Web Analytics Made Easy - Statcounter

داود نبی در زمان حکومت طالوت از پادشاهان عدالت‌گستر بنی‌اسرائیل می‌زیست و نبردی بین دو لشکر طالوت و جالوت شکل گرفت. ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حضرت داود علیه‌السلام یکی از پیامبران الهی است که در سرزمینی بین مصر و شام دیده به جهان گشود، او از نواده‌‌های حضرت یعقوب است و به نُه واسطه به یکی از فرزندان حضرت یعقوب می‌‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داود نبی در زمان حکومت طالوت از پادشاهان عدالت‌گستر بنی‌اسرائیل می‌زیست؛ پادشاهی که در قرآن از آن یاد شده است. در جبهه مقابل پادشاه بدسیرت فلسطین به نام جالوت حکمرانی می‌کرد. نبردی بین دو لشکر طالوت و جالوت شکل گرفت، این در حالی بود که در آن زمان داود نبی در ابتدای سن جوانی به سر می‌برد و کسی از قدرت الهی او چندان شناختی نداشت.

ادامه این داستان را به نقل از روایت شیخ صدوق از پیامبر گرامی اسلام (ص) بخوانید:

ائمه پس از یوشع بن نون تا زمان داود به مدت 400 سال پنهان بودند و تعداد آنها 11 تن بود و پیروان هر یک از آنها نزد آن ائمه آمد و شد داشتند و معالم دین خود را از آنها مى‌‏آموختند تا آنکه نوبت به آخرین آنها رسید و او غایب شد و پس از ظهورش بشارت به داود داد و گفت: داود همان کسى است که زمین را از جالوت و لشکریانش پاک خواهد کرد و فرج ایشان در ظهور اوست؛ آنها نیز در انتظار او بودند و چون زمان داود رسید. آنان چهار برادر بودند و پدر پیرى داشتند و داود در میان ایشان از همه کوچک‌تر بود و کسى از وى یاد نمى‏‌کرد و نمى‌‏دانست که او داود پیامبر است که منتظر اویند، همان کسى که زمین را از جالوت و لشکریانش پاک می‌کند، اما شیعیانش مى‏‌دانستند که او به دنیا آمده و به سن نیرومندى رسیده است. او را مى‏‌دیدند و مشاهده مى‏‌کردند، اما نمى‌‏دانستند که او همان داود است.

پس از آن روزى داود و برادران و پدرشان با طالوت به جبهه جنگ رفته بودند و داود از آنها بازمانده بود و مى‏‌گفت در این جبهه چه کارى از من بر مى‏‌آید و پدر و برادرانش نیز او را خوار و بى‌‏مقدار مى‏‌شمردند. او در میان گوسفندان پدر باقى مانده بود و آنها را مى‏‌چرانید و جنگ شدت گرفت و مردم گرفتار شدند، پدرش از جبهه برگشت و به داود گفت: طعامى به نزد برادرانت ببر تا در برابر دشمن تقویت شوند و داود مردى کوتاه‌قد و کم‌مو و پاکدل و خوش اخلاق بود به جبهه رفت و دید لشکر به گرد یکدیگر فراهم آمده و هر یک در سنگر خود موضع گرفته است.

داود به سنگى گذشت و سنگ با نداى بلندى به وى گفت: اى داود، مرا برگیر و جالوت را با من بکش که من براى کشتن او آفریده شده‌‏ام. داود آن سنگ را برداشت و در خرجین خود گذاشت؛ زمانی که به میان لشکر رسید، شنید که امر جالوت را بزرگ مى‌‏شمارند و به آنها گفت: چرا امر او را بزرگ مى‌‏شمارید، به خدا سوگند اگر چشمم به او بیفتد او را خواهم کشت.

سخن او را بازگو کردند تا آنکه به طالوت رسید و به داود گفت: اى جوان، توان تو چقدر است و چه تجربه‏‌اى براى خود اندوخته کرده‌‏اى؟ گفت: بسا بوده که شیر به گوسفندى از گله‌‏ام حمله کرده است و من خود را به آن رسانیده و سر شیر را گرفته و دهانش را باز کرده و گوسفند را آزاد کرده‌ام، و خداى تعالى به طالوت وحى کرده بود که جالوت را کسى مى‌‏تواند بکشد که زره تو را بپوشد و بر تنش اندازه باشد و زره خود را خواست و داود آن را پوشید و بر تنش اندازه بود و طالوت و حاضرانش از بنى‌اسرائیل متعجب شدند و طالوت گفت: امید است خداوند به دست او جالوت را بکشد.

زمانی که صبح شد و دو لشکر در مقابل هم قرار گرفتند، داود گفت: جالوت را به من نشان بدهید. زمانی که او را دید، سنگ را برداشت و به طرف او پرتاب کرد. سنگ میان دو چشمش را شکافت و به مغز سرش رسید و از مرکب سرنگون شد و مردم گفتند: داود جالوت را کشت و او را به فرمانروایى برگزیدند و دیگر نامى از طالوت نبود. بنى‌اسرائیل نیز به گرد او در آمدند و خداى تعالى زبور را بر وى فرو فرستاد و صنعت آهن را تعلیم وى کرد و آن را برایش نرم کرد و به کوه‌ها و پرنده‏‌ها دستور داد که به همراه او تسبیح گویند و صدایى خوش به او عطا فرمود که مثل آن شنیده نشده است و در عبادت توانمندش کرد و او را پیامبر بنى‌اسرائیل قرار داد.

روش قائم نیز چنین است. او را علمى است که چون وقت خروجش نزدیک شود و آن علم از جانب او منتشر شود و خداى تعالى آن را گویا کرده و ندا کند: اى ولى خدا، به‌در آى و دشمنان خدا را بکش و او را شمشیرى است در غلاف و چون وقت خروجش نزدیک شود از غلاف در آید و خداى تعالى آن را گویا کند و آن شمشیر ندا کند: اى ولى خدا، در آى، دیگر روا نیست که از دشمنان خدا تقاعد کنى. او به در آید و دشمنان خدا را هر کجا بیاید خواهد کشت و حدود خدا را اقامه کرده و به حکم خداى تعالى فرمان دهد.

هَکَذَا یَکُونُ سَبِیلُ الْقَائِمِ لَهُ عَلَمٌ إِذَا حَانَ وَقْتُ خُرُوجِهِ انْتَشَرَ ذَلِکَ الْعَلَمُ مِنْ نَفْسِهِ وَ أَنْطَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَنَادَاهُ اخْرُجْ یَا وَلِیَّ اللَّهِ فَاقْتُلْ أَعْدَاءَ اللَّهِ وَ لَهُ سَیْف‏ مُغْمَدٌ إِذَا حَانَ وَقْتُ خُرُوجِهِ اقْتَلَعَ ذَلِکَ السَّیْفُ مِنْ غِمْدِه‏ وَ أَنْطَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَنَادَاهُ السَّیْفُ اخْرُجْ یَا وَلِیَّ اللَّهِ فَلَا یَحِلُّ لَکَ أَنْ تَقْعُدَ عَنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ فَیَخْرُجُ ع وَ یَقْتُلُ أَعْدَاءَ اللَّهِ حَیْثُ ثَقِفَهُم‏ وَ یُقِیمُ حُدُودَ اللَّهِ وَ یَحْکُمُ بِحُکْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلّ ... (کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص155 و 156)

توصیه شیطان به حضرت نوح چه بود؟

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط امام زمان (عج)

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام زمان عج امام زمان عج خداى تعالى

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۶۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)

روز جمعه که می‌شود، حال و هوای خانه ما کمی متفاوت‌تر می‌شود، نه اینکه امروز، یک روز تعطیل است، بلکه به خاطر اینکه که این روز، خودش یک عید است، آن هم از نوع عید مهدوی، برای همین تلاش می‌کنیم تمام کار‌های روز جمعه‌مان را بر مدار امام زمان بچینیم، البته فکر نکنید در این روز شرکت در دعای ندبه، نمازجمعه یا خواندن دعای سمات جزو ثابت برنامه‌های ما است.

اتفاقاً سعی می‌کنیم اینها را هم لحاظ کنیم، منتها آنچه روز جمعه ما را هیجانی می‌کند تنوع برنامه‌ها است تا فرزندانم بهتر بتوانند با امام زمان (عج) مأنوس شوند، حال اگر شما هم جزو آن دسته از والدینی هستید که فکر و ذهنتان این شده است که چگونه ارتباطی میان فرزندتان با امام زمان (عج) ایجاد کنید، این گفت‌وگوی ما با نویسنده و کارشناس کودک و نوجوان مهدویت حجت‌الاسلام حسن محمودی را از دست ندهید، با ما همراه باشید تا در جریان راهکار‌هایی برای انس بیش‌تر کودکان با امام زمان (عج) قرار بگیرید:

پدر بودن امام زمان (عج) را این گونه برای کودکمان ملموس کنیم

از آنجایی که روز جمعه اکثر پدران در خانه هستند و این روز هم منتسب به امام زمان (عج) است، بچه‌ها در چنین روزی باید محبت، با هم بودن، صمیمیت را با حضور پدرانشان حس کنند؛ یعنی به آنها بگویید به خاطر امام زمان (عج) است که این کار‌ها مانند بازی کردن، بیرون رفتن، خرید کردن و ... را انجام می‌دهید. 

حجت‌الاسلام محمودی می‌گوید که همان طور که در روایات امام را به عنوان پدری مهربان و دلسوز معرفی کرده‌اند، ما نیز باید این مسأله را برای کودک جا بیندازیم که امام زمان (عج) در حکم یک پدر مهربان است، ولو اینکه ما او را نمی‌بینیم، مانند وقتی که پدر در مسافرت است و ما او را نمی‌بینیم، ولی پدر بودنش هست و تمام نمی‌شود.

جواب سلام امام زمان (عج) در زندگی ما می‌آید

او می‌افزاید همانطور که انسان باید به پدرش سلام کند، ما نیز باید به امام سلام کنیم، حالا با الفاظ مختلف به بچه‌ها یاد دهیم که بابا جان هر روز که از خواب بلند می‌شوی، اولین کاری که می‌کنی به امام زمان (عج) سلام بده، چون امام (عج) از سلام ما با خبر می‌شود و می‌شنود، پس حتماً جواب می‌دهد، چون جواب سلام واجب است. حالا اگر ما جواب سلام را نمی‌شنویم، اشکالی ندارد، اما جواب سلام امام در زندگی ما می‌آید. 

گام اولی که باید در این رابطه برداریم این است که جلوه‌های محبت امام مهدی (عج) را به فرزندان بگوییم، اینکه «امام عاشق او است»، «امام دوستدار او است» و «بیش از همه به او علاقه دارد».

رابطه هدیه و جلب محبت

این کارشناس مهدویت با تأکید بر سلام کردن روزانه به امام عصر (عج) می‌گوید همین یک راهکار اساسی برای پدران و مادران است که جواب سلام امام زمان (عج) بدرقه راه زندگی فرزندشان از دوران کودکی شود. مطمئناً چنین فرزندی در یک مسیر درستی تربیت خواهد شد. دومین راهکار در این زمینه دادن هدیه است. برای اینکه محبت یک نفر را بیشتر حس کنیم و آن محبت برای ما ملموس شود، ما باید به او هدیه بدهیم. 

او ادامه می‌دهد در روایت از پیامبر اکرم (ص) آمده است که «تَهادَوا تَحابُّوا، تَهادُوا فإنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائنِ» به همدیگر هدیه بدهید تا رابطه‌تان با همدیگر قوی‌تر شود، پس بیاییم به امام هدیه بدهیم، در سیره اهل بیت (ع) نقل شده که بعضی از شیعیان به امام زمانشان هدیه می‌دادند، امام آن هدیه را به شکل بهتری بر می‌گرداندند، حال ما چه هدیه‌ای می‌توانیم به امام زمان بدهیم؟ بیاییم به فرزندانمان یاد دهیم که مثلاً یک صلوات بفرستند و ثواب آن صلوات را هدیه به امام مهدی (عج) کنند، یعنی برای کودکمان تبیین کنیم که صلوات فرستادن ثواب دارد و خدا از این کار خوشش می‌آید، ما نیز این ثواب را می‌توانیم به امام هدیه دهیم.

دعایی که امام زمان (عج) در حق کودکمان می‌کنند

شاید در اینجا برای شما این سؤال پیش بیاید، امام زمان (عج) چه هدیه‌ای در حق کودکمان می‌دهند، آن هدیه می‌تواند دعایی باشد که امام عصر (عج) در حق کودک ما کنند یا به اصطلاح یک خیری از جانب امام (عج) به او می‌رسد ولو ملموس نباشد.

نمونه چنین موضوعی را در سیره امام کاظم (ع) دیده شده که شخصی به امام (ع) گفت وقتی قرآن می‌خوانم ثوابش را به شما هدیه می‌دهم، این کار چه فایده‌ای دارد؟ امام کاظم (ع) فرمودند تو با این کارت روز قیامت در بهشت کنار ما هستی؛ یعنی این مسأله نشان می‌دهد که هدیه به شدت رابطه ما را با امام تقویت می‌کند.

همچنین وقتی فرزندمان کمی بزرگ‌تر شد، به او یاد بدهیم ۲ رکعت نماز بخواند و ثواب آن را به امام زمان (عج) هدیه دهد، زیرا هدیه رابطه را قوی می‌کند.

با همان لهجه کودکی‌ات با امام زمان (عج) سخن بگو

حجت‌الاسلام محمودی از سومین راهکار طلایی انس کودک با امام زمان سخن به میان می‌آورد و می‌گوید ببینید وقتی با پدرتان حرف می‌زنید، رابطه‌تان با پدرتان قوی‌تر می‌شود و پدرتان بیشتر شما را دوست دارد، بنابراین انسان باید با امام زمان (عج) حرف بزند، پس بیاییم به فرزندانمان یاد دهیم که بعضی وقت‌ها خیلی کوتاه، یک دقیقه، دو دقیقه با امام زمان حرف بزنند، آن هم با زبان و لهجه خودشان! امام، چون امام است، حرف ما را می‌شنود و خوشحال می‌شود که می‌بینید شیعیان با او حرف می‌زنند؛ و در آخر، در این دوران ظهور یادمان باشد که از همین دوران کودکی فرزندمان حب امام (عج) را در دلش بپرورانیم تا ما نیز مفتخر به تربیت سربازان امام زمان (عج) شویم.

منبع: فارس 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • عکس| تصویری از مجسمه سنگی رونالدو و شباهت عجیبش به این بازیکن
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • سقوط خودرو در دره جاده صیدون یک کشته و ۹ مصدوم به همراه داشت
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران
  • راه جلب عنایت امام زمان (عج)
  • پینوکیویی که کارآفرین است