Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم، در مقاله‌ای در رأی الیوم که از لندن به روز می‌شود این سؤال را مطرح کرد که در استان الحسکه سوریه چه می‌گذرد و چرا نیرو‌های آمریکایی عضوگیری از مزدوران را برای حمایت از چاه‌های نفت و گاز در شرق استان دیرالزور آغاز کرده‌اند و آیا این مزدوران هم به زودی به سرنوشت نیرو‌های شورای بیداری در عراق دچار خواهند شد؟ 

او افزود: همزمان با درگیری مقامات سوریه به مبارزه با شیوع ویروس کرونا، آمریکا و متحدانش همچنان به توطئه‌چینی علیه حاکمیت سوریه ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند تسلط خود بر میدان‌های نفتی در شرق رودخانه فرات را تثبیت و طرحی را با هدف تسهیل سرقت منابع این منطقه با همکاری نیرو‌های مزدور محلی، اجرا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبر‌هایی که از استان الحسکه در شمال شرقی سوریه می‌رسد، حاکی از آن است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا», دفاتری را برای ثبت نام و آموزش بعضی عناصر از نیرو‌های سوریه دموکراتیک «قسد» افتتاح کرده است تا آن‌ها را در برابر حقوق ۳۵۰ دلار در ماه، برای حفاظت از تانکر‌هایی که نفت را به کشور‌های همسایه به ویژه منطقه کردستان عراق قاچاق می‌کنند، به خدمت بگیرد. این تانکر‌های نفت همچنین برای بعضی دلال‌ها و نمایندگان شرکت‌های اسرائیلی قاچاق می‌شود.

این نویسنده مشهور عرب در ادامه نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بار‌ها از تسلط بر میدان‌های نفتی و گازی سوریه ابراز خرسندی کرده است و تأیید کرد دولت او سود فروش نفت این چاه‌ها را سرقت می‌کند و به عنوان غنیمت جنگی با آن برخورد می‌کند و بخشی از آن را به متحدان کُرد خود و به طور مشخص به نیرو‌های سوریه دموکراتیک می‌دهد. مزدوران عراقی که ژنرال پاتریوس، فرمانده وقت نیرو‌های آمریکایی در عراق، در اوج مقاومت در این کشور به عنوان نیرو‌های شورای بیداری به خدمت گرفت، فروپاشید و این شورا نتوانست در برابر مقاومت عراقی‌ها ایستادگی کند. آن مزدوران هم دقیقا همین اندازه حقوق دریافت می‌کردند. بعضی سران عشیره‌ها در روز روشن، ترور می‌شدند. بعید نیست این مزدوران جدید هم با سرنوشت مشابه روبرو شوند؛ اگر سرنوشت‌شان بدتر نباشد. اربابان این مزدوران هم آن‌ها را مانند مزدوران عراقی رها خواهند کرد تا به عنوان خائن با آن‌ها برخورد شود.

عطوان افزود: شاید جدا شدن چند روز پیش، بیش از ۲۵ نفر از نیرو‌های موسوم به «مغاویر الثوره (تکاوران انقلاب)» که آمریکایی‌ها آن‌ها را برای حمایت از پایگاه التنف در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن آموزش داده بودند و پیوستن آن‌ها به همراه تجهیزات شان به نیرو‌های ارتش سوریه، یکی از نشانه‌های تحقق این حرف باشد. جدا شدن این قبیل عناصر از نیرو‌های آمریکایی ممکن است در روز‌های آینده و با آغاز جنگ عراق برای بیرون کردن نظامیان آمریکایی بر اساس مصوبه پارلمان عراق و گرفتن انتقام خون دو فرمانده سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده نیرو‌های بسیج مردمی عراق، افزایش یابد.

او در ادامه نوشت شرق فرات و چاه‌های نفتی و گازی آن به طور قطع به حاکمیت ملی سوریه باز خواهد گشت و آمریکا همانطور که مجبور به فرار از پایگاه نظامی کی ۱ در کرکوک و پایگاه التاجی در شمال بغداد از ترس حملات موشکی شد، مجبور به فرار از این منطقه هم خواهد شد. تأسف‌آور است که بعضی از نیرو‌ها و گروه‌های کرد به آمریکا تکیه کرده‌اند و به مزدورانی برای حمایت از نفت مسروقه سوریه تبدیل شده‌اند و از گذشته درس عبرت نمی‌گیرند و همان اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند و برای اجرای توطئه‌های آمریکا، به گوسفند قربانی تبدیل می‌شوند.

سردبیر رای الیوم در انتهای این مطلب نوشت: ارتش سوریه و فرماندهی آن، بسیار صبورند و فقط مسئله اولویت‌ها مطرح است. آن‌ها توانستند کنترل ۸۰ درصد از خاک سوریه را از چنگال و دندان‌های بیش از ۶۵ کشور به فرماندهی آمریکا و با وجود بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار پول‌های کشور‌های عربی، پس بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نفت سوریه نظامیان آمریکایی نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۷۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود

بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در جشنواره  شعر عربی طوفان القوافی شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب‌های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود.

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می‌خورد.

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با ۳۷، ایران و عراق با ۲۵، لبنان با ۱۷ هستند، کشور‌های یمن، مصر و تونس دیگر کشور‌هایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته اند.

هیئت داوران شامل اساتید ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت.

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت (۸ و ۹ می) در شهر بصره عراق تقدیر به عمل آید.

شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • تلاش مزدوران اینترنشنال برای توجیه اقدامات وحشیانه پلیس آمریکا + فیلم
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • ایروانی: شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ کند
  • انتقاد امیرعبداللهیان از "سرکوب دانشجویان آمریکایی"
  • آمریکا عملیات پهپادی و موشکی یمن علیه کشتی هایش را تایید کرد
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل