Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی آثار اقتصادی کرونا در کمیسیون های نجلس، تشکر سفیر ایران در بروکسل از کمک‌های نقدی هموطنان مقیم بلژیک، بررسی راهکارهای توسعه همکاری های مالی و بانکی ایران و روسیه، ایجاد مکانیسم جدید جهت پایش آنلاین مرزها برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، بررسی آثار اقتصادی کرونا در کمیسیون های نجلس، تشکر سفیر ایران در بروکسل از کمک‌های نقدی هموطنان مقیم بلژیک،  بررسی راهکارهای توسعه همکاری های مالی و بانکی ایران و روسیه، ایجاد مکانیسم جدید جهت پایش آنلاین مرزها از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۳۰ فروردین ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعی از هموطنان مقیم عمان با پروازهای تابان و قشم به کشور بازگشتند

با همکاری بسیار نزدیک و صمیمانه پادشاهی عمان، هفتمین پرواز هواپیمایی تابان و قشم پس از شیوع ویروس کرونا، دیروز جمعه ۲۹ فروردین ایرانیان مایل به بازگشت به میهن را از مقصد مسقط به شیراز بازگرداند. 


دولت عمان تاکنون در این زمینه نهایت همکاری و مساعدت را داشته است و در آینده نزدیک هم قرار است پروازهای دیگری برقرار و هموطنان مایل به بازگشت، به کشور باز گردانده شوند. 


حجه الاسلام و المسلمین نوری شاهرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان بدین مناسبت از دولت عمان بخصوص وزارت خارجه و مسئولین فرودگاهی این کشور که تاکنون در این زمینه نهایت همکاری و مساعدت را داشته‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

 

کرونا، تحریم‌ و زندگی

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت در یاداشتی نوشت: دوشنبه گذشته در جلسه سخنگویی دولت هم از جنبه انسانی و هم با درک وضعیت اقتصادی ایران آرزو کردم ‌ای کاش تحریم‌ها نبود تا ما می‌توانستیم با گشاده دستی در دوران کرونا در کنار مردم قرار بگیریم. قبلا هم در یادداشتی با اشاره به همبسته تحریم و کرونا نوشتم: «با توجه به آثار تحریم بر افزایش سقوط دهک‌های متوسط به دهک‌های پایین و کاهش قدرت خرید مردم به خصوص کارگران و بازنشستگان و به ویژه کارگران روزمرد و غیررسمی، اقتصاد کرونایی می‌تواند فقر را عمیق‌تر کند.»


این روزها بازتاب مطالبات حقوق بشری و از جمله حق سلامت و کرامت ایرانیان در حقوق و در دیپلماسی ایرانی اندک اندک نتایج مطلوب خود را آشکار می‌کند و اگرچه هنوز تا واژگونی دیوار ظالمانه تحریم‌ها فاصله داریم اما برخی تلاش‌های ضد ایرانی که بعضا در برخی جریانات رسانه‌ای خارجی تجلی می‌یابد نشان می‌دهد که انگار «در ایران اتفاقی نیفتاده و در غرب خبری هست» و گویی مقاومت مظلومانه اما درخشان و تمام‌عیار نظام سلامت کشورمان برضد کرونا، دفاع از تحریم‌ها را بر سوداگران بازار مرگ از هر زمان دیگر دشوارتر کرده است. از این رو برخی افراد که به با روکشی از اپوزیسیون علیه ایران و ایرانیان عناد می‌ورزند، بر مخالفت با حق دسترسی ایرانیان به دارو و تجهیزات پزشکی و به نظام مالی جهانی و به ثروت‌ها و منابع خود به فغان آمده - من همیشه حساب آن دسته از اپوزیسیون که خود را به مطامع بیگانگان آلوده نکرده و در حفظ منافع ایران و ایرانیان در کنار مردم قرار گرفته اند را با این گروه افراد جدا می ‌دانم و به رغم اختلاف نظر برای آنها احترام قائلم -  و می‌گویند چه نشسته‌اید که «رژیم» دامنه نفوذ دیپلماتیک خود را به حیاط خلوت ما در امریکا و اروپا امتداد داده و می‌رود تا یک بار دیگر «جامعه بین‌الملل را فریب دهد» و دامنه تحریم را برچیند و یا کاهش دهد.  

 

نظام سلطه باید از بحران‌های انسانی برای تغییر رفتار خود درس بگیرد

اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تماس‌های تلفنی جداگانه، ضمن احوالپرسی از علی لاریجانی برای وی آرزوی سلامتی کرده و رییس مجلس ایران را از پشتیبانان همیشگی جریان مقاومت در منطقه به ویژه مردم مظلوم فلسطین خواندند.


رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس تلفنی، ضمن احوالپرسی از لاریجانی گفت: شما از پشتیبانان همیشگی جریان مقاومت در منطقه به ویژه مردم مظلوم فلسطین بوده و هستید و از خداوند متعال برای جنابعالی و همه مبتلایان به بیماری کرونا در  ایران آرزوی سلامتی و شفای عاجل دارم.


لاریجانی نیز در این گفت و گو ضمن ابراز تشکر از احوالپرسی رییس دفتر سیاسی حماس، افزود: در شرایطی که جهان با بحران کرونا دست به گریبان است، در اثبات ماهیت ضد بشری رژیم صهیونیستی همین بس که همچنان دست از محاصره غزه برنداشته است؛ همچنان که در افشای ماهیت ضد انسانی رژیم آمریکا، ادامه تحریم‌ها علیه ایران بهترین گواه است.


رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فلسطینی ها باید با حفظ یکپارچگی کامل از همه ظرفیت های حقوقی و انسانی علیه اقدامات جنایتکارانه صهیونیست ها استفاده کنند و در جهان متاثر از شیوع کرونا که نقاط ضعف مناسبات بین المللی را برجسته کرده است، منادی دفاع از حقوق انسانی در بین ملت های مستقل جهان باشند. جهان پس از کرونا، فرصتی برای تجدید نظر در حقوق ملت ها و بازیابی هویت های انسانی است و نظام سلطه باید از بحران های انسانی برای تغییر رفتار خود درس بگیرد.

 

سفیر ایران در بروکسل از کمک‌های نقدی هموطنان مقیم بلژیک تشکر کرد

«غلامحسین دهقانی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل از کمک‌های نقدی جمعی از هموطنان ایرانی مقیم بلژیک برای خرید بخشی از نیازهای پزشکی و بهداشتی مردم عزیز ایران در مبارزه با ویروس کرونا تقدیر و تشکر کرد.

 

دهقانی افزود: کمک‌های نقدی هموطنان عزیز در بلژیک، حاکی از همبستگی ملی و روحیه انساندوستانه ایرانیان در هر شرایطی، به ویژه در وضعیت دشوار تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا بر علیه ایران است.

 

بررسی راهکارهای توسعه همکاری های مالی و بانکی ایران و روسیه

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تماسی ویدئویی با «دمیتری اسکابلکین» معاون بانک مرکزی روسیه گفت و گو و رایزنی کرد. طرفین در این تماس توافقات صورت گرفته در اجلاس هفتم کارگروه مالی و بانکی از جمله استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری و بازرگانی، اتصال سوئیچ کارت های میر و شتاب و سایر موضوعات همکاری مورد بحث و بررسی قرار داده و بر برگزاری هشتمین نشست کارگروه بانکی دو کشور پس از مهار کرونا در تهران تاکید کردند.

 

ایجاد مکانیسم جدید جهت پایش آنلاین مرزها/ مسدودسازی مناطق مرزی که احتمال عبور غیرمجاز وجود دارد

امیر سرتیپ «نوذر نعمتی» با اشاره به آمادگی نزاجا در دفاع از خطوط مرزی و حدود و ثغور کشور اظهار داشت: نیرو‌های ما اکنون در سرحدات از غرب تا جنوب و شمال شرق حضور دارند و با توجه به رصد لحظه‌ای و پیش‌بینی تهدیدات احتمالی به اجرای مأموریت‌های ابلاغی می‌پردازند. هم‌اکنون در تمامی یگان‌های ما در مرز‌های غرب، جنوب غرب و شمال شرق پایش ۲۴ ساعته به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و کلیه مراحل رصد و پایش مرز‌ها توسط سلسله‌مراتب و رده‌های مختلف فرماندهی قابل مشاهده است.
 

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توان قابل توجه نیروی زمینی در حفاظت از مرز‌های کشور، گفت: امروز در حوزه رصد و پایش مرز‌ها به سطحی از توانمندی رسیده‌ایم که قادر هستیم از هر فاصله‌ای پایگاه‌های مختلف مرزی را رصد کنیم.
 

وی در خصوص بهره‌گیری از مکانیسم‌های جدید در ایجاد امنیت و مقابله با تهدیدات مرزی، گفت: هم‌اکنون از سامانه‌های پهپاد، بالن‌ها و دوربین‌های پیشرفته در این حوزه استفاده می‌کنیم و به فراخور نیاز در پایش مرز‌ها از تجهیزات الکترونیکی بهره می‌بریم.

 

ثبت‌نام دوره‌های تخصصی و پیشرفته آنلاین سازمان جهانی مالکیت فکری انجام شد

با تلاش‌های مستمر معاونت مالکیت فکری وزارت دادگستری، امکان شرکت در دوره های تخصصی و پیشرفته آنلاین سازمان جهانی مالکیت فکری در جمهوری اسلامی ایران فراهم و متقاضیان شرکت در این دوره ها در بازه زمانی مقرر ثبت نام کردند.

 

محمود حکمت‌نیا، معاون مالکیت فکری وزیر دادگستری با اعلام این خبر اظهار کرد: شرکت در دوره‌های تخصصی و پیشرفته آنلاین سازمان جهانی مالکیت فکری همراه با پوشش هزینه های شرکت در این دوره ها در قالب اعطای بورسیه برای نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو شورای سیاستگذاری ملی و هماهنگی مالکیت فکری، اساتید، قضات، دانشجویان، وکلا و سایر ذی‌نفعان در کشور برای سال جاری فراهم شده و فرآیند ثبت نام از متقاضیان آن نیز به پایان رسید.

 

بررسی آثار اقتصادی کرونا و طرح اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون های مجلس

جلسات تعدادی از کمیسیون های تخصصی مجلس هفته جاری تشکیل می شود که دستور کاری آن ها به شرح زیر است:

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44:

بررسی گزارش نظارتی در موضوع آثار اقتصادی کرونا و بررسی طرح اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی با حضور وزیر اقتصاد

کمیسیون اجتماعی:

بررسی طرح اصلاح ماده 44 قانون مدیریت خدمات کشور اعاده شده از شورای نگهبان

بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی

کمیسیون اقتصادی:

بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری - صنعتی

بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

 بررسی آثار و تبعات ویروس کرونا بر امنیت داخلی و خارجی با حضور مسئولین ذی ربط
 
کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها:

بررسی طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی

کمیسیون بهداشت و درمان:

ادامه بررسی راهکارهای مقابله با ویروس کرونا

بررسی راهکارهای برخورداری کادر پزشکی و پرستاری که در مقابله با کرونا فعالیت می کنند از مزایای قانون جامع ایثارگران

بحث و بررسی در مورد اصلاح قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر/

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار بررسی آثار اقتصادی کرونا کمک های نقدی هموطنان جمهوری اسلامی ایران بررسی راهکارهای شورای نگهبان هموطنان مقیم مالی و بانکی مالکیت فکری ویروس کرونا مقیم بلژیک طرح اصلاح تحریم ها دوره ها مرز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۰۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نوشت؛

«جهش تولید با مشارکت مردم»

رهبر معظم انقلاب اسلامی

محضر مبارک جناب آقای دکتر عسگری

رئیس محترم کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی

به استحضار می‌رساند؛ همان طور که مطلع هستید بخش کشاورزی نقش بسزایی در امنیت غذایی، اشتغال، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور دارد.

کشاورزی اقتصادی است بسیار طاقت‌فرسا و با درآمد و سود کم نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور مانند خدمات و صنعت و دارای ریسک بالا در برابر حوادث قهری طبیعی چون سیل، سرما، خشکسالی، آفات و بیماری‌ها، تگرگ، طوفان و موارد دیگر و به همین دلیل انگیزه‌ای برای جوانان چه تحصیل کرده چه سایر اقشار برای ورود به این بخش وجود ندارد. افزایش سن بهره‌برداران در بخش کشاورزی خود موید این موضوع است لذا به همین دلیل کشاورزی در تمام دنیا مورد حمایت دولت‌هاست.

بر همین اساس امامین انقلاب در گفتمان‌های خود تاکید بر حمایت از بخش کشاورزی داشته و دارند اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نهاده‌ها، ماشین آلات، قطعات حمل و نقل دستمزدها و سایر موارد مرتبط با کشاورزی تحت تأثیر نرخ ارز پیوسته در حال افزایش بوده و هست چون کشاورزان به جز اندک کود یارانه‌ای که تکاپو نیاز آنها را نمی‌کند و باقی کود مورد نیاز را باید از بازار آزاد تهیه نماید تمام نیازهای خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند و در نرخ گذاری محصولات لحاظ نمی‌شود،

به همین دلیل کشاورزان زحمتکش و تلاشگر که با نرخ سود بالای بانکی و هزینه‌های گزاف تولید می‌کنند نرخ تضمینی گندم علی رغم اینکه در ابتدای فصل زراعی مطابق قانون خرید تضمینی ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین گردیده بود ما بعد از گذشت چند ماه علی رغم افزایش نرخ نهاده‌ها به ویژه کود و سم و تورم متأسفانه نرخ به ۱۷.۵۰۰ تقلیل یافت که حضرت عالی هم بارها با ارسال نامه به ریاست محترم جمهوری و مصاحبه در شبکه‌های تلویزیونی و رادیو و مطبوعات و فضای مجازی نرخ ۱۷.۵۰۰ را خلاف قانون دانسته و از دولت خواستید که به قانون تمکین کند و نرخ ۱۹.۵۰۰ را بپذیرد یا در قالب جایزه تحویل کسری را جبران کند.

امروز که به فصل برداشت محصول گندم رسیده‌ایم خدا را شاکریم به دلیل نزولات جوی و تشکر از مسئولان محترم وزارت جهاد کشاورزی به دلیل تأمین نهاده‌های آموزش بهره‌برداران، بذور اصلاح شده، توسعه مکانیزاسیون، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها، تأمین سم مورد نیاز و موارد دیگر مرتبط با تولید و تلاش گندم‌کاران کشور را در تأمین گندم نان مردم بی‌نیاز نمودند، انتظار گندم‌کاران بر این است که حضرت عالی به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی به این موضوع ورود پیدا نموده و با اصلاح نرخ گندم که مورد تأیید دو عضو ناظر از طرف شما در شورای قیمت گذاری بوده بارقه‌ای امید در دل گندم‌کاران هم در سال جاری و هم برای سال آینده که امید به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید گندم داریم به وجود آمد.

از طرف دیگر تقاضا داریم که برای جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌ها و خروج گندم از چرخه خرید تضمینی ترتیبی اتخاذ شود که مطالبات گندم‌کاران در موعد مقرر پرداخت شود چون از ابتدای فصل برداشت ۷ فروردین ماه تا کنون نزدیک یک ماه بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم تحویل سیلوهای دولتی شده هنوز ریالی بابت بهای گندم پرداخت نشده است که این موضوع موجبات نگرانی را در جامعه گندم‌کاران به وجود آورده و پای دلالان واسطه‌ها را به بازار گندم باز نموده لذا مجدداً تاکید می‌نماید که حضرت عالی و اعضای کمیسیون کشاورزی و سایر نمایندگان محترم مجلس تلاش نمائید تا با اقدامی شایسته و عملی رضایت گندم‌کاران جلب شود؛ انشاالله.

کد خبر 6089590 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت