Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:19:15 GMT

تلاش برای راه‌اندازی کلینیک تخصصی ام.اس در جهرم

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۴۰۰۲۵

تلاش برای راه‌اندازی کلینیک تخصصی ام.اس در جهرم

ایسنا/فارس مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام.اس شهرستان جهرم از تلاش برای راه‌اندازی کلینیک تخصصی این بیماری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همراهی دانشگاه علوم پزشکی و خیران و نیک اندیشان جهرمی، این مهم جامه‌ی عمل بپوشد.

کامبیز سهرابی در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری اینکه انجمن حمایت از بیماران ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اس جهرم از سال ۱۳۹۴ و با همت دکتر محمدعلی صحرائیان، در این شهر راه‌اندازی شده است، گفت: انجمن بیماران ام.اس جهرم که اکنون ۴۵۰ عضو دارد و اکثریت آنان را  بانوان تشکیل می‌دهند، با هدف رفع نیازهای درمانی بیماران و ارائه آموزش‌های لازم به این افراد و خانواده آنان و توجه به مسائل روحی و ارتقا روحیه مبتلایان به بیماری ام.اس راه‌اندازی شده است.

سهرابی که خود از بیماران مبتلا به ام.اس است و تاکنون با هزینه و تلاش شخصی انجمن ام.اس جهرم را سرپا نگه‌داشته، گفت: رایگان کردن ام.آر.آی، فیزیوتراپی و کاردرمانی، تخفیف ۳۰ درصدی هزینه برق مصرفی، معرفی اعضا برای تسهیل در دریافت خدمات اداری، اعطای تسهیلات ۲ میلیون تومانی به ۵۰۰ عضو و پرداخت کمک هزینه تامین دارو به ۷۰ عضو، اعزام بیماران به دندانپزشکی با تخفیف ۵۰ درصدی نسبت به تعرفه رایج، بخشی از خدمات درمانی بوده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام.اس جهرم اضافه کرد: تهیه و توزیع مجلات تخصصی ام.اس، برگزاری کلاس‌های روانشناسی، موسیقی، یوگا، فن بیان، آب درمانی و تغذیه و فیزیوتراپی و کاردرمانی و ... نیز برخی از خدمات آموزشی و رفاهی و ... را شامل می‌شود.

او با بیان اینکه کمک هزینه پرداختی به بیماران مبتلا به ام.اس، شامل تامین بخشی از هزینه تامین دارو، اقلام بهداشتی، آزمایش‌های تشخیص طبی و البته کمک هزینه‌های معیشتی است، خاطرنشان کرد: انجمن ام.اس، یک تشکل مردم‌نهاد محسوب می‌شود که با همراهی و کمک نیک اندیشان و البته اعضای انجمن که از تمکن مالی برخوردار هستند، تاکنون اداره شده است.

سهرابی ضمن دعوت از نیک اندیشان و خیران برای همراهی با این انجمن، بزرگترین مشکل انجمن ام اس جهرم را نیازهای مالی دانست و گفت: با توجه به شمار بیماران مبتلا به ام.اس، متاسفانه امکان رسیدگی کامل و تامین نیازهای همه مبتلایان به این بیماری نیستیم؛ از طرفی بسیاری از مبتلایان به ام.اس را جوانانی تشکیل می‌دهند که مانند سایر جوانان دغدغه کار و حتی ازدواج را دارند اما واکنش مردم در مواجهه با افراد مبتلا به ام.اس، چندان خوب نیست.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام.اس جهرم اضافه کرد: اولین درخواست ما از مردم، تغییر در نگرش نسبت به مبتلایان به این بیماری و بعد از آن همراهی با انجمن است؛ از طرفی از مسئولان درخواست همکاری بیشتر با این مجموعه غیرانتفاعی که با نیت خیر راه‌اندازی شده است را داریم.

سهرابی یکی از مهمترین برنامه‌های آتی این انجمن را راه‌اندازی کلینیک تخصصی ام.اس در شهر جهرم بیان و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که یک ساختمان ۱۵۰ مترمربعی، برای ایجاد کلینک تخصصی با همراهی خیران احداث و راه‌اندازی شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام.اس جهرم با اشاره به اینکه ساختمان این انجمن که از سوی محمد فخرایی، یکی از خیران جهرمی اهداء شده بود، سال ۹۶ رسما افتتاح شده است، یادآور شد که در این ساختمان علاوه بر انجام امور اداری، انجام معاینه بیماران و برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای، انجام می‌شود. 

علائم شایع بیماری ام.اس

دکتر محمدعلی صحرائیان، متخصص مغز و اعصاب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و نایب رئیس انجمن ام.اس ایران در مورد این بیماری به ایسنا گفت: ام.اس یک بیماری مزمن محسوب می‌شود که عمدتا جوان‌ها را درگیر می‌کند. به طوریکه سن شایع این بیماری ۲۰ تا ۴۰ سال است، اما به این معنی نیست که فقط این طیف درگیر این بیماری می شوند.

صحرائیان با بیان اینکه شیوع این بیماری در خانم‌ها سه تا چهار برابر آقایان است، گفت: از نظر تقسیم بندی، این بیماری به عنوان یک بیماری خودایمنی شناخته می شود. زیرا در اثر آن سیستم ایمنی بدن، سیستم اعصاب مرکزی (شامل مغز و نخاع) را غیرخودی شناخته و به آن حمله می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: علایم این بیماری بر اساس اینکه این التهاب و حمله در چه قسمتی از سیستم عصبی اتفاق می افتد، متفاوت است. یکی از شایع ترین علایم بیماری ام اس تاری دید است که به دلیل التهابی ایجاد شده در عصب بینایی پدید می آید.

نایب رئیس انجمن ام.اس ایران با بیان اینکه بروز علائم در این بیماری به شکل ناگهانی است، ادامه داد: در موارد حمله سیستم ایمنی به سیستم اعصاب بینایی، بیمار صبح با تاری دید از خواب بیدار می‌شود، به‌طوریکه حس می‌کند پرده‌ای مات جلوی بینایی‌اش را سد کرده است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه حرکت چشم در این بیماران کمی دردناک می شود، گفت: این حالت (تاری دید و دردناکی حرکت چشم) را با نام التهاب عصب بینایی می شناسیم که یکی از شایع ترین علامت های ام.اس محسوب می‌شود.

صحرائیان با بیان اینکه دومین علامت ابتلا به ام.اس ممکن است حسی باشد، گفت: در این حالت فرد دچار احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن در اندام ها می شود، البته هر گزگز یا سوزن سوزن شدن به معنای ابتلا به ام.اس نیست.

این متخصص مغز و اعصاب، سومین علامت را اختلالات حرکتی برشمرد و توضیح داد: اختلال حرکیتی به این معنا که بیمار دچار ضعف در اندام‌های تحتانی یا نیمه بدن و در نتیجه اختلال در حرکت می شود.

صحرائیان چهارمن علامت که کمتر شایع است را اختلال تعادل عنوان و اضافه کرد: در این حالت، بیمار دچار اختلال در انجام حرکات ظریف و عدم تعادل می‌شود؛ البته این موارد شایعترین علائم محسوب می‌شود، اما براساس اینکه حمله ام.اس در کدام نقطه یا نقاط بدن حادث شود، علائم هم متفاوت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی تهران شهرستان جهرم ایسنا بیماری ام اس مبتلا به ام اس محسوب می شود انجمن ام اس راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۰۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آبفای تهران، محسن اردکانی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران در گردهمایی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای استان تهران که به میزبانی شرکت آبفای استان تهران برگزار شد، فعالان حوزه روابط عمومی را افرادی هنرمند و باذوق خواند و گفت: کمبود منابع آبی چالشی‌ترین موضوع کشور و مدیریت مصرف آب اولویت نخست شرکت‌های آب و فاضلاب برای گذر از این چالش محسوب می‌شود که یکی از مؤلفه‌های اثربخش در مدیریت مصرف، اقدام‌های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه قوانین و مقررات و قیمت‌گذاری آب و استفاده از تجهیزات و ابزار کاهنده مصرف سایر مؤلفه‌های مدیریت مصرف را شامل می‌شوند، اظهار داشت: در این زمینه با توجه به قوانین و امکانات موجود، اقدام‌های لازم صورت می‌گیرد اما در حوزه فرهنگی به فعالیت‌ها و اقدام‌های فراگیری نیاز است که همکاری و کمک روابط عمومی دستگاه‌ها و رسانه‌ها در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود.

به گفته وی، وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب در چهار سال اخیر که خشکسالی بر کشور سایه انداخته است، تلاش‌های زیادی را برای تأمین آب انجام داده‌اند و اگرچه سقایی مردم وظیفه و افتخار شرکت‌های آب و فاضلاب است اما همکاری‌های فرابخشی برای انجام این وظیفه از روی اخلاص است و این تلاش چنانچه با کار مضاعف و مشارکت جمعی همراه شود، توفیق و برکت فراوانی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تشریح وضعیت بارندگی‌ها و منابع آب استان تهران، ادامه داد: متوسط بارندگی‌های تهران سالانه ۲۸۰ میلی‌متر است اما در چهار سال اخیر این میزان بین ۱۹۰ تا ۲۱۰ میلی‌متر در نوسان بوده و میزان بارش‌ها در هفت ماهه سال آبی جاری نیز با ۶۲ میلی‌متر کاهش درمقایسه با دوره آماری درازمدت، به ۱۶۸ میلی‌متر رسیده است.

وی افزود: این در حالی است که سالانه بین ۱.۵ تا چهار درصد نیز به شمار مشترکان شرکت آبفای استان تهران افزوده می‌شود و در چنین شرایطی، چاره‌ای جز مدیریت مصرف وجود ندارد.

اردکانی خاطرنشان کرد: البته تنش آبی موجب غفلت شرکت آبفای استان تهران از انجام برنامه‌ها و پروژه‌های زیربنایی و اثرگذار نشده است و همان‌طور که در ابتدای امسال بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه در این استان به مرحله بهره‌برداری رسید، تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال نیز شهروندان و ساکنان استان تهران از مزایا و خدمات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: خادمان مردم در شرکت آب و فاضلاب استان تهران تمامی توان و تلاش خود را برای تأمین و توزیع مناسب آب به‌کار گرفته‌اند اما آنچه که در نهایت موجب ثمردهی این تلاش‌ها خواهد شد، همراهی و مشارکت مردم در مدیریت مصرف است.

اردکانی به اشاره به شمار بالای کارمندان دستگاه‌های اجرایی و نهادها، گفت: روابط عمومی این دستگاه‌ها می‌توانند در کمک به مدیریت مصرف آب، پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب را در بین کارمندان و خانواده‌های آنان راه‌اندازی کنند و همچنین به مدیران ارشد دستگاه‌های خود پیشنهاد دهند تا یک شهردار آب برای پایش و مراقبت از تأسیسات و جلوگیری از هدررفت آب انتخاب کنند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های گسترده روابط عمومی شرکت آبفای استان تهران در سال گذشته و به‌ویژه راه‌اندازی پویش‌های آب بهتر است یا ثروت و تهران، شهر حساس به آب، افزود: خوشبختانه این فعالیت‌ها در مدت کوتاهی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و دامنه آن از استان تهران فراتر رفته و به سایر استان‌ها نیز تسری یافته است.

کد خبر 6093372 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود
  • جذب ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در کرمانشاه
  • راه اندازی مرکز متمرکز جراحی شکاف کام و لب در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان
  • حمایت انجمن‌های تخصصی از کنگره کنسرژنومیکس
  • تصویربرداری از بیماران به‌سمت هوش مصنوعی می‌رود؟
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند