Web Analytics Made Easy - Statcounter

نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی باعث شده که ۴۵ هزار تن توت فرنگی که هر سال از زمین‌های کشاورزی این استان برداشت می‌شود ارزش افزوده چندانی نداشته باشد. مضاعف بر این مشکلات نبود سردخانه و بازار فرورش نیز سود حاصل از برداشت توت فرنگی را به جیب دلالان می‌ریزد و کام واسطه‌ها را شیرین می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، همین که ماه اول از فصل زیبای بهار را سپری می کنیم، با رنگ سرخ زیبایش در بازار میوه فروشان خودنمایی میکند، طلای سرخی که اولین زاییده ی خود را در استان کردستان  تا 5 روز دیگر به نمایش می گذارد و امروزه یکی از مطرح ترین استانها در کشت این میوه ی قلب رنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نشاء توت فرنگی بیش از ۶۰ سال قبل توسط شیخ عثمان وارد کشور و در کردستان کاشت شد؛ به دلیل زیبایی و خوشمزگی از اقبال خوبی برخوردار شد به طوری که هم اکنون حدود ۷۵ درصد شامل ۴۷ هزار تن از حدود ۶۶ هزار تن تولید سالانه این محصول در کشور توسط بهره برداران کردستانی تولید و روانه بازار می‌شود.

این محصول که در استان کردستان با حدود سه هزار و ۴۰۰ هکتار معیشت ۱۳ هزار خانواده با اشتغال ۱۷ هزار نفر را به خود وابسته کرده همچنان ۶۰ درصد از تولیدات خود را به صورت تازه خوری روانه بازار مصرف می‌کند.

ماندگاری کم و مدت زمان ۴۵ روزه فصل برداشت این محصول از عمده علت‌های سهم بیشتر تازه خوری آن در بازار است و این مساله باعث شده کمتر کسی جرأت سرمایه گذاری در بحث فرآوری توت فرنگی در این استان را به خود بدهد.

برخی از سرمایه گذاران باور دارند که ماندگاری کم و مدت زمان ۴۵ روزه فصل برداشت این محصول برای آنان صرفه اقتصادی ندارد و تمرکز یکجانبه کارخانه‌ها بر روی توت فرنگی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

با اینکه کردستان با تولید سالانه بیش از ۷۵ درصد از توت فرنگی مصرفی کشور به عنوان قطب نخست این محصول شناخته می‌شود، اما نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی باعث شده که ۴۵ هزار تن محصولی که هر سال از زمین‌های کشاورزی این استان برداشت می‌شود ارزش افزوده چندانی نداشته باشد. مضاعف بر این مشکلات نبود سردخانه و بازار فرورش نیز سود حاصل از برداشت توت فرنگی را به جیب دلالان می‌ریزد و کام واسطه‌ها را شیرین می‌کند.

کردستان با تولید سالانه نزدیک به ۴۵ هزار تن توت فرنگی به قطب نخست این محصول در کشور تبدیل شده است. محصولی که طی چند سال گذشته و برای معرفی هرچه بیشتر و جذب گردشگران جشنواره‌هایی هم با عنوان آن برگزار شده است. اما تمامی این اقدامات تاکنون نتوانسته است به مشکل همیشگی کشاورزان این استان خاتمه دهد. معضلی که از آن به عنوان خام فروشی محصولات یاد می‌شود و توت‌فرنگی کاران استان نیز به آن گرفتار هستند. چراکه نه سردخانه مناسبی برای نگهداری توت‌فرنگی‌ها در استان هست و نه کردستان از کارخانه‌های فرآوری، بسته‌بندی و ... برخوردار است. همین هم می‌‎شود که کشاورزان خواستار فروش هرچه سریع‌تر محصولاتشان می‌شوند. البته معضل به همین جا هم ختم نمی‌شود چراکه بازار فروش خوبی هم برای این محصول در کشور موجود نیست و توت‌فرنگی کاران استان برای فروش محصولاتشان راه چاره‌ای ندارند جز اینکه دسترنج یکساله‌شان را به دلالان بفروشند.

 


گفتنی است که هیچ کارخانه و صنایع فرآوری و بسته‌بندی در کردستان برای محصول توت فرنگی در نظر گرفته نشده و بخش عمده این محصول نیز به صورت تازه خوری عرضه می‌شود و قسمت کمی از آن به صورت خانگی به مربا، شربت و ... تبدیل می‌شود. همین موضوع هم هست که هر ساله دست کشاورزان را از سود حاصل از محصول‌شان خالی‌تر می‌کند. چراکه آن‌ها نهایتاً یک هفته برای فروش محصولشان فرصت دارند و در صورت دیرکرد حتی دلالان هم توت‌فرنگی‌هایشان را خریداری نمی‌کند. 

 

نبود صنایع تبدیلی

حمزه کامیاران یکی از توت‌فرنگی کاران روستای «شیان» به خبرنگار ما می‌گوید: در فصل برداشت محصول با مشکلات متعددی مواجه هستیم  و فروش محصول باقیمت بسیار اندک تمام درد و غم کشاورز است.

وی ادامه می‌دهد: توت‌فرنگی کردستان بهترین شرایط را برای صادرات به دیگر نقاط کشور و حتی دنیا دارد اما بسیاری از کشاورزان از این فرصت محروم هستند و مجبورند تا محصول خود را کنار جاده برده و به مسافران بفروشند اما این فروش سهم اندکی از برداشت را شامل می‌شود.

وی بابیان اینکه چند سال است که مسئولان وعده احداث بزرگ‌ترین کارخانه‌های فرآوری میوه کشور را در شهرستان مریوان می‌دهند بیان می‌کند: شرایط نگهداری توت‌فرنگی سخت است و لذا بسیاری از توت‌فرنگی کاران همه‌ساله قسمتی از دسترنج آن‌ها تضییع می‌شود.

خالد یکدیگر از کشاورزان منطقه یادآور می‌شود: در میدان تره‌بار سنندج، طیف کثیری دلال و واسطه فعالیت می‌کنند که اجازه نمی‌دهند کشاورزان به‌طور مستقیم این محصول را به دست مصرف‌کننده برسانند.

وی می‌گوید: در این راستا لازم است تا انگیزه لازم در تولیدکنندگان طلای سرخ ایجاد شود چراکه با این اوصاف و شرایط ، استقبال به کاشت توت‌فرنگی ، توسط کشاورزان از بین خواهد رفت .

وی تأکید می‌کند: افزایش تولید یک مسئله است ، اما نبود سود کافی با توجه به زحمات زیاد کشت این محصول یک‌طرف است

کویین الیزا ، پاروس، سلوا و کاماروسار رقم های جدیدی از انواع توت فرنگی هستند که 35 درصد ضایعات سالیان گذشته را به 5 درصد کاهش داده است اما چرا تا الان در راستای توسعه این محصول کار اساسی صورت نگرفته است جای سوال است که مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان پاسخگوی این سوالات شدند.

دست دلالان در جیب کشاورزان

کشاورزانی که بازاری برای فروش محصولاتشان ندارند به اجبار توت‌فرنگی‌هایشان را به دلالان می‌دهند. دلالان هم با پایین‌ترین قیمتی که حتی اغلب هزینه‌های تولید را هم به کشاورز بر نمی‌گرداند توت فرنگی‌ها را می‌خرند و در بازار با قیمتی بالا به فروش می‌رسانند. اگر در این بین کشاورزی هم از فروش محصولاتش امتناع کند نه کسی هست که دستش را بگیرد و نه می‌تواند راهی به بازار فروش بیابد. بنابر این چیزی جز ضرر عایدش نخواهد شد. گفتنی است که درآمد حاصل از فروش توت‌فرنگی یک‌سوم از زحمات کشاورزان را هم جبران نمی‌کند.

پیش بینی برداشت 50 هزار تن توت فرنگی از مزارع استان کردستان

زاهد حاج میرزایی مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی عنوان کرد: 3400 هکتار در استان کردستان سطح زیر کشت توت فرنگی هستند و هر ساله نیز 200 هکتار افزایش سطح زیر کشت این محصول را در استان داریم و پیش بینی ما این است که امسال 50 هزار تن برداشت این محصول را داشته باشیم که متوسط عملکرد آن 14 تا 16 تُن است.

وی افزود: شهرستان سنندج، کامیاران و مریوان به ترتیب شهرستان هایی است که بیشترین درگیری کشت توت فرنگی را دارند.

وی خاطر نشان کرد:  هر سال علاوه بر فصل بهار، در فصل پاییز هم برداشت محدودی را از توت‌فرنگی در سطح استان داریم که قابل توجه نیست.

 حاجی میرزایی ادامه داد: در حال حاضر قریب به چهار هکتار توت فرنگی گلخانه‌ای را نیز در سطح استان کردستان داریم که در خارج از فصل برداشت هم قابلیت تولید و عرضه توت فرنگی را دارند.

وی ذکر کرد: همچنین در حال حاضر بیشترین میزان تولید و سطح زیر کشت توت فرنگی کشور مربوط به استان کردستان بوده و توت فرنگی استان در کشور یک برند است.

  
60 الی 70 درصد توت فرنگی کردستان به خارج از استان صادر می شود
 
مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان اعلام کرد: 60 الی 70 درصد توت فرنگی کردستان به خارج از استان صادر می‌شود که بازار هدف اصلی آن تهران است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: به صورت پایلوت در استان، طرح تونل‌های پلاستیکی را در سطح ۳۰۰ مترمربع از مزارع توت فرنگی روستای گزنه انجام دادیم که این طرح در جهت کاهش آسیب‌های بارندگی، تگرک، سرمای هوا و آفت و پوسیدگی بسیار موثر است.

 حاجی میرزایی ادامه داد: در برنامه داریم که تمام مزارع استان را به سمت این طرح هدایت کنیم؛ در این راستا از توت فرنگی کاران سطح استان هم دعوت کرده‌ایم از این سایت الگویی بازدید به عمل آورند و در صورت نیاز تسهیلات لازم نیز برای اجرای این طرح در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه توت فرنگی میوه ای لوکس و برند کُردستان است و مصرف آن به صورت تازه خوری است لذا نوبرانه های کُردستان زودتر به بازار میوه های بهاری ورود پیدا می کند و چو.ن جنس و بافت آن گوشتی است لذا زود خراب می شود .

حاج میرزایی خاطرذ نشان کرد: توت فرنگی در استان کردستان قابلیت سردخانه را ندارد زریا محصول که از بوته ی آن جدا مکی شود میزان تنفس آن زیاد می شود اما جهاد کشاورزی استان کردستان دستگاه پرکولیینگ با دمای تعریف شده را در اختیار توت فرنگی کاران قرار داده است، دستگاهی به شکل یخچال هایی بزرگ که باعث می شود تنفس سلولی محصول توت فرهنگی کاهش پیدا کند و ماندگاری آن تا زمان فروشش بیشتر شود.

 مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کُردستان با بیان اینکه کمتر از 30 درصد محصول توت فرنگی در استان کردستان پرت می شود خاطر نشان کرد: این پرت بودن محصول بستگی به وضعیت بازار دارد، چرا که اکثر توت فرنگی در استان کردستان در فضای باز پرورش می یابد لذا در صورت به فروش نرفتن آن ممکن است که ضایعات ان بیشتر و یا کمتر باشد.

نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل فصلی بودن برداشت توت فرنگی در استان و نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران، متاسفانه تاکنون کارخانه و یا صنایع تبدیلی برای این محصول در استان ایجاد نشده است اما امسال برای اولین بار در استان کردستان کارخانه ژینا نوش در شهرستان مریوان اعلام امادگی کرده است که 5 الی 8 هزار تن از این محصول را خرید نماید.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه توت فرنگی 4 روز قابلیت نگهداری را دارد لذا امسال ورود چند رقم جدید از نوع توت فرنگی را با توجه به سازگاری آن داریم که در سال جدید وارد محصول چرخه تاولید خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: توت فرنگی در استان استان کردستان توت فرنگی کاران مدیر باغبانی صنایع تبدیلی توت فرنگی ها توت فرنگی توت فرنگی فروش محصول تازه خوری بسته بندی ک ردستان هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۷۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما آبادان، عبدالرضا سید احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی جاری حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به زیر کشت چغندرقند رفت.

از آغاز برداشت چغندر قند در استان تاکنون ۵۹ هزار و ۸۰۰ تن محصول برداشت شده است.

وی ادامه داد: این میزان برداشت از ۹۲۰ هکتار از مزارع چغندر قند استان خوزستان انجام شده است.

 پیش بینی می‌شود امسال بیش از از این میزان بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.

دیگر خبرها

  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • رنگرز: انتظار از کشتی در المپیک نباید بیشتر از یک طلا باشد
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم