Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام نعمتی با تاکید بر اینکه روزه موجب ضعف انسان سالم نمی‌شود، گفت: روزه حتی سیستم ایمنی انسان را تقویت می‌کند. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند« اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ» و منظور از صبر، روزه تفسیر شده است؛ لذا روزه خودنگهداری و خودمراقبتی را افزایش می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام نعمتی در گفت‌وگو با  صبح قزوین درباره روزه داری در دوران کرونا اظهار کرد: فقه پویا به نام فقه امامیه شناخته می‌شود و این متفاوت از فقهی است که می‌گوید هرآنچه پیامبر گفت، عینا همان را عمل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نه در تنها در بحث کرونا، که در بیماری‌های قلبی و موارد مشابه هم داریم که اگر روزه ضرر محتملی به بدن داشته باشد، از نظر شرعی حرام است.

وی افزود: مراجع نیز در در پاسخ پرسش‌ها فرموده‌اند که اگر روزه ضرر قابل توجهی برای فرد داشته باشد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، با تایید پزشک متخصص و تشخیص خود فرد حرمت دارد. مثل کسی که کلیه‌هایش دیالیزی است و روزه برای او حرمت دارد، مگر در صورتی که به اندازه‌ی نیاز آب بخورد.

رئیس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی قزوین عنوان کرد: به همین ترتیب درباره‌ی بیماری کرونا هم تشخیص پزشک اهمیت دارد و در صورتی که فردی خوف ضرر ندارد روز بر او واجب است.

روزه خودمراقبتی را افزایش می‌دهد

نعمتی با تاکید بر اینکه بنا به گفته‌ی محققان روزه موجب ضعف انسان سالم نمی‌شود، تصریح کرد: روزه حتی سیستم ایمنی انسان را تقویت می‌کند. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند«اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ» و منظور از صبر روزه تفسیر شده است؛ لذا روزه صبر، خودنگهداری و خودمراقبتی را افزایش می‌دهد.

این کارشناس دینی ادامه داد: بنابراین روزه برای فرد و اجتماع مفید است و با توجه به شدت بار روانی و اضطرابی که بیماری کرونا ایجاد کرده، روزه آرامش و سکینه ایجاد می‌کند؛ چون افزایش اضطراب موجب کاهش ایمنی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی ماه‌ها به خودی خود انرژی مثبت زیادی دارند، تشریح کرد: در ماه مبارک رمضان خداوند بیش‌ترین توجه را به بندگانش دارد، بالاترین انرژی مثبت و توجه خداوند نیز در شب‌های قدر است. با توجه به نزول ملائکه در شب قدر به زمین، امسال و در فقدان مجالس عمومی فضای معنوی در منازل حاکم شود، مقاومت خانواده در برابر کم صبری‌ها را افزایش می‌دهد.

نعمتی اضافه کرد: یازده ماه سال بدن انسان به حال خود رها شده، اما در این یک ماه درگیر متابولیسم و سبک جدیدی می‌شود. امام صادق(ع) فرموده‌اند دو زمان برای روزه‌دار شادی‌آور است؛ یکی موقع افطار و شکر برای اینکه توفیق و توان روزه‌دار پیدا کرده است، دومین زمان نیز روز عید فطر و شادی یک ماه روزه‌داری و بندگی است.

شادی روزه موجب بهجت واقعی انسان است

رئیس مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی قزوین ابراز کرد: شادی روزه قطعا موجب بهجت واقعی انسان است، روح انسان در این یک ماه برای یازده ماه دیگر سال شارژ می‌شود. این با شادی کاذب متفاوت است، زیرا گاهی انسان‌ها با اموری چون موسیقی و فیلم می‌خواهند برای خود شادی کاذب ایجاد کنند که موثر نیست.

این کارشناس دینی با تاکید بر نشاط زندگی دینی اذعان کرد: وقتی به سبک زندگی غربی که برخی شرقی‌ها و مسلمانان نیز در پیش گرفته‌اند نگاه می‌کنیم، پر از اضطراب است و در سبک زندگی قرآنی آرامش بیشتری حاکم است. با توجه به اینکه جسم و روح روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند، روزه‌داری تمرین آرامش است.

وی تصریح کرد: افراد سعی کنند در ماه رمضان پیش رو که بیش‌تر در منزل هستند، ارتباط خود با خدا را قوی‌تر کنند. اکنون شاهدیم که میلیاردها بشر در غرب و شرق در خانه محبوس شده‌اند، این نشان می‌دهد که نظام بشری آنقدر قوی نیست که در برابر یک موجود بسیار کوچک هم توان مقاومت داشته باشد.

نعمتی با بیان اینکه عموم مردم کشور ما متدین هستند، عنوان کرد: اکنون که بار شغلی کم شده و وقت آزاد بیش‌تری داریم، ارتباط خود را با معنویت، دعا، قرآن و به ویژه کتاب مفاتیح‌الجنان تقویت کنیم و این خود می‌تواند زندگی انسان را متحول کند.

رئیس مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی قزوین افزود: این موقعیت فرصتی است که از دل تهدید ایجاد شده است. مواساتی که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند نیز از همین جنس فرصت سازی از دل تهدید است، و فراتر از کمک مالی و به معنای دلسوزی و همدردی برای یکدیگر است.

وی در پایان گفت: فراتر از همه‌ی این‌ها نیز موضوع مهدویت است که باید در راستای آن مواسات کنیم و به امام عصر(عج) یاری رسانیم. اگر ما دو ماه در قرنطینه هستیم، امام زمان(عج) چند صد سال به خاطر اعمال ما در غیبت هستند و باید با دعا و بهبود اعمال خود برای نزدیکی ظهور آن حضرت تلاش کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: افزایش می دهد روزه داری روزه موجب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۸۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳

روز کارگر مانند همه کشور‌های دیگر در ایران هم برگزار می‌شود و در این روز از زحمات این قشر مهم قدردانی می‌شود. روز ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر در تقویم کشورمان است که در تقویم ۱۴۰۳ به دلیل کبیسه بودنش این روز مصادف با ۱۲ اردیبهشت است.

در واقع، هر ساله ۱۱ اردیبهشت برابر با روز کارگر در ایران بوده است، اما به دلیل کبیسه بودن سال ۱۴۰۳ امسال روز کارگر برابر با ۱۲ اردیبهشت می‌باشد.

چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تاریخ روز کارگر در تقویم هجری شمسی است.

tags # تقویم سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • (ویدئو) ماجرای سرقت لول‌های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر آتقی واقعی بود!
  • تصویری باورنکردنی از بهروز افخمی روی ویلچر؛ بیماری افخمی چیست؟
  • آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • آیا قرار دادن نان در فریزر آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟