Web Analytics Made Easy - Statcounter

به ظاهر دستور صنفی عامل اصلی معدوم‌سازی جوجه‌های یک روز بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابعاد پنهانی در صنعت مرغداری کشور وجود دارد که موجب کشتار میلیونی جوجه‌ها شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در روزهای اخیر تصاویری دردناک از معدوم سازی جوجه‌های یک روزه منتشر شد که با توجه به شرایط کنونی کشور در زمینه تامین مواد غذایی و همچنین استفاده از شیوه غیر انسانی، واکنش‌هایی را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعطیلی بسیاری از فست فودها، رستوران‌ها و غذاخوری‌های دانشگاهی، مراکز دولتی و... موجب کاهش مصرف مرغ و در نهایت کاهش قیمت مرغ شده است. همین به عاملی برای کاهش تولید مرغداری‌ها شده که به نظر اصلی‌ترین دلیل انجام چنین عمل غیر انسانی بوده است.

اما اصل ماجرا از چه قرار بود؟

انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه 3 روز قبل در نامه‌ای به واحدهای صنفی خود ابلاغ کرده است که نشان می‌دهد معدوم‌سازی دستوری الزامی درون صنفی برای تنظیم میزان تولید بوده است.

نامه دبیر صنف تولیدکنندگان جوجه یک روزه

در بخش‌هایی از این نامه آمده است که در فروردین ماه 15 میلیون جوجه اضافه تولید شده است که کاهش و کنترل  ضروری به نظر می‌رسد. در بخشی از این نامه که محمد رضا صدیق‌پور دبیر انجمن تولید کنندگان  جوجه یک روزه آن را امضا کرده، آمده است «روز شنبه و یکشنبه تولید جوجه‌ای به هیچ عنوان نباید صورت بگیرد و این امر با اجماع و همکاری همه‌جانبه تمام اعضا، اعم از بزرگان صنعت، زنجیره‌ها و در نهایت از خود گذشتگی واحدهای تک‌سنی انجام می‌شود. از طرفی با مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در خصوص ۱۱۵ میلیون تولید اضافه در فروردین، تولید شنبه و یکشنبه اضافه بوده و باید حذف شود.» 

همچنین در بخشی دیگر نکته‌ای قابل توجه از سوی صنف تولیدکنندگان جوجه یک روزه بیان شده که مازاد تولید، تهدیدکننده حیات صنعت است. صدیق‌پور در این نامه همچنین بیان می‌کند«  بنابراین برای برون‌رفت از شرایط فعلی که پیشتر مرگ تدریجی صنعت به خصوص بخش تولید جوجه یک روزه است، فقط با همکاری صد در صدی تمام اعضا امکان‌پذیر است و هر واحد باید نقش ناظر برای انجام صحیح این حرکت را به عهده بگیرد.» 

متاسفانه صنف تولید کنندگان جوجه یک روزه برای واحدهایی که نامه فوق را اجرایی نکنند برخی شرایط خاص و ابزارهای تنبیهی را در نظر گرفته‌ است که در پایان نامه بر این موضوع تاکید می‌شود «اگر نه، راه گریز این حرکت فراوان است ولی با اعتقاد به برون رفت از این شرایط همه اعضا باید به دقت شرایط را رصد و پایش کرده و در کنار شما انجمن هم با توجه به مصوبه هیات مدیره با کمک ابزارهای کنترلی از جمله سامانه‌های هوشمند برای صحت این حرکت دارد که در صورت لزوم، لیست واحدهایی را که همکاری‌ نکرده‌اند، اعلام می‌کند. با توجه به مصوبه هیات مدیره و نظر اکثر اعضا، این امر لازم‌الاجرا و در صورت عدم اجرا، جرائم خاص خود را دارد.» 

اتفاقی دردناک و پراز ابهام

در ظاهر اتفاقی که برای جوجه‌های یک روزه رخ داده را می‌توان به یک تصمیم درون صنفی برای تنظیم نظام عرضه و تقاضا ربط داد. اما زمانی‌که ابعاد آن بررسی می‌شود و وضعیت صنعت مرغداری از تولید و واردات جوجه یک روزه تا کشتار و توزیع و فروش مرغ بررسی می‌گردد، ابعاد پنهان این تصمیم نمایان می‌شود.

کارشناسان معتقدند در زمینه کشتارگاه مرغ نوعی انحصار به وجود آمده و از سوی دیگر در زمینه تولید جوجه یک روزه و مرغداری توسعه مناسبی رخ داده است. انحصار به وجود آمده در زمینه کشتارگاه‌ها موجب شده تا به هنگام تنظیم عرضه و تقاضا آن‌ها تعیین کننده قیمت و سود باشند.

روح الله ایزدخواه کارشناس اقتصادی و منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری درباره علت اساسی کشتار دردناک جوجه‌های یک روزه گفت: در چرخه تولید مرغ عدالت در سهم‌بری عوامل رعایت نشده است. از این‌رو موجب تکثر در تعداد واحد تولیدی جوجه و مرغداری‌ها شده است اما در حلقه‌هایی از جمله شبه انحصارها هستیم. در این چرخه کشتارگاه‌ها دائما سود می‌کنند اما مرغداری‌ها و صنف تولید جوجه با آسیب‌هایی از جمله ضررهای اقتصادی روبرو می‌شوند. علت اصلی اتفاق کشتار جوجه‌ها نیز ناتوانی مرغداری‌ها در خرید جوجه است.

وی ادامه داد: کرونا موجب تعطیلی مراسمات شب عید و عروسی‌های ایام عید شعبان و رجب شد که همین برنامه‌ریزی واحدهای تولید جوجه را مختل کرد. کاهش قیمت جوجه و عدم کفایت هزینه‌ها موجب شد تا جوجه‌ریزی برای این واحدها صرفه اقتصادی نداشته باشد.

ایزدخواه در پایان درباره نقش دولت در جلوگیری از چنین اتفاقاتی گفت: دولت باید برای صادرات صنعت تولید مرغ برنامه‌ریزی می‌کرد همچنین در میان مدت لازم است تا دولت به دنبال عادلانه کردن سهم‌بری عوامل باشد. به عنوان مثال باید تعداد کشتارگاه‌ها افزایش پیدا کند همچنین انحصارات در توزیع مرغ و تامین نهاده‌ها نیز از بین برود تا تولید کننده جوجه و مرغ سر پا بماند.

به گزارش آنا، با این حال ممکن است در ظاهر وزارت جهاد کشاورزی و معاونت دام و طیور آن مقصر نباشند اما آیا این معاونت پیش‌بینی از چنین شرایطی نداشته است؟ آیا خبرهای یک ماه اخیر مبنی بر کاهش مصرف مرغ در مراکز مختلف و کاهش قیمت مرغ تازه در بازار به آن‌ها نرسیده است؟ شرایط بازار به نحوی بوده است که امکان پیش‌بینی چنین شرایطی وجود داشته است و باید سریعا تمهیدات لازم برای افزایش ذخیره‌سازی و پیدا کردن راه‌ها و بازارهایی برای صادرات اندیشیده می‌شد تا هم از مرگ زنده جوجه‌های یک روزه و هم از مرگ صنعت پرورش جوجه و مرغداری جلوگیری می‌شد.

در واقع یکی از ظرفیت‌هایی که کرونا برای صنایع مختلف ایجاد کرده افزایش تولید در برخی کالاها و کاهش مصرف در برخی تولیدات داخلی است که در همه بخش‌های صنعتی و کشاورزی ضرورت دارد تا بازارهای گوناگونی در کشورهای همسایه برای صادرات شناسایی گردد.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: مرغداری جوجه یک روزه مرگ جوجه جوجه های یک روزه جوجه یک روزه تولید جوجه معدوم سازی مرغداری ها صنف تولید جوجه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۹۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بنابر آمار‌های اعلامی قبل از سیاست افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری، بخشی از مرغ مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شد و به رغم آنکه تا چندماه پیش واردکننده مرغ از ترکیه بودیم، اما از اسفندماه به صادرکننده این محصول پروتئینی تبدیل شدیم.

با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری، امکان تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه به رغم افزایش سرانه مصرف مرغ ناشی از نوسانات قیمت گوشت قرمز حداکثر ۲ میلیون تن مرغ مورد نیاز است که این امر بدان معناست که به شرط تامین زیرساخت‌های لازم و حذف قیمت گذاری دستوری، امکان صادرات حداقل یک میلیون تن مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد که با احتساب نرخ ۲.۲ تا ۲.۳ دلار هرکیلو مرغ صادراتی، ارزآوری قابل توجهی نصیب کشور می‌شود.

طبق آمار‌های اعلامی در آذرماه ۱۴۱ میلیون قطعه، دی ماه ۱۵۲ میلیون قطعه، بهمن بیش از ۱۵۱ میلیون و اسفند ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که با عرضه مرغ‌های جوجه ریزی بهمن ماه در ایام نوروز و ماه رمضان نیاز است که مازاد تولید از سطح بازار جمع آوری شود تا مرغداران متحمل زیان نشوند.

بنابر اذعان مسئولان صادرات مرغ بعداز سال‌ها به عراق انجام شد، این درحالی است که تا ۸ ماه گذشته واردکننده مرغ بودیم؛ لذا اگر مجموع ظرفیت نصب شده ۳ میلیون تن مرغ در کشور بکار گرفته شود، میزان صادرات بیش از پیش افزایش خواهد یافت، هرچه ارزآوری در این بخش بیشتر شود به فعال شدن این ظرفیت‌ها و افزایش تولید کمک می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • جوجه ریزی ۱۰۰ میلیون قطعه‌ای در مرغداری‌های مازندران
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند