Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت مؤسس جهادسازندگی، معتقد است توسعۀ آبخوانداری در کشور علاوه بر اینکه موجب مهار آسان و سریع سیل خواهد شد، جهش تولید را در کشور به دنبال خواهد داشت. ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹ اقتصادی کشاورزی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدتقی امان­پور، معاون آموزش و تحقیقات وزارت جهادسازندگی در دهه‌های شصت و هفتاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از فعالیت­‌های ارزشمند این مدیر جهادی در وزارت جهادسازندگی، توسعۀ آبخوان‌داری یا پخش سیلاب در کشور برای مقابله با سیل است. وی در یادداشتی به ضرورت و اهمیت توسعۀ آبخوان‌داری در کشور پرداخته و علل و دلایل متعددی را برای توسعۀ آبخوان‌داری در کشور برشمرد. در این یادداشت آمده است:

"آبخوان یا آب­خانه لایۀ متخلخل حاصل از انباشت رسوبات دانه‌درشت در نقاط خروجی آبخیزهاست که به‌صورت مخروط­‌های افکنه، دشت­‌های سیلابی و دشت­‌های آبرفتی درشت‌دانه مشاهده می­‌شود. به دلیل وجود تخلخل فراوان در رسوبات دانه‌درشت به‌طور معمول قابلیت نگهداشت آب به‌صورت زیرزمینی بسیار زیاد است.

 با توجه به گسترش وسیع چنین رسوباتی در کشور از جمله عطیه­‌های الهی محسوب می­‌شوند، می­‌توان از آنها به‌عنوان سدهای زیرزمینی برای ذخیره‌سازی نزولات جوی به‌صورت طبیعی و از طریق کاربست روش­‌های پخش سیلاب در پهنۀ مخروط­‌افکنه­‌ها در دشت­‌های سیلابی به‌صورت مصنوعی استفاده نمود. متأسفانه در گذشته به این موضوع در کشور کمتر عنایت و توجه شده است. هرچند تلاش­‌های اولیه برای احیای آبخوان­‌ها در گذشته به‌صورت پراکنده در سطح کشور متداول بوده است، اما تلاش دانشمند فاضل و متعهد دکتر سید آهنگ کوثر موجب گشوده شدن فصل جدیدی در آبخوان‌داری در ایران گردید.

چاره‌جویی نامبرده برای حل مشکل در عرصۀ پیشنهادی، استفاده از سیلاب­‌ها و پخش آنها در مخروط‌افکنۀ موجود در دشت و تزریق مصنوعی آب در آبخوان بود. با اجرای این اندیشه و ابتکار در حال حاضر، دشت گرم و سوزان گربایگان به مرتعی مشجر و جنگلی انبوه در وسعت 1365 هکتار تبدیل گردیده که در آن در طول 10 سال به علت پر آب شدن آبخوان تعداد چاه­‌های آب از 16 حلقه به 110 حلقه و وسعت اراضی کشاورزی دایر به 1500 هکتار افزایش یافته و امکان­‌پذیری مهاجرت معکوس روستاییان میسر گشته و سرزمینی به نام بهشت کوثر پدید آمده است.

از همین پرونده بیشتر بخوانید

+ عضو فرهنگستان علوم عوامل تشدید سیلاب‌ها در سال‌های اخیر را بررسی کرد+ «زمین‌لغزش» و خسارت ناشناختۀ 15هزارمیلیاردی+ در این شهر آمریکا، با آبخیزداری شهری، 80درصد سیلاب در زمین فرو می‌رود+ راه­‌حل جلوگیری از سیل در تهران: دره­‌رودها را دریابید+ مشابه سیل شیراز، در کمین 6 منطقۀ تهران+ آشنایی با "آبخیزداری کوهستان"+ لینگانگ؛ شهر نمونۀ آبخیزی چین+ تصاویر+  "شهر اسفنجی"، نسخۀ چینیِ مقابله با سیل+ خانۀ روح‌نواز با "بام سبز" + تصاویر+ تفاوت آبخوان با آبخیز/ آبخیزداری تنها هزینه­‌بر نیست، بلکه درآمدزا هم هست+ تفاوت آبخوان با آبخیز/ آبخیزداری تنها هزینه­‌بر نیست، بلکه درآمدزا هم هست+ دیوار سبز چین؛ بزرگترین پروژه آبخیزداری جهان+  آب کدام شهر معروف کانادا از آبخیزداری تأمین می‌شود؟

آبخوان‌داری به‌عنوان کوششی هماهنگ و مؤثر در توسعۀ پایدار منابع طبیعی و کشاورزی نشانگر جوشش گهربار تفکر یکی از بندگان خوب خدا (سیدآهنگ کوثر) در تنهایی و خلوت بیابان شکل گرفته است، تا آنجا که این اندیشه می­‌رود تا آرزوی آرمان­‌شهرها را در کویر و بیابان­‌های خشک تحقق بخشد. گرچه تا دستیابی به این هدف فاصلۀ زیادی باید طی شود، اما ابتکار و نوآوری در قالب آبخوان‌داری که پیرایه­‌های بسیاری به آن بسته­‌اند، می­‌رود تا با بهره­‌گیری از سیلاب مهر بطلان بر تمامی پیرایه­‌ها بزند. چنین پیرایه‌هایی با تمامی سنگینی­‌ها، آدمی را از هدف مقدس و راه درستی که برای رسیدن سریع به مقصد انتخاب نموده است باز نمی‌دارند. این‌ها پیرایه­‌هایی هستند که انسان را برای رسیدن به هدف نیرومندتر می­‌سازد و حرکت یک تن را به حرکتی جمعی مبدل می­‌سازد.

آنچه که از تفکر جاری‌کنندۀ آبخوان‌داری در ایران در قالب پیرایه­‌های مرتبط با آن قابل تفسیر و ارائه است عبارت است از:

مهار علمی، سریع، ساده و اقتصادی سیلاب­‌ها و جلوگیری از زیان سیلفراهم نمودن امکان استفادۀ بهینه از نزولات جوی و تندآب­‌ها با تأکید بر جلوگیری از هدررفت روان‌آب­های سطحیاستفاده از مواد محمولۀ سیلاب­‌ها برای احیای اراضی و حاصلخیز نمودن عرصه­‌های غیرتولیدیفراهم نمودن امکان تبدیل عرصه­‌های لم­‌یزرع به مراتع مشجر و انبوهبهبود محیط زیست، توسعۀ رویشگاه­‌های جنگلی و مرتعی، بهبود وضعیت آب‌و‌هوا و اقلیم و فراهم نمودن زیست‌گاه­‌ها در مناطق بیابانیتوسعۀ منابع آب زیرزمینی و کشاورزی پایدارمهار شن­‌زارها و تثبیت ریگ­‌های روان در مناطق کویریفراهم نمودن عرصه­‌های وسیع برای اشتغال و تولیدافزایش تولیدات منابع طبیعی و کشاورزی و توسعۀ صنایع جانبیفراهم نمودن زمینۀ مشارکت گستردۀ مردم در پروژه­‌های توسعۀ اقتصادی منابع طبیعیایجاد کانون­‌های سکونت و توسعۀ مناطق مسکونی تولیدی در مناطق بیابانیتبیین جایگاهی نوین و دور از انتظار برای توسعۀ اقتصاد منابع طبیعیافزایش تولید ناخالص ملی به‌صورت جهشی و برداشت گام­‌های مؤثر و مطمئن به‌سوی اقتصاد بدون نفتتلاش هماهنگ، جامع و همسو با بهره­‌گیری از کلیۀ عوامل برای توسعۀ پایدار منابع طبیعی و کشاورزی"

کل مطالب پروندۀ «معجزۀ آبخیزداری» اینجا در دسترس شماست

انتهای پیام/

R1371/P/S7,83/CT3 واژه های کاربردی مرتبط

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آبخوان داری منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۷۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، چهارمین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور وزرای آب و آبیاری کشورهای عراق، سوریه، مصر، تونس و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی در پایتخت کشور عراق آغاز به کار کرد.

محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز که یکی از میهمانان این کنفرانس بود، متن سخنرانی وزیر نیرو در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد را در آیین افتتاحیه قرائت کرد.

متن سخنرانی وزیر نیرو به این شرح است:

خداوند را شاکرم که همانند سال گذشته به نمایندگی از کشور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد که با تدبیر مسئولین بلندپایه جمهوری عراق و با هدف به اشتراک‌گذاری دانش، تکنولوژی و علوم روز دنیا برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم.

در ابتدا از دولت عراق و وزیر محترم منابع آب عراق و کلیه دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد بین‌المللی تشکر و قدردانی می‌کنم.

در ابتدا وظیفه خود می‌دانم به وقایع منطقه و خصوصاً جنایت انجام شده در حق مردم غزه اشاره کنم. مردم غزه در ۷ ماه گذشته تحت فشار شدیدترین جنایات ممکن از جمله کشتار کودکان، زنان، قطع آب و محاصره از سوی رژیمی بودند که نشان داده به هیچ تعهد اخلاقی و بین‌المللی پایبند نیست.
البته حوادث اخیر مشخص کرد ماهیت این رژیم بدون حمایت آمریکا و کشورهای غربی مفهوم ندارد و تمامی دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی حامی جنایت و کشتار هستند. ما با صدای رسا در کنار تمامی آزادی‌خواهان جهان توقف جنایت در غزه و بازگشت این سرزمین را به صاحبان اصلی آن فریاد می‌زنیم.

هیات بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) در ششمین گزارش ارزیابی خود اعلام کرده است که میانگین دمای جهانی در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نسبت به آغاز انقلاب صنعتی به میزان ۱.۰۹ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

در این میان کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارند، تغییرات به مراتب شدیدتری را تجربه می‌کنند. به گونه‌ای که متوسط سالانه نزولات جوی در کشور ما طی دهه گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است؛ به‌عنوان مثال اثرات این تغییرات در بررسی‌ها نشان می‌دهد که آبدهی رودخانه کرخه در جنوب غرب ایران در دوره ۲۰ ساله گذشته در ۴۵ درصد مواقع در یکی از طبقات بالای خشکسالی قرار داشته است.

بی‌شک مدیریت این شرایط بدون برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های صحیح و عاجل امکان‌پذیر نیست. در این ارتباط می‌توان به برنامه‌های سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی، تحویل حجمی آب برای مصرف‌کنندگان کشاورزی، اصلاح سیستم‌های آبیاری، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب اشاره کرد.

در بخش آب شرب خوشبختانه توانسته‌ایم حتی با یک استاندارد سختگیرانه، ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی خود را تحت پوشش شبکه یا سیستم‌های تأمین آب شرب بهداشتی قرار دهیم.

در حال حاضر با تشکیل شورای جهاد آبرسانی انتظار داریم تا سال ۲۰۳۰ درصد پوشش جمعیت روستایی را نیز همانند شهرها به ۱۰۰ درصد برسانیم.

برنامه‌ها و اقدامات در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب موجبات ارتقای توانمندی در این زمینه را فراهم آورده است. به عنوان مثال در سیلاب‌های اخیر مناطق جنوبی کشور که در مقایسه با مقادیر تاریخی بی‌سابقه بوده، موفق شدیم با کمترین خسارت این رخداد را پشت سر بگذاریم.

در این خصوص طی سه ماه اخیر نیز یک کارگاه آموزشی با موضوع مدیریت جامع سیلاب (IFM) توسط مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با همکاری یونسکو برگزار شد که تجربیات همه کشورها از جمله عراق، عمان، سوریه و تعدادی دیگر از کشورهای عضو شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در این رویداد ارائه شد.

حضار و اعضای شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری حاضر در جلسه در جریان برگزاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو در تهران در ۲۳ فوریه ۲۰۲۳؛ مایلم ضمن تشکر از حضور عالیجناب عون ذیاب در اجلاس مذکور، به آگاهی شما برسانم که هشت پروژه مهم در راستای دهه بین‌المللی آب در دستور کار برنامه ۶ ساله این مرکز تا سال ۲۰۲۹ قرار گرفت که می‌تواند در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل و فصل مسائل و چالش‌های آبی نیز مؤثر باشد.

فرصت را مغتنم می‌شمارم و در اینجا از وزرا و عضو شورای حکام که در اینجا حضور دارند برای شرکت در چهاردهمین اجلاس شورای حکام مرکز که مقرر است در پاییز ۲۰۲۴ در تهران برگزار شود، دعوت به عمل می‌آورم.

در انتهای صحبتم با توجه به تمرکز کنفرانس بر همکاری دو جانبه و مشارکت کشورها، لازم می‌دانم توجه شما را به پیشینه غنی و تاریخی معاهدات و مکانیزم همکاری‌های آبی بین کشورهای منطقه جلب کنم.

شایان ذکر است که کشور ما هم با کشورهای همسایه خود دارای معاهدات و تفاهمنامه‌های متعددی است که برخی از آنها نزدیک به ۸ دهه قدمت دارد؛ که از آن جمله می‌توان به قراردادها و موافقت‌نامه‌ها با کشور جمهوری عراق در مرزهای غربی اشاره کرد.

مجدداً از دولت جمهوری عراق که زمینه‌ساز برگزاری این رویداد مهم بوده است کمال تشکر را دارم. امیدوارم خداوند متعال همواره باران رحمت الهی را بر مردمان جهان و به‌خصوص منطقه خاورمیانه ارزانی کند.

کد خبر 6093253 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال