Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مرتضی رضایی» روز شنبه درباره انتشار تصاویری در شبکه‌های مجازی مبنی بر معدوم‌سازی میلیون‌ها قطعه جوجه یک‌روزه در برخی استان‌های کشور افزود: گوشت مرغ با توجه به اینکه اصلی ترین پروتئین سبد مصرف خانوار است،  تولید بالایی دارد به طوری که طبق آمارها در برخی ماه‌ها بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تن و سالانه بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزارتن تولید گوشت مرغ داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای تولید این حجم، ماهانه باید ۱۲۰ تا ۱۳۰  میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید شود، اظهارداشت: پس از پایان ۴۵ روز همان میزان، گوشت مرغی مصرفی مردم تولید می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کووید - ۱۹ و شرایط تعطیلی اماکن عمومی مثل دانشگاه ها، سلف ها، رستوران ها، هتل ها و تالارها  و غیره، مصرف مرغ کاهش پیدا کرد و همین امر باعث افت شدید قیمت مرغ شد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: به طوری که امروز به طور میانگین مرغداران هر کیلوگرم مرغ تولیدی خود را  سه هزار تومان کمتر از قیمت مصوب می فروشند که زیان سنگینی به این صنعت وارد شده است.

وی یکی از راهکارهای آنی و فوری برون رفت از این چالش را کاهش تولید جوجه یکروزه که منشا تولید گوشت مرغ است، عنوان کرد و افزود: طبق نظر ستاد تنظیم بازار قرار شد به جای تولید ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه در ماه این میزان به ۱۱۵ میلیون قطعه کاهش یابد و بر همین اساس مرغداران موظف شدند تولید جوجه را کاهش دهند.

رضایی با بیان اینکه انتشار صحنه های معدوم سازی در فضای مجازی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، اظهارداشت: قرار نبود جوجه یکروزه معدوم شود.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: قرار بود طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار برای کاهش تولید، حجم تخم مرغ نطفه‌دار و تخم مرغ نطفه داری که در دستگاه جوجه کشی قرار می گیرد کاهشی شود یعنی قبل از اینکه به جوجه تبدیل شوند کاهش تولید پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: اما متاسفانه به دلیل افت قیمت جوجه هایی که در جوجه کشی باقی می مانند و پس از ۲۴ ساعت از عمرشان دیگر بفروش نمی روند، مرغداران و پرورش دهندگان جوجه مجبور به معدوم سازی جوجه های مازاد شده اند زیرا نگهداری از آنها نیز باعث انتشار آلودگی در محیط مرغداری می شود.  

معاون وزیر جهاد کشاورزی  در امور دام اضافه کرد: این یک روال بسیار طبیعی در صنعت مرغداری در تمام دنیاست و جوجه هایی که به فروش نمی روند معدوم می شوند.

وی فرایند تولید گوشت مرغ را سه ماهه عنوان کرد و ادامه داد: برای تولید جوجه یکروزه تخم مرغ  ۲۱ روز در دستگاه جوجه کشی و برای تولید مرغ  ۴۵ روز زمان لازم است این درحالیست که گله های مرغ مادر همه در یک روز تخمگذاری نمی کنند بلکه در هفته های مختلف تخم مرغ تولید و در دستگاه جوجه کشی خوابانده می شود.  

رضایی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف اکنون روزانه شاهد میلیارد ها تومان ضرر صنعت مرغدای کشور هستیم.

وی درباره انتشار فیلم معدوم سازی و جریحه دارشدن احساسات مردم دراین شرایط سخت گفت: اکنون نامه ای برای دادستانی کل کشور و دستگاه های نظارتی آماده کرده ایم که به موضوع انتشار فیلم معدوم سازی در فضای مجازی ورود پیدا کنند که این افراد با چه اهدافی فضای روانی کشور را تحت تاثیر قرار داده اند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی افزود: مردم عادی اطلاع تخصصی  از روال موضوع معدوم سازی ندارند زیرا  ماهانه سه میلیون جوجه تخمگذار خروس معدوم می شود و کسی فیلم نمی گیردو در شبکه های مجازی پخش نمی کند اما اینکه باچه نیت هایی این فیلم ها به شکل وسیع منتشر شده است جا دارد که دستگاه های نظارتی ورود موثری داشته باشند.

رضایی با تاکید براینکه به طور حتم انتشار دهندگان این تصاویر مرغداران و تولیدکنندگان نبوده اند اظهارداشت: مرغداران تحت فشار هستند اما به دنبال این نیستند با این روش ها خود را موجه جلوه دهند.

وی تصریح کرد: اکنون دولتمردان، وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه ها پای کار هستند و با سرعت عمل ورود پیدا می کنند.

وی گفت: اکنون روزانه بین یک هزارو ۵۰۰ تا یک هزارو ۶۰۰ تن مرغ مازاد داخل کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می شود تا ضرر  و زیان مرغداران کاهش یابد اما این که با چه نیتی و غرضی این فیلم ها منتشر شده برای ما جای شک و شبه دارد.  

وی درباره خسارات ناشی از معدوم سازی جوجه یکروزه و پرداخت ان به مرغداران افزود: پرداخت خسارت توسط بیمه شامل فرایند معدوم سازی مازاد تولید نمی شود و بیمه ها خسارت معدوم سازی ناشی از بیماری ها را می پردازند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی دفتر امور طیور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی جوجه یکروزه معدوم سازی جوجه کشی گوشت مرغ جوجه یک تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۱۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ماهانه تخم مرغ به ۱۱۲ هزارتن رسید

حمیدرضا کاشانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۰ تا ۳۱ هزارتومان است که با نرخ مصوب سال قبل ۱۷ هزارتومان و قیمت واقعی و تمام شده ۵۰ درصد اختلاف دارد.

به گفته او، بنابر آمار مرغداران تخم گذار در فروردین ماه ۳ هزار میلیارد تومان متحمل زیان شدند.

کاشانی روند کنونی تولید تخم مرغ را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اگر قیمت تخم مرغ هرچه سریع تر اصلاح نشود، حذف گله ها شدت می‌گیرد چراکه بسیاری از مرغداران قادر به ادامه روند فعلی نیستند.

رئیس اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه فروردین ماه ۱۱۲ هزارتن تخم مرغ تولید شد، گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ اردیبهشت به ۱۱۴ هزارتن برسد.

او درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ گفت: بنابر آمار در فروردین ۲۰ هزارتن تخم مرغ صادر شد که پیش بینی می شود در اردیبهشت به این رقم برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • جوجه ریزی در مرغداری سیستان و بلوچستان ۱۷ درصد افزایش یافت
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • ثبت رکورد ۱۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود
  • تولید ماهانه تخم مرغ به ۱۱۲ هزارتن رسید
  • جوجه یک روزه
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه