Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسؤولان دیده‌بان حقوق بشر بار دیگر اتهاماتی را به رفتار حقوقی عربستان وارد نموده و تاکید کردند که ولیعهد سعودی به منظور منحرف کردن توجهات از رفتارها و اقدامات حقوقی هولناک خود در عربستان، توجهش را به فعالیت‌ها و اخبار ورزشی معطوف نموده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه عربی ۲۱ ، مدیر طرح‌های جهانی دیده‌بان حقوق بشر تلاش‌های گسترده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای استفاده از ورزش، خرید باشگاه‌ها و برگزاری رقابت‌های بزرگ برای سرپوش نهادن بر رفتار عربستان در پرونده‌های حقوق بشری را یادآور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در توییتر همچنین به پرونده‌های جنگ یمن که آن را "وحشیانه" خوانده و نیز پرونده جمال خاشقجی، روزنامه نگار مقتول سعودی و پرونده ده‌ها زندانی و زنان فعال در زمینه حقوق زنان گریزی زده و گفته، چگونه بن سلمان "شست و شوی ورزشی" را برای سرپوش نهادن بر این اقدامات به‌کار می‌بندد.

در این زمینه، گزارش‌های مطبوعاتی فاش کردند که صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی پس از ارائه اسناد قانونی به مقامات رسمی انگلیس طی سه‌شنبه گذشته در آستانه کسب مالکیت باشگاه فوتبال نیوکاسل قرار گرفته است.

پیشتر، این مسؤول دیده‌بان حقوق بشر براساس گزارشی که در سایت این نهاد بین‌المللی به زبان عربی و انگلیسی منتشر شده بود، اعلام کرد، عربستان سعودی اخیراً بیشتر با نقض‌های حقوقی جدی‌اش شناخته شده است تا با فعالیت‌های ورزشی‌اش.

به گفته وی، عربستان میزبان مسابقات قهرمانی بوکس و همچنین رالی داکار بوده و در تلاش است تا در چارچوب"چشم انداز ۲۰۳۰" رویدادهای تفریحی و ورزشی بیشتری برگزار کند که این امر تلاش آشکاری برای استفاده از ورزش جهت از بین بردن بی‌آبرویی عربستان و نشان دادن چهره پیشرفت‌طلبانه آن به واسطه برگزاری رویدادهای مشهور تحت محدودیت‌های شدید است.

وی با بیان اینکه گرایش به سمت ورزش موجب عقد قرارداد با سایر فدراسیون‌های مهم ورزشی شده است، از تماشاگران و هواداران خواست که حواسشان به زوایای پنهان جادوی این رویدادها باشد.

انتهای پیام
[۹:۵۶, ۱۳۹۹/۱/۳۰] ‪+۹۸ ۹۱۲ ۷۳۶ ۱۲۷۱‬: وی گفت، برای عربستان این کار ساده تر است که از طریق انجام اصلاحات حقوقی  و احترام به حقوق اساسی شهروندانش، وجهه حقوقی و جایگاه خود در جهان را بهبود بخشد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عربستان ديده بان حقوق بشر دیده بان حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۸۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟

با توجه به کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر تشکیل دولت مستقل فلسطین، بسیار بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع میان ریاض و تل آویو سخن گفت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های غربی همزمان با نشست داووس صحرا در ریاض و حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گزارش دادند که عربستان  آماده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می باشد. این فضاسازی رسانه‌ای که با آغاز دور جدید گفتگوها برای توقف جنگ غزه در قاهره همزمان بود، این انگاره را مطرح نمود که در صورتی که بنیامین نتانیاهو از ایده حمله به رفح دست بکشد و توافق تبادل اسرا را منعقد نماید، می‌تواند در ازای آن روابط رسمی با عربستان را برقرار نماید.

 از ابتدای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی در نوامبر 2022، عادی سازی روابط با ریاض با الگو برداری از مدل روابط با امارات و بحرین به عنوان مهمترین دستور کار سیاست خارجی این رژیم روی میز قرار داشت. آمریکا برای متقاعد کردن نتانیاهو به منظور دست کشیدن از عملیات گسترده در رفح، تلاش کرد تا "دوراهی رفح یا ریاض" را در فضای رسانه‌ای منطقه‌ای و بین المللی شکل دهد.

دولت بایدن که از افزایش اعتراضات دانشجویی که از بدنه اجتماعی حزب دموکرات هستند، نگران است، تلاش دارد تا در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سریع تر به جنگ غزه پایان دهد. از این رو می خواهد از جیب عربستان سعودی دستاوردی سیاسی برای نتانیاهو جفت و جور نماید تا وی به توافق تبادل اسرای پیشنهادی در قاهره و توقف جنگ تن بدهد.

اما واقعیت این است که با بررسی موضع گیری مقامات سعودی در نشست داووس صحرا، نشانه‌ای از تغییر جدی در موضع آنها در خصوص پرونده روابط ریاض با رژیم صهیونیستی قابل مشاهده نبود. مقامات عربستانی همچنان با تاکید بر سیاست سنتی شان مبتنی بر پافشاری بر روی گزینه تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی که در سال 2001 در نشست بیروت تحت عنوان «ابتکار عربی» ارائه شده بود، نشان دادند که خبری از توافق قریب الوقوع در روابط با تل آویو نیست.

به نظر می‌رسد هیاهوی رسانه‌ای آمریکایی‌ها درباره توافق قریب الوقوع بیشتر برای جلب نظر نتانیاهو بود که البته موفق هم نبوده و دولت تندروی اسرائیل علاقه‌ای به توقف جنگ و کشتار در غزه ندارد.

در چنین شرایطی با توجه به آنکه افق روشنی برای تشکیل دولت فلسطین در چهارچوب راهکار دو دولتی مدنظر سعودی قابل دسترس نیست، بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع ریاض و تل آویو سخن گفت. مگر اینکه آمریکا موفق شود عربستان را متقاعد نماید که پیشنهاد ارائه شده برای انعقاد قرارداد راهبردی و امنیتی آنقدر با ارزش است که در ازای آن سیاست سنتی ریاض در قبال فلسطین را متحول نماید. در چنین شرایطی بر کسی پوشیده نیست که اعتبار سیاسی عربستان نزد افکار عمومی جهان عرب و کشورهای اسلامی خدشه دار خواهد شد به ویژه آنکه در نظر داشته باشیم که سعودی‌ها در مقایسه با امارات و بحرین جایگاه بالاتری در میان افکار عمومی عربی برای خودشان تعریف کرده‌اند.

هشدار عربستان به اسرائیل درباره حمله به رفحدرخواست عربستان بر ایجاد گذرگاه امن برای کمک به غزه

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • تشکیل پرونده قضایی برای سریال افعی تهران
  • صدور فیش‌های حقوقی جدید بازنشستگان +جزئیات میزان افزایش
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند