Web Analytics Made Easy - Statcounter

مستندسازان در ژانرهای مختلف به ویژه ژانرهای اجتماعی و علمی هر یک از زاویه نگاه خود می‌توانند حضور اقشار مختلف مردم و شیوه مبارزه با این بیماری را به تصویر بکشند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با وجود توقف اغلب تولیدات سینمایی و تلویزیونی، به نظر می‌رسد که کار ضبط و تولید فیلم‌های مستند همچنان با قوت ادامه  دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این هم در گزارشی به  این موضوع پرداختیم که خانه‎نشینی و دوری از مراکز درگیر با این بحران، دستور و وظیفه همگانی است اما در هر اتفاقی حضور برخی الزامی است. همچنان که امروز کادر درمانی در پیشانی این واقعه ایستاده‌اند ولی ورود مستندسازان حرفه‌ای با همه خطراتش یک الزام و تعهد هنری است تا این همه حادثه و تلاش‌ها به قاب دوربین برده شود.

لذا در این روزهای خاص حضور مستندسازان در عرصه‌های مختلف مبارزه با کرونا می‌تواند آغازگر موج جدید ساخت فیلم های مستند شود.

 بیشتر بخوانید:

کرونا فعلا به تئاتر و سینما نیاز ندارد/ آقایان مستند را دریابید!

در یکی دوماه اخیر هم اخبار بسیار خوبی هم از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و هم از جانب نهادهایی مثل خانه مستند انقلاب اسلامی و شبکه مستند سیما و حتی مستندسازانی که در گوشه و کنار کشور به صورت مستقل و گمنام فعالیت می‌کنند در این زمینه شنیده شده است.

از جمله این آثار، می‌توان به فیلم مستند «تولد» اشاره کرد که به کارگردانی «محمد حسنی» در بیمارستان فیروزگر تهران در حال تولید است.

این فیلم درباره‌ی پرستاری است که در ماه هشتم بارداری بوده و باید به مرخصی زایمان برود، اما به دلیل نبود نیروی جایگرین، به کار خود در آزمایشگاه خون بیمارستان فیروزگر تهران ادامه می‌دهد. در این میان مدیر آزمایشگاه در تلاش است تا فرد دیگری را مهیای کار کند...

همچنین جابر مطهری‌زاده مستندی را با موضوع شیوع ویروس کرونا در شهر سبزوار در دست تولید دارد.

او برای این که عوامل كمتری وارد فضای پرخطر بیمارستان شوند بشوند فيلمبرداری مستند «ناخوانده در شهر» را به صورت فيلمسازی تك‌نفره انجام داده

 وی در باره اثر خود می گوید: در اين فيلم مشاهده‌گر ما افرادی را دنبال می‌كنيم كه همه با يك لباس متحدالشکل و ماسك به صورت، طوری كه چهره و حتی جنسيت آنها مشخص نيست، برای يك هدف واحد كه شكست اين ويروس كشنده هست، جانفشانی می‌کنند. در اين روزها كه فيلمبرداری اين مستند را شروع كرده‌ام، سه چهار پزشك و پرستار كه در بخش بيماران كرونايی مشغول خدمت‌رسانی بوده‌اند، خودشان و حتی خانواده‌شان به اين ويروس مبتلا شده‌اند و درواقع پزشك و پرستار و بيمار در يك نقطه به هم رسيده‌اند.
 

 میثم شاه بابایی هم مدتی  است که  در روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور، فیلمی را با عنوان «می‌نویسم نامت را» در شهر تهران کلید زده است. این فیلمی مستند- تجربی است که با نگاهی متفاوت به بحران کرونا، مواجهه‌ای براى روزهاى پراميد پيش‌رو را به تصویر می‌کشد.

او می گوید: «می‌نویسم نامت را» نام موقت فيلمى است كه از نخستين ساعات سال ١٣٩٩ در منزل شخصى خودم كليد زدم. تم فيلم سفر است، اما به درون و خويشتن خويش. در این فیلم تلاش می‌كنم در كنكاش با خود باشم؛ با شرايط اجبارى و استثنايى روزهاى كرونا. در فيلم من تا به اينجاى كار، اشياء و طبيعت بيجان بيشترين كاركرد را داشتند و تلاش كردم خودم را با شرايط و هرآنچه تا به اينجا رخ داده، تطبیق بدهم تا این وضعیت از چشم دوربين من خارج نشود.

 اما مرکز روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هم در اطلاعیه ای از حمایت خود از هنرمندان و مسندسازانی گفته است که در پیا شیوع ویروس کووید ۱۹ در ایران،در نقاط مختلف کشور اقدام به ضبط و ثبت وقایع این بحران کرده و در صحنه‌ نبرد با کرونا حضور داشته اند.

 حمایت این مرکز از مستندهایی که با موضوع کرونا در دست تهیه است، با ارسال طرح پژوهشی مبتنی بر ساختار فیلم، شیوه روایت، عناصر دراماتیک و همینطور ارائه‌ دمو سه‌ دقیقه‌ای از اثر تولید شده تا آن زمان و نظر مثبت شورا میسر خواهد بود؛ کارگروهی در این مرکز تشکیل شده و این افراد در فضای مجازی، در تماس دائم با هم بوده تا ضمن اطلاع از روند تولید این آثار در گستره‌ ملی، نسبت به بررسی طرح‌های جدید، بازبینی تریلرهای ارائه شده و پاسخگویی به مستندسازان ، با اولویت زمانی و بدون بوروکراسی‌های معمول اقدام کنند.

این وضعیت درخصوص اهالی سینمای انیمیشن نیز با سفارش تولید انیمیشن‌های کوتاه با موضوع کرونا به تهیه‌کنندگان و فعالان این حوزه توسط معاونت انیمیشن مرکز گسترش آغاز شده است و سایر انیماتورها هم می‌توانند نسبت به ارائه طرح خود به این مجموعه اقدام کنند.

مستندسازان  می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی » نسبت به ثبت طرح خود اقدام کرده و از طریق همین وب‌سایت پیگیر آن باشند.

به این ترتیب می توان سینمای مستند را سنگری فعال در جبهه مقابله با شیوع ویروس کرونا دانست؛ سنگری که بیش از هر چیز نیازمند خلاقیت مستندسازان و کار جهادی در این حوزه است.

مستندسازان در ژانرهای اجتماعی، علمی و خانوادگی هر یک از زاویه نگاه خود می‌توانند حضور اقشار مختلف مردم و شیوه مبارزه با این بیماری را به تصویر بکشند. روندی که هم به ضبط این اتفاقات در گشتره تاریخ کمک می‌کند و هم می‌تواند منبع و مرجعی برای رویدادهای مشابه احتمالی در آینده باشد.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سینمای مستند مستند سازی سینمای مستند شیوع ویروس مرکز گسترش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۶۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دهم خرداد برگزار می‌شود


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد آدیگوزل زاده، اظهارکرد: درهفته‌های اخیر در راستای اجرای برنامه‌های "سومین کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران"به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، اقدامات موثری صورت گرفته از جمله یادواره‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی  و دیدار با خانواده معظم شهدای دانشگاه که با مدیریت کنگره در سطح استان در حال اجرا است.
وی افزود: اقدامات مختلفی از قبیل ساخت یادمان شهدای استان در واحد تهران شمال، فضاسازی، دیوارنگارها، نصب عکس شهدا، نامگذاری اماکن به نام شهدا، تبلیغات شهری به مناسبت کنگره شهدا انجام و پیش بینی شده است.
این مسئول ادامه داد: به همین منظور هماهنگی‌هایی در خصوص ساخت تیزر تبلیغاتی اجلاسیه، تولید و پخش مستند روایی از شهدای استان تهران، ضبط مستند شفاهی خانواده شهدا و منسوبین و پادکست زندگینامه شهدا در دست اقدام است.
وی اظهار کرد: جلسات استانی با مجموعه اعضای دستاندرکار این کنگره بزرگ در حال انجام بوده و آمادگی لازم برای برگزاری "سومین کنگره دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران" در روز دهم خرداد وجود دارد.
دبیر دبیرخانه کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به برگزاری یادواره‌های شهدا در واحد‌های استان اشاره نمود و تأکید کرد: همچنین بخش زیادی از اسناد و آثار شهدا در راستای اجرای کنگره جمع‌آوری و مستندسازی شده و تعداد زیادی از زندگینامه‌ها و آثار شهدا تبدیل به کتاب شده است.  
آدیگوزل زاده تأکید کرد: پیش از این تولیداتی با محوریت شهدا شامل ابعاد مختلف زندگی و وصیت‌نامه‌های شهیدان تولید و در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است، البته با برگزاری این کنگره ۲۰ مستند از مجموعه ۷۰ شهیدگرامی، تولید و آماده پخش می‌باشد و به نحو ویژه‌تری تولیدات در حوزه شهدا استمرار می‌یابد.
وی گفت: تمامی ارکان و تولیدات کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، همچون دو دوره قبل با محوریت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است  و این یکی از دستاورد‌های بزرگ کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی است.  
پیش از این نیز شورای سیاست گذاری  و کمیته‌های این کنگره از جمله کمیته مالی، فرهنگی، تدارکات و پشتیبانی، فناوری و فضای مجازی، روابط عمومی و تبلیغات، انتظامات و نظارت و بازرسی فعالیت خود را آغاز کرده اند. همچنین به زودی اهم فعالیت‌های کمیته اجرایی اعلام و در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دهم خرداد برگزار می‌شود
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه
  • نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است