قدم اول تدین یعنی مهروزی به ذات حق و برقراری ارتباط با حق را برنمی دارد هر چند که روزتا شب نماز بخواند و روزه بگیرد.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: رزمایش همدلی کمک مومنانه رزمایش همدلی حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۶۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع بیش از ۴ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان در میامی

اسماعیلی،‌ فرمانده سپاه ناحیه میامی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بسیج سازندگی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما حز با کار انقلابی و جهادی نمی‌توانیم این کشور را به سرانجام برسانیم.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان میامی تصریح کرد: بسیج سازندگی شهرستان میامی در سال گذشته خدماتی از جمله اختصاص قیر رایگان در حدود بیش از یک هزار تن در شهر میامی و ۹ روستای شهرستان، اعطای تسهیلات #اشتغال‌زایی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان، توزیع بیش از چهار هزار بسته #معیشتی، توزیع ۵۳ سری جهیزیه و... نیز ارائه داده است.

 اسماعیلی گفت: از ۱۷ اردیبهشت ماه به مدت یک هفته برنامه‌های هفته بسیج سازندگی در شهرستان میامی برگزار می‌شود. 

فرمانده سپاه #میامی افزود: امسال به مناسبت هفته بسیج سازندگی با شعار «همه با هم بسیج خدمت رسانی»، ۸۵ گروه جهادی در ۱۳ عرصه؛ ۱۵۲ عنوان برنامه را در شهرستان اجرا خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • توزیع ۶ میلیارد تومان زکات فطریه میان نیازمندان استان ایلام
  • فروش میلیاردی دو کد در خوساز
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • نمایشگاه ابراهیم حقیقی به اعتماد رسید/ رهایی شورانگیز خط‌ فارسی
  • کمک بیش از ۳۱ میلیارد تومانی به نیازمندان پارسیانی
  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • ۳۰۰ پرس غذای گرم در پارس‌آباد بین نیازمندان توزیع شد
  • پاسخ به شبهه قرآنی تحلیلگر اسرائیلی در توجیه غصب سرزمین فلسطین
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  • توزیع بیش از ۴ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان در میامی